Ryanair taper penger

Det var vel kostnader å spare da de installerte winglets på samtlige fly i løpet av noen uker.

Ellers er det trist å se at også Ryanair går med underskudd. La oss håpe at tidene forandres, og at bransjen slutter å blø som den gjør nå.


IMM
 
Ja, imm, en av grunnene ser du i signaturen din. Kanskje de kan doble prisene fra 1 til 2 kroner ex alt?
 
Kjøpe med stor rabatt, selge uten rabatt så kanskje de ikke taper noe særlig på flyene?

Spørsmålet er jo også om det blir så gullkantet i videreselge fly fremover?
Slik utviklingen er i bransjen nå tviler jeg på det.
 
Har vel aldri vært dumt å ta seg betalt for det varen faktisk koster...
 
Forøvrig er det interessant å merke seg at Ryanair nå i følge Bloomberg/Hangar.no føler de har nådd en størrelse som legitimerer en flåte delt mellom to produsenter, og større fly som A321 i kombinasjon med A320. A321 skulle vel representere 22 seter mer enn B738, såvidt jeg vet. Er vel da naturlig å tro at B739ER også blir vurdert i kombo med lillebror?


Flyselskapet Ryanair er igjen på utkikk etter å bestille nye fly, så mange som 400 stykker for å kunne utvide sitt nettverk. Nå kan også Airbus bli aktuelle.


Ryanair vurderer kjøp av 400 nye fly
 
Ryanair, tjener nok en del på å selge flyene før de må på de store sjekkene. Samt at det å ha nye fly hele tiden gjør det bra mot kundene. Så selvom de skulle selge flyene for samme pris som de fikk de for, og endog litt mindre så kan det likevel være penger å spare.
 
Forøvrig er det interessant å merke seg at Ryanair nå i følge Bloomberg/Hangar.no føler de har nådd en størrelse som legitimerer en flåte delt mellom to produsenter, og større fly som A321 i kombinasjon med A320. A321 skulle vel representere 22 seter mer enn B738, såvidt jeg vet. Er vel da naturlig å tro at B739ER også blir vurdert i kombo med lillebror?
Ryanair vurderer kjøp av 400 nye fly

Flyselskapet Ryanair er igjen på utkikk etter å bestille nye fly, så mange som 400 stykker for å kunne utvide sitt nettverk. Nå kan også Airbus bli aktuelle.


Ryanair er nok neppe i forhandlinger med Airbus, da Airbus har offisielt gått ut og sagt at de ikke gidder ta seg bryet med å gå inn i forhandlinger med Ryanair da de mener det ikke er verdt det

http://www.ft.com/cms/s/0/4549908e-f325-11dd-abe6-0000779fd2ac.html

Airbus snubs Ryanair offer to bid on jets

Airbus has snubbed an attempt by Ryanair, the low-cost airline, to draw it into a bidding contest against Boeing for the Irish carrier's next multibillion-dollar order for several hundred short-haul jets.

The European aircraft maker is unwilling to contemplate the scale of discounts being sought by Ryanair, which has established a reputation as one of the most aggressive negotiators of low-cost supply deals in the global aviation industry
....

John Leahy, Airbus chief commercial officer, said: "We are not in discussions with Ryanair about aircraft. That is on the record. We don't have plans to enter a sales campaign with Ryanair, which would be very expensive and very time-consuming."

He he, liker Airbus sin approach mot FR og MOL her:colgate:

Og det innebærer også at Ryanair har en svakere forhandlingsposisjon overfor Boeing
 
Last edited:
Hehehe, ja det viser vel bare at Ryanair ikke kjøper dyrt.
De tenker penger i alle ledd, og nettop det gjør at de har hatt overskudd år etter år, der andre har gått i minus. Så kan man jo synes hva man vil om hvem som er smart eller dum.
 
Direkte uttalelse, men er det ikke en smule arrogant i disse tider?

Det viser at de har analysert Ryanairs handlemoenster og funnet at selskapet ikke vil betale det Airbus anser som minimumspris. Saa hvorfor skal man da kaste bort tid og energi paa noe de ikke er interessert i likevel?
 
Vel, finner det uansett litt underlig at Boeing kan være interessert i å gi så mye mer i rabatt dersom de er eneste alternativ. Men her er det vel taktisk spill ute og går også.
 
Klart dette er taktikk. Den dagen Ryanair kontakter Airbus formelt, og sier de er interessert i å kjøpe et par hundre fly, så sier de nok ikke "nei, dere får heller gå til Boeing".
 
Naar man forhandler stoerre avtaler, er det ofte at jeg sier til mine selgere og til kunder at vi velger aa ikke by paa kontrakter. Det kan vaere av mange aarsaker.

Enkelte kunder presser voldsomt paa pris og krever mye av ingenioerer, selgere og annen stab. Vanskelige kunder som er kjent for aa klage mye og kreve mye, finnes det mange eksempler paa.

Saa jeg er ikke forbauset over at Airbus sier dette, daarlige tider eller ikke. Ser man at man ikke vil tjene penger paa en kontrakt sier man nei i min bok.
 
Joda, jeg kan se poenget der. Men det er etter at forhandling er gjort. Man sier ikke nei til noe før man engang har forhandlet.
 
Joda, jeg kan se poenget der. Men det er etter at forhandling er gjort. Man sier ikke nei til noe før man engang har forhandlet.

Joda, det skjer veldig ofte. Hvis man ser at man kun vil være en brikke i et spill der f.eks. Ryanair vil bruke Airbus som ett av flere forhandlingskort overfor Boeing. Ser man at man vil kaste penger ut av vinduet og kontrakten er helt umulig å vinne er svaret svært ofte "no bid". Det skjer oftere enn folk tror. Det bør være et visst nivå av realisme før man velger å gå for et bid.
 
Joda, det skjer veldig ofte. Hvis man ser at man kun vil være en brikke i et spill der f.eks. Ryanair vil bruke Airbus som ett av flere forhandlingskort overfor Boeing. Ser man at man vil kaste penger ut av vinduet og kontrakten er helt umulig å vinne er svaret svært ofte "no bid". Det skjer oftere enn folk tror. Det bør være et visst nivå av realisme før man velger å gå for et bid.

Nettopp! Innen telecom verdenen (og sikkert i andre bransjer ogsaa) har vi daglig henvendelser fra kunder som vil ha ett tilbud fra deg for aa presse ned prisen hos naavaerende leverandoer naar kontrakten er paa vei til aa gaa ut.

Naar man ser hvor mye tid, ressurser og energi det tar aa gjoere klart ett tilbud paa en WAN loesning, toer jeg ikke en gang begynne aa tenke paa hva en kontrakt og forhandling om 400 fly vil se ut.

Saa, "no bid" er noe serioese leverandoerer boer benytte seg av innimellom, har ingenting med arroganse aa gjoere, det har med business sense aa gjoere. Bruk heller dine ansatte/tid/ressurser paa noe som kan generere skikkelig business.
 
Back
Top