Det vil jeg si er en subjektiv oppfatning og at det ikke er noe fasitsvar på det!! Jeg synes det er svært ubehagelig å reise over lange avstander med lyntog. Omtrent halvparten av passasjerne må f eks sitte i feil kjøreretning, noe jeg ikke klarer f eks.
Miljøgevinster? Hvilke? Det kommer uansett til å ta år før man går i pluss om man tar i betraktning de enorme naturinngrepene som må gjøres i Norges flotteste og mest bevaringsverdige fjell og natur alle fall på strekninger som Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger før det går opp i opp. Tenk om Hardangervidda ble et nytt Romeriksporten.
Dessuten koster de enorme summer å bygge. Det er mulig Spania synes det har vært "kult" å bygge lyntog både hit og dit, men kontroll på pengebruken har de ikke hatt. Landet er teknisk konkurs pga en offentlig pengebruk ute av kontroll og den eneste grunnen til at de ikke er i samme situasjon som Hellas er at de er for store til at Europa tør og kan takle at landet anses ikke å kunne innfri sine forpliktelser.
Nei jeg synes ikke det er hyggelig at Ryanair (eller athvert annet selskap) blir utkonkurrert. Dette er da tross alt et flyforum...