• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair caught napping (dokumentar)

flapjack

ScanFlyer Blue
Denne episoden gikk på Channel4. Er det noen som vet hvor og når den går på en kanal en kan se her på berget? Eller er det kanskje noen som har link til en nedlastingsside hvor episoden er lagt ut?

Replying to Topic 'Ryanair caught napping (dokumentar)'

http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=9993

Originally posted by flapjack
Eller er det kanskje noen som har link til en nedlastingsside hvor episoden er lagt ut?

http://thepiratebay.org/search.php?q=ryanair

Dette synes jeg heller var en tynn dokumentar. Hva forsøker de egentlig å fortelle? At Ryanair har møkkete fly, eller at Ryanair er et selskap med dårlig sikkerhet? Hele dokumentaren virker basert på hva reporterne personlig mener er dårlig med Ryanair, og ikke hvordan Ryanair gjør ting i forhold til lover og regler. Ikke én referanse til lover og regler blir brukt i hele dokumentare, og da synes jeg det blir for tynt hvis målet er å vise at Ryanair ikke forholder seg til de bestemmelser som finnes. Det mest kritikkverdige er vel at kabinbesetningen sover mens de er på jobb, og det har også Ryanair bedt om mer informasjon om for å undersøke saken videre.

Tipper dokumentar vil passe fint inn på TVNorge eller TV3 - ikke TV2 eller NRK :)

programmet vises på svensk TV4 i dag klokken 21. Da får jeg nesten se programmet, og dømme selv...

Har ikke sett programmet ennå, men skal jeg dømme etter bildet i VG av den "sovende" flyvertinnen må jeg nesten ta Ryanair litt i forsvar her (pjuuuk!!!) - man ser tydelig at sliden ikke er armert - ergo er ikke flyet i lufta.

Hvis`em ikke har glemt å armere sliden da.......... ;)

en bekjent av meg glemte å dearmere døra en gang. Og skulle åpne døra for å slippe ut passasjerene. Da sa det pang, og det spratt ut rutsjebanen.
Men det var ikke Ryanair, men Britannia... Jeg tipper han husker det neste gang!

SÅÅÅDA!!! Hold your horses, dear earthbound spotters!

Ethvert flyselskap som ikke kan bruke tid (=penger) til å lære opp sine viktigste medarbeidere (frontlinjen) på livsnødvendige nødprosedyrer for sine pax, kan oppleve at noen av de underbetalte stakkarer ikke har oppfattet hva det dreier seg om.

Klart at man alltid overalt kan ansette unge naive mennesker som ikke har snøring og gi dem minimal opplæring, mens stakkarne tror det er deres egen feil at de ikke fikser oppgaven. Skjer BÅDE på RyanAir OG på Hurtigruta.

Bunnlinjen er at vi feite heldige dessertgenerasjon i løpet av de siste årene er blitt vant til å ha ALT for NOTHING. Vi kan jo betale.

Fyttikatta. Detaljene er uinteressante. Direkte udelikat! :(

Såg första 25 minuterna och det var inte så intressant. Har läst en tråd på www.pprune.org om programmet och den verkar ha berättat allt av intresse.
Slutsatser:
1. Det är inte så svårt att klara kursen för att bli flygvärdinna hos Ryanair.
2. Ibland så städas inte planen ordentligt (surprise??)
3. Det är jobbigt att vara anställd på Ryanair.

Jag har själv alltid upplevt att personalen hos Ryanair verkligen kontrollerar säkerhetsbälten fastspända, stolsryggar uppfällda (om de nu går att fälla) och också uppmanar folk att titta på säkerhetsdemonstrationen.
Nej, jag tror det är lönlöst att hävda att Ryanair är osäkert. Däremot kan man diskutera villkoren för de anställda, men jag ansluter mig till dem som hävdar att det i Sverige (och större deln av Europa) faktiskt är ett val att arbeta för Ryanair.

må si meg enig med Bengt. Jeg vil anklage Ryanair og Michael O'Leary for mye, men at Ryanair er utrygt å fly tror jeg ikke. Til det har jeg for stor autoritetstro - jeg stoler på at CAA og dets irske kolleger klarer å holde både Ryanair, BA, Aer Lingus og bmi i ørene slik at ikke skkerhetesregler brytes. At selskapet driver rovdrift på ansatte - og passasjerer - er ingen nyhet. At selskapet tilbakeviser alle påstander om slides som ikke er sjeket og spy på gulvene med at "det er ikke meldt inn" overrasker jo heller ikke. Hadde jeg jobbet i Ryanair (god forbid!) hadde jeg heller ikke meldt fra om slikt - ikke etter å ha hørt på pilotenes skrekkhistorier.

"The LIDL of the Airways"

De ansatte hos RyanAir er vel som alle oss andre - de ønsker/vil gjøre en god jobb, hvis de bare fikk lov til det...

Flyselskaper velger hva de vil investere i opplæring av cocpkit/kabin.

Så blir bunnlinjen for pax at "you get what you pay for2.

Håller med Bengt. Såg hela programmet och jag måste säga att var bra tunt. Har man under 6 månaders tid med dold kamera inte fått fram mer så var det inte mycket att komma med.

Originally posted by RolfL

Håller med Bengt. Såg hela programmet och jag måste säga att var bra tunt. Har man under 6 månaders tid med dold kamera inte fått fram mer så var det inte mycket att komma med.

Good point!

Og ryanair har veldig gode svar på alle anklager her:
http://www.ryanair.com/site/NO/inpage.php?partner=DISPATCHES

Spy på gulvet er da uansett ingen sikkerhetsrisiko. Det er jo nettopp disse tingene "man får det man betaler for" gjelder.

FR sine svar skinner gjennom av propaganda, intet annet!

Da har du neppe lest gjennom alt sammen. De har utelatt visse deler etter at Ryanair ga sine svar.

Originally posted by LN-BRK

Da har du neppe lest gjennom alt sammen. De har utelatt visse deler etter at Ryanair ga sine svar.

Hvis du studerer forretningsmetodikken skikkelig så ser man at dette er rene propagandateknikker. Men det er dermed ikke sagt at det ikke er smart....FR spiller på folks naivitet!

Så du mener alt det Ryanair har svart produksjonsselskapet bare er vås?

Originally posted by LN-BRK

Så du mener alt det Ryanair har svart produksjonsselskapet bare er vås?

Hva synes du om denne: Det finnes ingen bevis for at opptaket av den sovende flyvertinnen er tatt ombord på våre fly.

Eller kapteinen som ble degradert for å ha meldt seg not fit for fligth.....

Ikke tid til security check....

Jeg tar ikke hele programmet for god fisk men det gir et godt innblikk i selskapets personalpolitikk, så enkelt er det.

Back