Ryanair legger ned basen på Kastrup og Billund

Re: Ryanair legger ned basen på CPH

Fantastisk! Dette viser at det fungerer å stå opp mot urett. Og å stå sammen.
 
Re: Ryanair legger ned basen på CPH

Hva er den praktiske betydningen av at de legger ned basen i CPH? at de isteden ansetter crew andre plasser?
 
Re: Ryanair legger ned basen på CPH

Hva er den praktiske betydningen av at de legger ned basen i CPH? at de isteden ansetter crew andre plasser?


Virker sånn. Samt at de ikke vil kunne ha tidlige avganger ut fra CPH da det ikke vil stå fly over natta der.
 
Re: Ryanair legger ned basen på CPH

Virker sånn. Samt at de ikke vil kunne ha tidlige avganger ut fra CPH da det ikke vil stå fly over natta der.

FR kan vel velge å ha fly på overnatting om de mener det er hensiktsmessig og økonomisk forsvarlig?
 
Re: Ryanair legger ned basen på CPH

FR kan vel velge å ha fly på overnatting om de mener det er hensiktsmessig og økonomisk forsvarlig?


Sikkert. Men det er vel ikke modellen deres?
 
Re: Ryanair legger ned basen på CPH

Sikkert. Men det er vel ikke modellen deres?

For såvidt ikke, men nå har de jo endret litt fokus i senere tid så man skal kanskje ikke helt se bort fra det.
 
Re: Ryanair legger ned basen på CPH

Dette er meget bra! Da får vi håpe resten av EU følger det danske sporet. Hepp hepp :DEN :)
 
Re: Ryanair legger ned basen på CPH

Ruten til Warszawa-Modlin legges ned fr.o.m. 15 juli.
 
Re: Ryanair legger ned basen på CPH

Jeg lurer litt på om denne avgjørelsen fra Danmark kan være i strid med EU-retten, hvor dette med fri bevegelse står meget sentralt (dvs. kan man kreve at et selskap skal inngå nasjonale overenskomster i hvert land de opererer fra?). Jeg er på ingen måte jurist, så vi får se i neste runde.
 
Re: Ryanair legger ned basen på CPH

TOS: Fri bevegelse er ikke det samme som organisert rovdrift. Man kan alltids argumentere med at selskapet er der for eierne, men det hadde ikke skadet om selskapet i Ryanair sitt tilfelle "ga litt mer tilbake" til de som faktisk gjør jobben... Nå er vi inne på etikk og moral igjen, og der finnes det jo ikke et mer omfattende regelverk enn at en skruppelløs sjef dikterer utfallet på vegne av seg og sine. Vi må ikke ende opp med at "the worst is always the best"
 
Re: Ryanair legger ned basen på CPH

TOS: Fri bevegelse er ikke det samme som organisert rovdrift. Man kan alltids argumentere med at selskapet er der for eierne, men det hadde ikke skadet om selskapet i Ryanair sitt tilfelle "ga litt mer tilbake" til de som faktisk gjør jobben... Nå er vi inne på etikk og moral igjen, og der finnes det jo ikke et mer omfattende regelverk enn at en skruppelløs sjef dikterer utfallet på vegne av seg og sine. Vi må ikke ende opp med at "the worst is always the best"

Jeg har vel heller aldri hevdet noe slikt. Jeg spør om denne avgjørelsen kanskje kan være i strid med europeisk lovgivning.

Jeg stiller et spørsmål, noe som hverken betyr at vet svaret eller at jeg sier at måten FR driver på er OK. I min verden er det ganske vanlig å stille spørsmål selv om man evt ikke "liker" konsekvensen av utfallet om svaret på spørsmålet er ja. Her inne synes det som om hvis man stiller et spørsmål som mot formodning skulle kunne gi FR en "seier" så tolkes dette som at spørsmålsstiller støtter FR. Slik er det ikke nødvendigvis.
 
Re: Ryanair legger ned basen på CPH

Link til dommen.

http://www.arbejdsretten.dk/media/1125391/dom ar2015.0083.pdf

Arbejdsrettens begrundelse fra s.32 og frem.

Diskussionen går stort set på om der kan være tungtvejende hensyn som retfærdiggør evt. begrænsninger og indgreb i "de traktatfæstede frie bevægeligheder".

Hensynet til arbejdstagernes grundlæggende rettigheder og muligheder for at forhandle om arbejdsvilkår vedrørende stillinger på "dansk jord" er i følge Arbejdsretten et sådant tungtvejende hensyn.

Altså værne om den "Danske model":)


Yabadoo
 
Re: Ryanair legger ned basen på CPH

Hvilke ruter, i tillegg til Warzawa Modlin, er det dette primært vil ramme?
 
Re: Ryanair legger ned basen på CPH

Ryanair taper jo sak etter sak om hvilket lands regler som skal gjelde. Jeg kan ikke se at dette er er brudd på etableringsfriheten innen EU, de nasjonale regler gjelder for alle som etablerer seg i et land, uten- og innenlandske selskaper. Det blir etter mitt skjønn kunstig at irske regler gjelder for ansatte basert i f.eks. DK. SKs lokalt ansatte i andre land er vel underlagt vel disse landenes regler og vilkår. United (dog annerledes siden det er et amerikansk selskap) måtte også følge norske regler.
 
Re: Ryanair legger ned basen på CPH

Dessverre får vel også Ryanair som følge av dette enda mer gratis reklame og forsterkning av sitt lavpris image i Danmark. Selv om LO dro denne hjem, er det liten tvil om at en av konsekvensene er enda mer oppmersomhet rundt selskapet og deres lavpris ruter. For Ryanair som i stor grad har basert sitt lavpris image på å være kontroversielle, tror jeg nok dette kun gir enda større interesse for selskapet og deres ruter.
Si hva man vil om Ryanair, men menig mann gir nok fullstendig blanke og vil ha de billigste billettene. Nå har jo virkelig LO definert for det danske publikum om hvem man skal booke med.

Observerte en del FR flighter inn og ut av CPH da jeg fløy Transavia for noen uker tilbake. Jeg skal ikke konkludere deres snitt load ut fra noen timers observasjon, men det så ut som at det minste problemet de hadde var å fylle maskinene sine til og fra CPH....

Det burde nok gi bekymring for flere enn LO i Danmark.
 
Re: Ryanair legger ned basen på CPH

Et litt off-topic spørsmål (som gjerne må flyttes til en mer passende tråd om det ikke hører hjemme her): Er det riktig at Norwegian har vesentlig dårligere vilkår for pilotene enn det Ryanair har?
 
Re: Ryanair legger ned basen på CPH

Et litt off-topic spørsmål (som gjerne må flyttes til en mer passende tråd om det ikke hører hjemme her): Er det riktig at Norwegian har vesentlig dårligere vilkår for pilotene enn det Ryanair har?

Nei, omvendt.
 
Back
Top