Ryanair med pressekonferanse kl 13.30

Ja det er helt korrekt. Men folk flest bor fra TRD og sydover, og jeg tror neppe Ryanair kommer til å fly til byer lengre nord for dette, eller legge inn bud på anbudsnettet ;)

Et flyselskap sitt ansvar er ikke å drive distrikstpolitikk. De skal drive på kommersielt grunnlag, og så får politikerne sørge for bosettingen dersom de ønsker det.

Ellers er det artig å konstantere at denne tråden allerede har hatt over 1.000 lesninger idag. Uvanlig mye på så kort tid.

Enig, men jeg fikk inntrykk av at det var snakk om innenriksruter til Nord-Norge. Anyways, den som lever faar se.

Om du regner på samme måte som Oslo er Palermo 1.2 Millioner - 620.000 i bykjernen i Palermo, innenfor Palermo Commune er det 1.2 Millioner

Iflg wikipedia:

Palermo - City 620' Urban 855' Metro 1200' (Som du sier)
Oslo -City 605' Urban 912' Metro 1400'

Vet ikke om det er helt korrekt plass å nevne det på, men er det bare jeg som ble skuffa over Olav Thon som stod og deiga seg med MOL? Jeg har stor respekt for Olav Thon som mann, han deler ut penger til viktige ting som sport og utdanning selv her i nord (spesielt UiT og TIL) - men å menge seg med the scum of the earth.... dårlig dårlig :(

Vet ikke om det er helt korrekt plass å nevne det på, men er det bare jeg som ble skuffa over Olav Thon som stod og deiga seg med MOL? Jeg har stor respekt for Olav Thon som mann, han deler ut penger til viktige ting som sport og utdanning selv her i nord (spesielt UiT og TIL) - men å menge seg med the scum of the earth.... dårlig dårlig :(

Thon er jo kompis med MOL og en av de større eierne av RYG så der har du nok svaret. Er ikke første gangen de leker sammen på pressekonferanser.

Du tenker kanskje på Trond Mohn - bergenseren, og ikke Olav Thon?? :old

Taket paa Rygge maa umiddelbart fjernes, jeg ser ingen grunn til at en flyplass som Rygge ikke skal konkurrere paa samme betingelser som OSL og TRF.

Men dette taket er jo satt fordi regjeringen er redd for at RYG skal stjele pax fra deres egen statlige flyplass (OSL). Ahhh, Norge: Den siste sovjetstat!

Om taket ikke fjernes og Ryanair forsvinner paagrunn av dette er jo det alene grunn nok til aa kaste regjeringen.

Taket paa Rygge maa umiddelbart fjernes, jeg ser ingen grunn til at en flyplass som Rygge ikke skal konkurrere paa samme betingelser som OSL og TRF.

Men dette taket er jo satt fordi regjeringen er redd for at RYG skal stjele pax fra deres egen statlige flyplass (OSL). Ahhh, Norge: Den siste sovjetstat!

Om taket ikke fjernes og Ryanair forsvinner paagrunn av dette er jo det alene grunn nok til aa kaste regjeringen.

Hvis jeg ikke husker feil så er det vel snakk om å dra denne saken til ESA/EFTA hvis regjeringen setter seg helt på bakbeina.

Tviler på at FR stjeler så mye pax fra OSL , er vel heller det at en ny gruppe mennesker har begynt å fly nettopp pga FR og deres lave priser.

Begrænsningen af antal operationer har vel været kendt af både RYG og FR hele tiden, så det kan jo ikke være nogen overraskelse. Det nytter ikke at komme efterfølgende og tude over det. Desuden er der ikke noget unormalt i at mindre lufthavne har begrænsninger pga. støj, naboer osv. Hele verden behøver jo ikke tilpasse sig hver gang MOL åbner munden.

Tviler på at FR stjeler så mye pax fra OSL , er vel heller det at en ny gruppe mennesker har begynt å fly nettopp pga FR og deres lave priser.

At folk flyr mer og oftere pga FR er det ingen tvil om. Men jeg tror likvel RYG til en viss grad stjeler pax fra OSL likevel.

Begrænsningen af antal operationer har vel været kendt af både RYG og FR hele tiden, så det kan jo ikke være nogen overraskelse. Det nytter ikke at komme efterfølgende og tude over det. Hele verden behøver jo ikke tilpasse sig hver gang MOL åbner munden.

Og hva saa? Hvorfor skal ikke RYG faa konkurrere med paa like vilkaar som OSL og TRF? Er du imot fri konkurranse?

Jeg synes faktisk det er en skandale at regjeringen bevisst (mis)bruker sin makt til aa hindre fri konkurranse mellom to aktoerer (OSL og RYG) hvor den ene er statlig eid og den andre privat, og gir fordeler til den statlige aktoeren.

Last edited:
At folk flyr mer og oftere pga FR er det ingen tvil om. Men jeg tror likvel RYG til en viss grad stjeler pax fra OSL likevel.

At folk flyver mere og mere fordi det er billigt - er ikke entydigt positivt. Her spiller bl.a. miljøfaktoren ind, hvor man kan argumentere for at rejser "uden et reelt formål" er skadeligt for miljøet uanset om de er billige eller ej. At have en hvis form for loft synes jeg i denne sammenhæng er rimeligt.

Og hva saa? Hvorfor skal ikke RYG faa konkurrere med paa like vilkaar som OSL og TRF? Er du imot fri konkurranse?

Jeg synes faktisk det er en skandale at regjeringen bevisst (mis)bruker sin makt til aa hindre fri konkurranse mellom to aktoerer (OSL og RYG) horav den ene er statlig eid.

Nu er drift af lufthavne jo ikke 100% fri konkurrence. Der er flere ting at tage hensyn end blot antallet af operationer. Heriblandt det reelle behov, støj, naboer, miljø osv osv osv.

Da RYG åbnede kendte de alt til disse begrænsninger og lavede deres forretningsmodel ud fra dette. Alternativet havde måske været at det ikke fik lov at drive civil lufthavn.

Blot at øge antal operationer til max er også langt fra nogen miljømæssig gevinst. At flyve 10.000 vis af mennesker rundt i Europa, som reelt ikke har noget behov for det (Hvilket FR jo selv bekræfter i kraft af deres udtalelse om at hvis prisen er lav nok så flyver folk uanset hvorhen) er ikke noget miljøet vinder på - tværtimod. Hvis man ikke vil have en direkte afgift pr. flyvning, så er en begrænsning i antallet af operationer en måde at styre dette på.

Naturligvis kan RYG konkurrere frit - indenfor de rammer som er stillet op for lufthavnen. Rammer som de kendte alt til inden de startede. Langt de fleste lufthavne er myndighedsbegrænsninger - enten i form at antal operationer, åbningstider m.v. Disse begræsninger sætter myndighederne vel ud fra hvad de vurderer er nødvendigt. Så kan man jo være enig eller uenig i det, men drift af lufthavne er altså ikke en verden som bare er helt fri for sådanne begræsninger. Alternativt kan du argumentere for at en evt. ny (endnu ikke bygget) lufthavn skulle kunne konkurrere på lige vilkår med OSL. og have lov at starte operationer i det omfang den har lyst.

Jeg synes faktisk det er en skandale at regjeringen bevisst (mis)bruker sin makt til aa hindre fri konkurranse mellom to aktoerer (OSL og RYG) hvor den ene er statlig eid og den andre privat, og gir fordeler til den statlige aktoeren.
Dette er vel en kraftig overdrivelse? Årsaken til begrensningene er i hovedsak hensynet naboene og miljøet generelt. Dette er hensyn enhver Regjering har plik til å ta og har ingenting med maktmisbruk å gjøre.

Rent prinsipielt er det vanskelig å se for seg at det er en menneskerett å åpne en flyplass. Makan til støykilde. De færreste naboer synes det er så stas som deg og meg at det buldrer så det rister i huset. Klart en Regjering må ha lov til (og plikt til) å begrense sånt.

Ellers er jeg enig i at RYG nok stjeler passasjerer fra OSL. Men ikke så mye at det er noe problem for OSL/Staten.

Last edited:
Vil det si gjennomgående billett og innsjekk av bagasje helt frem til destinasjon? -I så fall er det kanskje på tide at Norweigan samarbeider med noen også?

DY samarbeider med DAT/DOT ved gjennomsjekking av passasjerer og bagasje :-)

Last edited:
Back