Ryanair handler B737MAX8

C130

ScanFlyer Gold
Ryanair bestiller 25 stk Boeing 737 Max-8.
Fra aksjelive på E24:
Ryanair har lagt inn bestillingen på 737 Max 8-modellen. Ordren har en verdi på tre milliarder dollar (24 milliarder kroner) med gjeldende listepriser.
Flyselskapet er den største operatøren av Boeing-fly i Europa - og med den siste ordren har Ryanair 135 fly fra selskapet under bestilling, skriver Finwire.
737 Max 8-modellen har plass til 197 passasjerer. 737 Max er Boeings raskestselgende modell noensinne.
https://aksjelive.e24.no/article/OnBdVk

Skal Ryanair også begynne semi-longhaul tro ?
 
Re: Ryanair handler B737Max8

Dette er «bare» en tilleggsordre, ved at de benytter seg av eksisterende opsjoner. De hadde jo alt over 100 i bestilling

Merk at også dette er en den kommende «high density» modellen, tidligere markedsført som 737-MAX200 eller sånt. Så er egentlig en -8 med flere seter

Denne får jo da også litt lavere rekkevidde, som gjør det enda mindre sannsynlig de vil bruke disse på langdistanse
 
Re: Ryanair handler B737Max8

Listepris på nesten 1 milliard kr pr fly høres ikke korrekt ut.
MAX 200 som FR har kjøpt har i følge Boeing en Listepris på 120 mill dollars! Da snakker vi vel raskt regnet rundt 1 mrd NOK pr fly.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 
Re: Ryanair handler B737Max8

Dette er «bare» en tilleggsordre, ved at de benytter seg av eksisterende opsjoner. De hadde jo alt over 100 i bestilling

Merk at også dette er en den kommende «high density» modellen, tidligere markedsført som 737-MAX200 eller sånt. Så er egentlig en -8 med flere seter

Denne får jo da også litt lavere rekkevidde, som gjør det enda mindre sannsynlig de vil bruke disse på langdistanse
Så hva er da vitsen med å betale 20 millioner dollar ekstra for 8 flere seter enn en standard 737-800 ?
 
Re: Ryanair handler B737Max8

Så hva er da vitsen med å betale 20 millioner dollar ekstra for 8 flere seter enn en standard 737-800 ?



Det gjør de heller ikke da listeprisen for det første er villedende og ingen selskaper som betaler

Dessuten er ikke dette en -800, men en av -MAX’ene. Det vil si en -8 MAX som vil bli sertifisert for 200 passasjerer gjennom å gjøre noen endringer sammenlignet med den vanlige -8 (MAX)
 
I visse kretser omtales faktisk denne 200-versjonen som en strukturell styrking av skroget, da man sitter så tett at pax og sete spenner opp kabinen innvendig i lengden. Kneskålene skal visstnok være designet inn som naturlige gnisnings- og vibrasjonsdempere i denne setekonfigurasjonen.
 
Det er samme konfig. som 737-900ER, med nødutgang bak vingen. Det er nok skroglengden som setter begrensning på paxantallet her, ikke nødutgangene.
 
Strengt tatt blir neppe seteavstanden her veldig annerledes her enn i deres -800 maskiner. Det er snakk om 1,5 ekstra rad som må inn, og det klarer man nesten, uten å sette setene noe tettere

Bakerst får man plass til en rad ved å flytte toalettene helt bak i galley, og halvere størrelsen på det. Inkludert antar traller man får plass til. Er akkurat samme Airbus tilbyr som alternativ løsning på sine NEOer. Så er det mulig å krympe galley foran på den ene siden noe, for å få på plass 3 ekstra seter på høyresiden fremme
 
Back
Top