• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair skal åpne to nye europeiske baser i 2005

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Ryanair skal åpne to nye europeiske baser i 2005

Ryanair vil i løpet av kort tid offentliggjøre to nye europeiske baser. I følge vår venn MOL er selskapet i samtaler med flere flyplasser, og før jul vil Ryanair slippe bombene. Den ene basen vil offentliggjøres "før jul" for oppstart i feb/mars 2005, mens den andre vil offentliggjøres "rett før jul" for oppstart sent vår eller tidlig sommer 2005. Han sier at selskapet er "indifferent" til om de nye basene vil gi innenriksflygninger i det aktuelle landet, eller mere utenlandstrafikk. Rynair vil ikke si hvilke land som er aktuelle, men Frankrike får kjeft av MOL for sitt høye skattenivå. Noen som tør tippe TRF??

Replying to Topic 'Ryanair skal åpne to nye europeiske baser i 2005'

Jeg tror de venter med base i Norge til Rygge åpner. Dvs, hvis den åpner. Heh.

holder vel mest en knapp på noe i Øst-Europa, sprimært i Latvia. Ryanair bruker etter det jeg hører lativisk cabin cres på mini-basen på Skavsta

Mye bedre om de ville konsentrere seg om innenriksruter i Russland, så hadde vi sluppet å høre så mye om dem her på tunet!

BF

Jeg tipper at Riga er en av dem. Ser CK er inne på det samme.

Originally posted by Bizflyer
Mye bedre om de ville konsentrere seg om innenriksruter i Russland, så hadde vi sluppet å høre så mye om dem her på tunet! BF

Ikke noe galt i å høre om Ryanair så lenge det dreier seg om utvidelse av tilbud vel? Eller jobber du i SAS?

Tror inte på TRF då upptagningsområdet på Skavsta har varit i minsta laget för att expandera. Ytterligare rutter från Torp kan nås genom förbindelser med fler baser och möjligen Bas-Torp-Nytt mål-Torp-Bas flygningar.
Beauvais en bit från Paris är nästan en bas idag, det är bara besättning och flygplan som saknas. Massor med avgångar därifrån och rutter till många ställen. Jag tror den skulle kunna vara en.
Baltikum? Tja, upptagningsområdet där är också ganska litet. Möjligen skulle det kunna vara ett ställe där FR startade en expansion i Östeuropa i från. Jag är själv förvånad att FR inte har börjat flyga till något mål i Polen.
Tyskland tror jag mer på. I Weeze (på Ryanairspråk Düsseldorf) finns det nog möjlighet till låga avgifter då förhandlingsläget för flygplatsen är uruselt efter V-Birds konkurs och FR redan har flugit dit en längre tid. Lübeck har hoppats länge, men verkar ha en massa juridiska trassel krin buller och liknande. FR har ingen bas i östra Tyskland, kanske Berlin Schönefeld (stavning?) är aktuell nu när något domslut tvingar Easyjets förmånliga avtal tillgängligt för andra (om jag inte minns fel)..

Skulle de ikke SAS skikkelig konkurranse på innenriksmarkedet også? Hva med base i Molde - et sted må de jo begynne?

Riga og Paris Beauvais vil jeg tro. En påpekte her at Beauvais allerede har en rekke ruter, men er ikke base ennå. Befolkningsgrunnlaget skulle jo være iorden. Det er allikevel et godt stykke til Paris og et annet problem kan være størrelsen på Beauvais flyplass, der må det saftige forbedringer til, kapasiteten kan ikke være særlig stor og Beuvais er ganske nitrist som flyplass. Det ble nevnt at skattene i Frankrike var for høye også, det kan jo by på vansker for Beauvais. Men hadde vært fint med en rute BVA-TRF.

Riga har noen ruter alt og Ryanair vil nok passe på å etablere seg i øst før Easyjet som nå kommer får for fast grep.

Jodå, Beauvais är en av de minsta flygplatserna jag har varit på. Vänteutrymmena vid "gate" A-C (dörr A-C.....) är VÄLDIGT små. En liten regionalflygplats som Linköping är stor jämfört med denna.
Avståndet till Paris är dock inte så stort, varken i tid eller i km. Ungefär en timme med buss och 70 km tror jag..

Enig, avstand til Paris er levelig, men litt mer enn 70 er det vel? Virket som Oslo-Torp omtrent, det er 110 km. Første gang jeg kom dit betalte jeg 1 kr pluss skatt med Goodjet, da lurte jeg på hvilken dør man skulle gå for å komme inn i terminalen, det var svært små forhold der, og døren var som en vanlig skandinavisk stuedør. Uansett stiller jo Ryanair svært små krav til hvordan passasjerene har det i terminalen.

A propos Beauvais. Har Sterling droppet planene om et direktefly fra OSL? Det skulle være et på mandager har jeg sett på Sterlings sider, men de må ha ombestemt seg.

Originally posted by jb1

Enig, avstand til Paris er levelig, men litt mer enn 70 er det vel? Virket som Oslo-Torp omtrent, det er 110 km. Første gang jeg kom dit betalte jeg 1 kr pluss skatt med Goodjet, da lurte jeg på hvilken dør man skulle gå for å komme inn i terminalen, det var svært små forhold der, og døren var som en vanlig skandinavisk stuedør. Uansett stiller jo Ryanair svært små krav til hvordan passasjerene har det i terminalen.
Beauvais Flygplats till Place de la Republique i Paris är 81 km enligt Microsoft Autoroute Express 2004. Jag får höja 11 km...

Skulle gjerne hatt de til Molde jeg EB, men med base her måtte noen ha bladd opp kronasjer for å få utvidet oppstilingsplassen. Den er sørgelig trang... 5 B737 samtidig er maks utnyttelse. Ser endelig ut til at arbeidet med rullebaneforlengelsen snart kan gjenopptaes (utfyllinger i sjøen ble stoppet av sure naboer og miljøvernfriker). Så spørs det da om noen har kroner å bruke på ny brannstasjon og driftsbygning. Da blir det plass til 8 737.

Men kan Ryanair flyge til flyplassar med AFIS-teneste? Har ikkje dei som krav å ha Flygeleiarar på plassane dei opererer?

Om det noen gang blir behov for oppstillingsplasser for 8 737 i Molde, så må det vel være fordi Bondevik har passa på å legge en større konferanse dit av patriostiske grunner. Men nå er han jo snart ferdig og da blir det vel slutt på representasjon i hjembyen hans. ;)

Og i dag ewr det tydlegvis dårleg vær i Molde:

[
[]BU162 []05NOV04[] [ ALT ADHOC CHANGE: RRT REASON: WEAT
[
[ 735 BU735 LNBRV
[
[ STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA CODE1 CODE2
[ 05NOV OSL AES 0820 0925 0822 0830 0928 0931
[
[ SI DIVERSION DUE WX MOL
[
[
[

I dag er det mindre bra flyvær ja.... På værstasjonen min har jeg 30 knop fr NNW og opp i 6,2mm regn i timen. Hva Ryanair krever og ikke med tanke på AFIS aner jeg ikke, men de var jo ikke langt unna å starte opp i Molde. Det strandet på at rullebanen ikke var ferdig forlenget innen 2 år.

Det er vel ikke Bondevik som sørger for at det kan bli flere Boeing på en og samme tid her. Det var bare om EBs forslag til base for Ryanair skulle blitt noe av...

Men forhåpentligvis er Bondevik snart ferdig ja, selv om han er i slekta...

Visse slektskap snakker man ikke høyt om...(..han er nabo til faren min - fysj!!)

Originally posted by jb1
Men hadde vært fint med en rute BVA-TRF.

GoodJet prøvde på denne med bl.a. 757, og det gikk ikke spesielt bra. Husker snakk om belegg nede i 11% på enkelte avganger.

En kollega prøvde denne ruten, GoodJet var ok (hverken mer eller mindre) men BVA var stusselige greier. Etter at jeg lærte mannen å sjekke flypriser (total-prisen) velger han Air France eller SAS neste gang.

Back