• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair handler B737MAX8

C130

ScanFlyer Gold
Ryanair bestiller 25 stk Boeing 737 Max-8.
Fra aksjelive på E24:
Ryanair har lagt inn bestillingen på 737 Max 8-modellen. Ordren har en verdi på tre milliarder dollar (24 milliarder kroner) med gjeldende listepriser.
Flyselskapet er den største operatøren av Boeing-fly i Europa - og med den siste ordren har Ryanair 135 fly fra selskapet under bestilling, skriver Finwire.
737 Max 8-modellen har plass til 197 passasjerer. 737 Max er Boeings raskestselgende modell noensinne.
https://aksjelive.e24.no/article/OnBdVk

Skal Ryanair også begynne semi-longhaul tro ?
 
Re: Ryanair handler B737Max8

Dette er «bare» en tilleggsordre, ved at de benytter seg av eksisterende opsjoner. De hadde jo alt over 100 i bestilling

Merk at også dette er en den kommende «high density» modellen, tidligere markedsført som 737-MAX200 eller sånt. Så er egentlig en -8 med flere seter

Denne får jo da også litt lavere rekkevidde, som gjør det enda mindre sannsynlig de vil bruke disse på langdistanse
 
Re: Ryanair handler B737Max8

Listepris på nesten 1 milliard kr pr fly høres ikke korrekt ut.
MAX 200 som FR har kjøpt har i følge Boeing en Listepris på 120 mill dollars! Da snakker vi vel raskt regnet rundt 1 mrd NOK pr fly.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 
Re: Ryanair handler B737Max8

Dette er «bare» en tilleggsordre, ved at de benytter seg av eksisterende opsjoner. De hadde jo alt over 100 i bestilling

Merk at også dette er en den kommende «high density» modellen, tidligere markedsført som 737-MAX200 eller sånt. Så er egentlig en -8 med flere seter

Denne får jo da også litt lavere rekkevidde, som gjør det enda mindre sannsynlig de vil bruke disse på langdistanse
Så hva er da vitsen med å betale 20 millioner dollar ekstra for 8 flere seter enn en standard 737-800 ?
 
Re: Ryanair handler B737Max8

Så hva er da vitsen med å betale 20 millioner dollar ekstra for 8 flere seter enn en standard 737-800 ?



Det gjør de heller ikke da listeprisen for det første er villedende og ingen selskaper som betaler

Dessuten er ikke dette en -800, men en av -MAX’ene. Det vil si en -8 MAX som vil bli sertifisert for 200 passasjerer gjennom å gjøre noen endringer sammenlignet med den vanlige -8 (MAX)
 
I visse kretser omtales faktisk denne 200-versjonen som en strukturell styrking av skroget, da man sitter så tett at pax og sete spenner opp kabinen innvendig i lengden. Kneskålene skal visstnok være designet inn som naturlige gnisnings- og vibrasjonsdempere i denne setekonfigurasjonen.
 
Det er samme konfig. som 737-900ER, med nødutgang bak vingen. Det er nok skroglengden som setter begrensning på paxantallet her, ikke nødutgangene.
 
Strengt tatt blir neppe seteavstanden her veldig annerledes her enn i deres -800 maskiner. Det er snakk om 1,5 ekstra rad som må inn, og det klarer man nesten, uten å sette setene noe tettere

Bakerst får man plass til en rad ved å flytte toalettene helt bak i galley, og halvere størrelsen på det. Inkludert antar traller man får plass til. Er akkurat samme Airbus tilbyr som alternativ løsning på sine NEOer. Så er det mulig å krympe galley foran på den ene siden noe, for å få på plass 3 ekstra seter på høyresiden fremme
 
Back
Top