Ryanair til OSL

Tja...SK og DY flyr mange tomme seter mandag-torsdag!

Flere av rutene på norsk innenriks er de mest trafikkerte i Europa. Jeg er usikker på om det er mange tomme seter hos DY og SK, men uansett så er utgangspunktet at det kun finnes 2 selskaper som konkurrerer om en stor passasjermasse. FR har vesentlig lavere kostnader enn SK og også DY så de er nok relativt sikre på at de skal kunne konkurrere mellom duopolet forutsatt at de får slots i riktige perioder.

De kommer nok inn på hovedstadstriangelet også før eller siden.

Ingen hadde stor tro på at "lille" DY skulle klare å ta opp konkurransen i LON på Europatrafikken og i hvert fall ikke på langdistanse, så at FR skal klare å konkurrere på norsk innenriks mener jeg er forbundet med lavere risiko.
 
Last edited:
Spennende å se utviklingen om faktisk Ryanair kommer til OSL.
London og Vilnius er nok bare starten på det vi kommer til å se fra denne kanten. ;)

Ønsker Ryanair lykke til på OSL.
Forskjellen fra Norwegian tilnærmet lik null for den gjennomsnittlige passasjer.
BOB er og blir BOB...
 
Rart det ikke er noen nyheter fra Ryanair angående dette. Det er jo ikke så lenge til perioden de har søkt om begynner og de trenger jo litt tid på å fylle flyene.
 
Mye tyder kanskje på at de neppe kommer til å takke ja til tilbudet. Synest å huske at de har søkt slotter på OSL før også. Om de fikk et tilbud den gangen vet jeg ikke.
 
Hvem som helst kan søke om slot, OSL eller Avinor har ingen muligheter til å nekte selskap å søke om slot. Det finnes med andre ord ingen ting som heter at OSL har gitt eller ikke gitt slot til et selskap. Så lenge selskapene fyller internasjonale krav, har de like stor rett til å søke på ledige slots som alle andre selskap, da også Ryanair. Tildelingen styres av IATA standarder uavhengig av flyplassene.

Med andre ord, dersom Ryanair har søkt på en ledig 10:25 avgang, vil det aldri være slik at OSL bestemmer omde godkjenner at denne avgangen tilfaller Ryanair eller ikke.

Det er heller ikke Avinor eller flyplassene som styrer slot koordineringen ved de 4 slot regulerte flyplassene i Norge. Dette gjøres som det også står i artikkelen, av slot koordinator Norway. En uavhengig person finansiert av de norske flyselskapene SAS, Widerøe og Norwegian iht. IATA regelverket.

Nytt av året og som jeg derfor må korrigere meg selv på, er at SLOT handback ble avsluttet 15.JAN og ikke ut måneden som jeg tidligere indikerte.

Mer om fristene og prosessene her:
https://www.iata.org/policy/slots/Documents/wsg-7.pdf
 
Last edited:
Ser ikke ut til at det blir Ryanair-ruter fra Oslo i denne omgang, for på VG-direkte meldes det nå at Ryanair har takket nei til tildelte slots på OSL. Dette i følge kommunikasjonssjefen ved OSL, Joackim Westher Andersen. Her er hva som står på livesenteret VG-direkte:

''Ryanair åpner ikke ruter fra Gardermoen

I januar ble det kjent at Ryanair hadde søkt om ruter fra Gardermoen og fått ja. Ifølge Aftenposten hadde de fått innvilget såkalte «slots» på ruter til London og Vilnius.

Lavprisselskapet måtte innen 31. januar bestemme seg for om de ville benytte seg av rute-tillatelsen.

Nå er det klart at det gjør selskapet ikke.

Kommunikasjonssjef Joackim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn opplyser til VG at Ryanair har takket nei til å benytte seg av tildelte «slots». Dermed blir det ingen ruteåpning for Ryanair til og fra Gardermoen i denne omgang.

Mandag meldte Moss Avis at Ryanair har sagt opp avtalen med Rygge lufthavn i Østfold på grunn av den nye passasjeravgiften på 80 kroner fra 1. april. Dermed kan flyplassen bli nedlagt.''

Dette er hva jeg kunne finne nå, så får vi se om det kommer mer etter hvert. :)
 
Last edited by a moderator:
Ser ikke ut til at det blir Ryanair-ruter fra Oslo i denne omgang, for på VG-direkte meldes det nå at Ryanair har takket nei til tildelte slots på OSL. Dette i følge kommunikasjonssjefen ved OSL, Joackim Westher Andersen. Her er hva som står på livesenteret VG-direkte:

''Ryanair åpner ikke ruter fra Gardermoen

I januar ble det kjent at Ryanair hadde søkt om ruter fra Gardermoen og fått ja. Ifølge Aftenposten hadde de fått innvilget såkalte «slots» på ruter til London og Vilnius.

Lavprisselskapet måtte innen 31. januar bestemme seg for om de ville benytte seg av rute-tillatelsen.

Nå er det klart at det gjør selskapet ikke.

Kommunikasjonssjef Joackim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn opplyser til VG at Ryanair har takket nei til å benytte seg av tildelte «slots». Dermed blir det ingen ruteåpning for Ryanair til og fra Gardermoen i denne omgang.

Mandag meldte Moss Avis at Ryanair har sagt opp avtalen med Rygge lufthavn i Østfold på grunn av den nye passasjeravgiften på 80 kroner fra 1. april. Dermed kan flyplassen bli nedlagt.''

Dette er hva jeg kunne finne nå, så får vi se om det kommer mer etter hvert. :)

Det er nok en sannhet med visse modifikasjoner;)

Sommerprogrammet varer helt frem til ut oktober.
 
Back
Top