Ryanair Nyheter fra Haugesund

Er det noen som sier at ikke SAS er dyr? ;)

SAS: 1005
DY/FR: 1058

At SAS skal få skylda for at hoteller i Haugesund er dyre, blir vel kanskje litt drøyt??

Det har jo også med produktivitet å gjøre. Enten å stå opp kl 0800 til en bedre frokost enn å starte dagen med en Ryanair flight med avgang i otta.

Og igjen, skal man på forretningsreise og har behov for å lande tidlig i HAU, ankommer man 0635 med SAS mot 0855 med Ryanair med overnatting i Bergen

Last edited:
Da er alternativet via EDI veldig attraktivt:
DY OSL-EDI mandag 18:25-19:20
Overnatting Travelodge Edinburgh Central fra £19 pr. rom
FR EDI-HAU 06:20-8:55
Da er det nesten unødvendig å si dette med hyggeligere puber i Edinburgh og en kvote.

"Veldig attraktivt" får være dine ord... Og med den avgangstida så bør man ikke kose seg på så alt for hyggelige puber.

Slettes ikke P.A. Viking

Hvis FR hadde begynt å fly fra førstkommende mandag, så hadde prisene vært:

Den norske løsningen
mandag 4. mai SK320: kr 1 005
mandag 4. mai til tirsdag 5. mai på Saga Maritim (billigste hotell fra SAS.no): kr 1310
Totalt: kr 2 315

En løsning via EDI
mandag 4. mai DY1352: kr 699 (kr 739 med en koffert)
mandag 4. mai til tirsdag 5. mai på Travelodge Edinburgh Central: £53 = kr 535 (hvis en hadde kunnet bestille 7 dager før innsjekk så hadde prisen vært £29)
tirsdag 5. mai FR6671: £ 35,93 = kr 359
Totalt: kr 1 593

Selvsagt blir det litt buss- og taxi-kjøring i Edinburgh, men langt i fra de kr 722 i forskjell som det kan være typisk.

Vi snakker om en forettningsreise ?
diett, evt tapt arbeidsfortjeneste osv ?

Sorry Tommy777, du har misforstått det hele - Bergen er helt utelukket av denne diskusjonen - og dessuten vil en flight via Bergen ikke koste kr 1 005, men derimot minimum kr 1 248. Da har jeg mine ord i behold.

Den norske løsningen
mandag 4. mai SK320: kr 1 005

En løsning via EDI
mandag 4. mai DY1352: kr 699 (kr 739 med en koffert)
tirsdag 5. mai FR6671: £ 35,93 = kr 359

Jeg.

Under $150 for en 40-minutters flytur er rimelig i enhver målestokk.

Dessuten er vil kun flyreisen koste 1005 med SAS og 1198 med DY/FR. Å blande inn hotellovernatting i en enveispris er ikke relevant.

LN-MOW det er litt av en inflasjon du har funnet opp (kr 1058 var prisen) - og da har jeg tatt i litt ekstra hardt for FR i forhold til de prisene de vil ha i oppstarten (en hundrelapp ekstra). Så at to flyreiser er billigere enn en er helt klart.

Så til deg PA, sjekk avgangstider på SK320 og DY1352 - det er ikke mange minuttene mellom dem - og dermed ingen forskjell i forhold til tapt arbeidsfortjeneste. Diett ja, det er faktisk billigere i Skottland enn Norge, og siden det hos oss beregnes diett på regning så blir reisen via EDI billigere der (Norge er absolutt ikke noe billigland å reise i!!!).

Til slutt, jeg lurer om dere egentlig er flyinteresserte i det hele tatt eller dere bare er indoktrinert i SASk.

Nei, flytt møte 30minutter, opplegget ditt er jo hverken familie, eller miljøvennlig ....

Sorry Tommy777, du har misforstått det hele - Bergen er helt utelukket av denne diskusjonen - og dessuten vil en flight via Bergen ikke koste kr 1 005, men derimot minimum kr 1 248. Da har jeg mine ord i behold.

Hva har jeg misforstått?

Du har sagt at i din situasjon må man være i ett møte i Haugesund kl 1000. Lander du med SAS kl 0930, kan det jo hende at du er 10 minutter maks for sent ute til møtet ditt, men da slipper du jo selvsagt å overnatte.

Må du absolutt være der kl 10 blank, vil en forretningsmann med litt mellom øra skjønne at det å starte kl 0400 på ett oppråtnet hotell i Edinburgh for så å stresse seg igjennom Ryanair kaos for så å lande en time før møtet er ett elendig alternativ i forhold til å overnatte i Haugesund, eliminere forsinket fly faktoren, stå opp kl 0800 godt uthvilt på ett skikkelig hotell, få seg en god frokost og være klar til dyst

Så de 35 minuttene du henter inn er ren skjær idioti.

Vil du absolutt overnatte på veien og faktisk få ett benefit at du er tilgjengelig tidlig, kan man reise via Bergen og være på plass i Haugesund kl 0635

Last edited:
Nei, flytt møte 30minutter, opplegget ditt er jo hverken familie, eller miljøvennlig ....

Og i tillegg, tenk på den formen du vil være i når du må opp kl 0400 i Edinburg for å gå igjennom ett Ryanairkaos. Snakk om møteoppladning :p

LN-MOW det er litt av en inflasjon du har funnet opp (kr 1058 var prisen) - .

Sorry - typo - men siden du skulle ha med deg en koffert regnet jeg den med. Så 1098.

Til slutt, jeg lurer om dere egentlig er flyinteresserte i det hele tatt eller dere bare er indoktrinert i SASk.

Her er det snakk om jobbreise og tilrettelegge for møte, så da må man nesten forutsette at det ikke er gjeldende .. ?

Nå står det ikke hvor lenge du skal være i HAU, men la oss si at du skal hjem på eftan:

SAS blir tillegg på 1568 - HAPPY-billett funnet på wideroe.no. Så totalt 3883.

Løsningen via EDI:
1593 pluss ny overnatting HAU for å ta 09:20 til EDI NOK 1310 .. bruker 739 igjen på Ryanair fordi det ikke finnes reelle priser i mai .. 950 på DY med ankomst 2245 .. en reisetid på 13:25. Så totalt kommer hele gildet på 4592. Pluss en hel tapt arbeidsdag.

Må du absolutt være der kl 10 blank, vil en forretningsmann med litt mellom øra skjønne at det å starte kl 0400 på ett oppråtnet hotell i Edinburgh for så å stresse seg igjennom Ryanair kaos for så å lande en time før møtet er ett elendig alternativ i forhold til å overnatte i Haugesund, eliminere forsinket fly faktoren, stå opp kl 0800 godt uthvilt på ett skikkelig hotell, få seg en god frokost og være klar til dyst

Det var da ikke måte på hvor tidlig du skulle stå opp for et møte kl 10 ;)

Der gikk du i fella igjen MOW - neste flight HAU-EDI er på lørdag 9. mai så da hadde det faktisk vært bedre å ta ekpressbussen over Haukeli (har erfaring med det som flere av dere vet). Nei, jeg er ikke allergisk mot SAS - det er ikke mer enn 25 dager jeg fløy med dem til HAU.

Helt til slutt da, hvorfor tror dere i alle dager skulle jeg ha en møte i Haugesund? Nei, det finnes da bedre måter å treffe arabere på.

Der gikk du i fella igjen MOW - neste flight HAU-EDI er på lørdag 9. mai så da hadde det faktisk vært bedre å ta ekpressbussen over Haukeli

Ja, du kunne til og med syklet og kommet hjem før du hadde via EDI. Det hadde vært ENDA billigere! ;)

But seriously - er ikke egentlig hele denne regla lettere idiotisk?

Litt av en diskusjon dette her...

For det første: hvis du hadde hatt et møte kl. 10.00, men var usikker på om du ville rekke det fordi flyet landet i Haugesund kl. 09.30, kunne du jo bare sagt at du kom litt sent, eventuelt flyttet møtet en halvtime. Man trenger ikke å gjøre problemene større enn det de er og reise via Edinburgh for å komme ti minutter før i stedet for ti minutter for sent. Det er det ikke verdt.

For det andre: En hvilken som helst arbeidsgiver vil gledelig betale noen hundrelapper ekstra for å fly deg direkte Oslo-Haugesund, evt via Bergen, i stedet for via Edinburgh. For de fleste vil det ikke engang være en aktuell tanke; det er jo helt uansvarlig å sende ansatte fra Oslo til Edinburgh og så til Haugesund bare fordi det er noen hundrelapper billigere. Til syvende og sist kan det faktisk være langt dyrere i form av tapt arbeidstid, kostgodtgjørelser for utland - og det er dessuten mer risikabelt. Arbeidsgiver skal tilrettelegge slik at du kan bruke minst mulig tid på praktiske gjøremål og reising, og mest mulig tid på arbeid. Jobber du et sted som ikke kan betale kostnaden ved å fly direkte fra Oslo til Haugesund, kan man vel knapt kalle det en arbeidsplass.

KGL, det er greit at du er irritert over at SAS har litt høye priser til Haugesund, men jeg synes at dette ble vel banalt. Opplegget ditt er imidlertid glimrende for en som er flyinteressert, når tar du turen?

Last edited:
Altså, det er et morsomt tankeeksperiment og det kan, satt på spissen som det er, synliggjøre et poeng; SAS tar noe stive priser til HAU (og andre steder hvor de ikke konkurrerer med Norwegian).

Jeg tror ikke egentlig LN-KGL mener at OSL-EDI-HAU er et reelt alternativ for den jevne forretningsreisende. At det er et morsomt alternativ for de som likevel liker å fly og reise og som ikke har noe imot et litt stressende reiseopplegg er en annen sak.

Diskusjonen etter det poenget var utdebatert lignet mer skyttergravskrig enn saklig og faktabasert meningsutveksling.

Har vi ikke hatt eksakt den samme diskusjonen her tidligere, med eksakt samme deltakere og påstander?
Er man egen arbeidsgiver kan man jo helt klart definere selv hva man anser som mest hensiktsmessig, men for folk flest ville det vel virke mest som å skape seg merarbeid å fly via UK for å komme seg til Vestlandet...

Back