Nå er vel ikke dette noe nytt under himmelen, og andre selskap har nok hatt , og vil få slike hendelser. Slik jeg har forstått det, kjører Ryanair en stram struktur på dette med hvor myr fuel man skal dra med seg, uten at dette går utover sikkerheten.
På langrutene var det i alle fall tidligere en utstrakt "tradisjon" for å være litt kreativ med sine flightplans. Et selskap jeg kjenner godt til fløy fra Asia til Arlanda med 747-200, som var i lengste laget på enkelte dager med mye last og mye motvind. Da filet man flightplan til Moskva, sjekket siste værrapport når man nærmet seg og "diverted" til Arlanda når været der var godt nok. Fortsatt var de da innenfor de marginer som er vist over her, og sikkerheten var aldri truet på noe vis. Kun noen få ganger måtte de ned i Moskva eller Helsinki for fueling uten at det ble store avisoverkrifter av dette.
Kan det stemme at jeg har lest at SAS også holdt på med det samme på en eller annen rute til den amerikanske vestkysten? At de filet et sted og så "divertet"?
Det gåkke an å ta med 1-2 tonn ekstra i tilfelle ett par missed approacher og dårlige vectorer.
Litt av ansvaret til en pilot er nettopp å ta med ekstra drivstoff, dersom erfaring og/eller vurdering tilsier at det er hensiktsmessig. Det kan ha trafikale, meteorologiske eller andre årsaker. Det som er synd er hvis et flyselskap driver direkte eller indirekte press for ikke å bruke denne vurderingen, vel vitende om at det er flygeren som allikevel sitter med svarteper dersom han tar med for lite og det blir en myndighetssak eller verre ut av det. I enkelte selskap oppfordrer selskapet til en viss drivstoffkultur men stiller aldri spørsmål dersom noen tar med mer på bestemte ruter eller bestemte dager. I andre selskaper sier ledelsen at slik skal det være, og har du mer med enn de sier, så kalles du inn på teppet eller sies opp. Det kalles "management by fear" og er en lite moderne måte å drive flysikkerhet på. Det er lett å sitte ved skrivebordet å si at det er flygerens ansvar å ta med nok fuel, men ikke "pent" å først ha etablert en
kultur der flygere kan frykte å ta med det de mener de kan trenge, fordi
ledelsen fører statistikk - og bruker den.
Jeg ga eksempel på en som fylte 14 tonn for en tur på en drøy time, og piloten flyr ennå. Fortsatt for Ryanair.
Hvor vanlig er det med fuel emergency i Europa? Skjer det flere ganger i uka eller en gang i tiåret?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.