Ryanair til OSL

Det er bare å se frem til Crocks og mullet-hår i pir øst :)

Må visst ha stått opp med feil fot i dag siden jeg ikke tar humoren :(

Synes det er flott at Ryanair muligens gir OSL et forsøk. Håper dog det går bedre enn Easyjet sin miserable sorti på Flesland. Selv med t/r for £19.90 til LGW var det laber interesse for den ruten.
 
Må visst ha stått opp med feil fot i dag siden jeg ikke tar humoren :(

Synes det er flott at Ryanair muligens gir OSL et forsøk. Håper dog det går bedre enn Easyjet sin miserable sorti på Flesland. Selv med t/r for £19.90 til LGW var det laber interesse for den ruten.

Han hinter nok til at det faktum at det har blitt diskutert muligheten for å gjøre den midlertidige innlandspiren om til en ren lavpris pir åt T2 er ferdig.
 
Last edited:
Han hinter nok til at det faktum at det har blitt diskutert muligheten for å gjøre den midlertidige innlandspiren om til en ren lavpris pir åt T2 er ferdig.

Aha, og de som ikke har råd til SAS, Emirates og lignende dukker opp i Crocks og flyr Ryanair. Nå forstår jeg. Tidig!

Tipper de også har en apell til de som skal på jobbreise til London (legger til grunn at de starter opp en rute dit) og har streng beskjed om å velge det billigste gjennom jobb. Hva gjelder fritidsreisene er jeg mer usikker. Men la gå, alltid kjekt med mer konkurranse, sett fra et konsumentvelferdsperspektiv såklart.
 
Aha, og de som ikke har råd til SAS, Emirates og lignende dukker opp i Crocks og flyr Ryanair. Nå forstår jeg. Tidig!

Tipper de også har en apell til de som skal på jobbreise til London (legger til grunn at de starter opp en rute dit) og har streng beskjed om å velge det billigste gjennom jobb. Hva gjelder fritidsreisene er jeg mer usikker. Men la gå, alltid kjekt med mer konkurranse, sett fra et konsumentvelferdsperspektiv såklart.
Konkuransen til London er det vel allerede nok av ? Er begrenst hvor mange som kan fly til en og samme destinasjon. Både DY,SAS og BA flyr jo dit.
Hvor mange flyr egentlig til/fra London fra dag til dag ?
 
Litt spesielt dette ikke kom ut allerede i går? Avinor kunne jo avkreftet dette i hele går, uten at noe skjedde.
 
Litt spesielt dette ikke kom ut allerede i går? Avinor kunne jo avkreftet dette i hele går, uten at noe skjedde.

Hehe, tror du nok heller skal lese dette ut fra et strategisk ståsted.

For det første så er det ikke Avinor som tildeler eller forhandler med selskapene om slots ved de slots regulerte flyplassene i Norge. For det andre så er disse planene ikke så heldig at lekker ut med tanke på deres kritikk av avgiften og eventuelle konsekvenser.
 
Last edited:
Hvor mange flyr egentlig til/fra London fra dag til dag ?

Mange. Kjappe tall hentet fra UK CAA, Oktober 2015:

Gardermoen:
Gatwick 32748 - 1056/dag
Heathrow 61857 - 1995/dag

Torp:
Gatwick 2355 - 76/dag
Stansted 6383 - 206/dag

Rygge:
Stansted 26662 - 860/dag

Totalt Oslo-London Oktober 2015: 130005 - 4194/dag
 
Konkuransen til London er det vel allerede nok av ? Er begrenst hvor mange som kan fly til en og samme destinasjon. Både DY,SAS og BA flyr jo dit.
Hvor mange flyr egentlig til/fra London fra dag til dag ?
Hvis Ryanair kommer inn med billigere billetter enn hva en ser i dag vil det alltid være noen som tiltrekkes av de billigste billettene. De som er mer opptatt av høye biffer, de herligste drinker ombord og statuskort dinglende på kofferten blir nok ikke med over. Fra CPH er forresten både SK, BA, DY, FR og U2 inne med ruter til London. Det at vi (kanskje muligens) får en til aktør inn på OSL-LON tror jeg gjør mer godt enn vondt.
 
Last edited:
Hvis Ryanair kommer inn med billigere billetter enn hva en ser i dag vil det alltid være noen som tiltrekkes av de billigste billettene. De som er mer opptatt av høye biffer, de herligste drinker ombord og statuskort dinglende på kofferten blir nok ikke med over. Fra CPH er forresten både SK, BA, DY, FR og U2 inne med ruter til London. Det at vi (kanskje muligens) får en til aktør inn på OSL-LON tror jeg gjør mer godt enn vondt.

Mer konkuranse er alltid bra, og 2 mill passasjerer potensielt gjennom OSL er heller ikke dumt. Så får vi heller overleve crocs mafiaen som flommer gjennom sikkerhetskontrollen.
 
Hvis Ryanair kommer inn med billigere billetter enn hva en ser i dag vil det alltid være noen som tiltrekkes av de billigste billettene. De som er mer opptatt av høye biffer, de herligste drinker ombord og statuskort dinglende på kofferten blir nok ikke med over. Fra CPH er forresten både SK, BA, DY, FR og U2 inne med ruter til London. Det at vi (kanskje muligens) får en til aktør inn på OSL-LON tror jeg gjør mer godt enn vondt.

Man skal heller ikke glemme at om de åpner på OSL, så tilfører de ingen ny kapasitet til Oslo området om de samtidig forsvinner fra Rygge.
 
Last edited:
Man skal helle rikke glemme at om de åpner på OSL, så tilfører de ingen ny kapasitet til Oslo området om de samtidig forsvinner fra Rygge.
Det er korrekt, men spørsmålet er jo om de som eventuelt benytter seg av en potensiell rute hadde flydd fra OSL uansett.
 
Det er korrekt, men spørsmålet er jo om de som eventuelt benytter seg av en potensiell rute hadde flydd fra OSL uansett.

Det er klart at attraktiviteten som laprisprodukt vil tiltrekke høyere yield ved å være etablert direkte der denne trafikken utgår fra. Samtidig har jo både BA, SK, FR og DY i flere år balansert sin kapasitet opp mot hverandre uten at markedet flyter over av kapasitet or revnet yield fra Oslo området.

Derimot ville jeg vært meget bekymret dersom FR kom inn på et allerede opphetet London marked som en helt ny aktør.

Den kapasiteten og priskrigen vi ser på flyplasser det FR har gått inn som ny aktør, vil nok kun gi kortsiktig vekst i pax som genereres nettopp av de lave prisene som følge av utvidet konkurranse. Dette er jo pax som like lett vil forsvinne når kapasiteten justeres ned og prisene går opp.
Igjen er jo heller ikke OSL, i motsetning til flere andreflyplasser, opptatt av å legge tilrette for en slik krig.
Jeg vet at etablerte selskap på OSL nyter meget godt av at flyplassen ikke innehar en slik strategi.
 
Jeg bare spekulerer litt.

Kan det være en taktikk fra Ryanair's side for å bevise for regjeringen at de ikke har noen intensjon om å trekke seg ut av Norge hvis flyseteavgiften kommer? Et skjult taktikk for å påvirke høringen.

Seteavgiften er jo vedtatt for å redusere flytrafikken. Et Ryanair som da viser at de har vilje til å kun flytte seg til OSL, viser at effekten av å legge ned Rygge ikke fører til noe annet enn tap av arbeidsplasser?
 
Ryanair flytter sine fly rundt der de kan tjene mest. De kaster ikke bort penger på å blande seg i politikk, men skriker og hyler litt for å få PR, sjekker regnearkene for eventuelle reaksjoner og justerer deretter på neste ruteprogram. Ingen prestisje - kun økonomi.
 
Hvor ligger da den økonomiske gevinsten for Ryanair i å flytte til OSL?
Er ikke avgiftene dyrere der, i tillegg til økt flytid for så å si samtlige ruter?
 
Hvor ligger da den økonomiske gevinsten for Ryanair i å flytte til OSL?

Er ikke avgiftene dyrere der, i tillegg til økt flytid for så å si samtlige ruter?


Det er også en høyere betalingsvillighet fra OSL som alle andre primærlufthavner
 
Jeg bare spekulerer litt.

Kan det være en taktikk fra Ryanair's side for å bevise for regjeringen at de ikke har noen intensjon om å trekke seg ut av Norge hvis flyseteavgiften kommer? Et skjult taktikk for å påvirke høringen.

Seteavgiften er jo vedtatt for å redusere flytrafikken. Et Ryanair som da viser at de har vilje til å kun flytte seg til OSL, viser at effekten av å legge ned Rygge ikke fører til noe annet enn tap av arbeidsplasser?

Jeg tror ikke Ryanair er spesielt fornøyde med at det kommer ut at de har søkt på slots ved OSL. Det er en sterk motsigelse i forhold til den kampen og den lobbyen de er en del av for å hindre at avgiften blir en realitet.
Det undergraver fullstendig det presset de har lagt på politikere og hva de har kommunisert til media og publikum. Om Ryanair åpner 4 daglige fra OSL eller ikke vil aldri være et press eller lokkemiddel stor nok for å påvirke innføringen av avgiften. Her er det større markedsandeler Ryanair vil kapre.

Med tanke på den endringen av merkevaren og produkt Ryanair nå er i ferd med å lansere, så er de nok i høyeste grad opptatt av politikk.
De har jo allerede bevist at de ønsker og forsøker å påvirke myndighetene.
Det skjer i en regi og profesjonalitet som ville overrasket mange for 5 år siden. Den gamle gjøgleren O'leary er stadig sjeldnere å se samtidig som Ryanair nå for første gang har ansatt en egen person som Head of Public Affairs i selskapet.

Vi skal nok erkjenne at Ryanair sin hovedmotivasjon for å åpne ruter fra OSL nok neppe er å fly til Luton eller Poznan. Jeg er ganske overbevist om at Ryanair sin etablering er den første fasen mot en entre på de norske innenriksnettet som uten tvil er det mest lukrative markedet i Norden.

Fra å være et selskap som holdt seg unna innenriks trafikken i Europa, er nå selskapet etablert i flere markeder, nå sist i Tyskland og Polen.
Naiv er nok den som ikke tror at Innenriks i Norge ikke er en del av de kortsiktige planene.

Jeg tror nok vi derfor bare skal venne oss til et mer politisk Ryanair med lobbyister som alle andre seriøse selskap.

Jeg har sagt det før og sier det igjen. Historien har og vil straffe de som undervurderer Ryanair.
 
Last edited:
Back
Top