• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair annulerer bestillinger

Ja, de må vel ha sett seg lei på at de ikke får inn kredittkort gebyret sitt da.
I tillegg til at de mister muligheten for auxiliary revenue gjennom salg av leibil, hotell og forsikringer gjennom sin hjemmeside.

Så får vi se hvor lang tid det tar for noen her på berget er rammet, solfaktor.no selger jo reiser med fly+hotell hvor flygningen er med Ryanair. Det er forstsatt mulig å bestille det på solfaktor.
 
Ryanair på sin side mener dette er til det beste for kundene og at kundene i realiteten har blitt svindlet av de andre nettstedene, siden billettene på Ryanairs nettsider er billigere enn hos de andre.

Det er helt utrolig. Men Ryanair og MOL har vel vist tidligere at moral er noe ukjent hos dem.
 
De gjør nok ikke det nei men jeg regner meg ikke som en av de. Akkurat bestilt en billett med de til en venn (jaja, via Ryanair.com)
Men å avbestille gyldige billetter syns jeg er råttent, uansett om det Ryanair, Norwegian eller SAS som skulle ha gjort noe sånt. Det har ikke noe med om mann liker et selskap eller ikke å gjøre
 
Lavprisselskapet mener dette er i strid med vilkårene og betingelsene til Ryanair, og at teknologien som brukes gjør at Ryanairs egen nettside går tregere

Er poenget at de andre booker gjennom ryanair.com, og bare videreselger billetter derfra? Altså uten noen slags avtale med ryanair?
 
De gjør nok ikke det nei men jeg regner meg ikke som en av de. Akkurat bestilt en billett med de til en venn (jaja, via Ryanair.com)
Men å avbestille gyldige billetter syns jeg er råttent, uansett om det Ryanair, Norwegian eller SAS som skulle ha gjort noe sånt. Det har ikke noe med om mann liker et selskap eller ikke å gjøre
Jag kan bara instämma i det Laurenz skriver. rätt åtgärd (både kort- och långsiktigt för Ryanair) skulle vara att stoppa anslutningsmöjligheter för tredje part att boka maskinellt/automatiskt. Att annulera biljetter för den som redan har bokat och betalat gör bara att det blir ett (stort?) antal kunder som är förbannade på Ryanair. Det vinner inte Ryanair några nya kunder på...
 
Men å avbestille gyldige billetter syns jeg er råttent, uansett om det Ryanair, Norwegian eller SAS som skulle ha gjort noe sånt. Det har ikke noe med om mann liker et selskap eller ikke å gjøre

Jeg synes heller ikke det var spesielt kundevennlig gjort av Ryanair - men kommentarene til enkelte av temaene her inne er svært forutsigbare. Det gjelder ikke minst alle tråder som handler om Ryanair! :)
 
Hvis de bare sier at de i fremtiden ikke vil ta imot bestillinger via andre kilder er jo det greit, det er ikke verre enn det lettJet gjør. de kan handle med hve de vil.

Om de derimot nå kasellerer billetter som allerede er betilt og betalt er det rett og slett tyveri.

Fant ikke noe om det på ryanair.com., andre kilder?
 
screen-scraping er et problem, og AA har i disse dager en konflikt gående med Kayak.com
 
Selv om jeg ikke har sansen for måten Ryanair håndterer denne saken på, tar de opp en problemstilling.

1. Husk at andre intekter på ryanair.com, subsidierer flybilettene. Det gjør det også f.eks hos Norwegian.
2. Skal Ryanair kunne kommuniserer med kundene om endringer osv. Er det viktig at kontakt info fakttisk stemmer, og ikke er til et mellomledd.
3. Ryanair kan ikke være sikker på at kundene har fått korrekt info fra selgerne.
4. Ryanair har selv lov til å bestemme hvem som skal selge bilettene deres. Akkurat som SAS.
5. Den teknologien som brukes for å bestille biletten påfører ryanair.com unødvendig mye trafikk.
 
Nu findes der jo flere typer søgemaskiner og derfor er det vigtigt at skelne mellem disse. F.eks. på wegolo.com er Wegolo mellemled på flybookingen og du er ikke i kontakt med Ryanairs hjemmeside, men den side jeg selv driver, Flyrejsen.dk, sender brugeren videre til Ryanair.com for at gennemføre bookingen.

Dermed tager vi heller ikke noget ekstra gebyr eller agerer mellemled mellem kunde og flyseskab. Det er en fair prissammenligning, hvor selskaber som Ryanair faktisk kommer unfair godt ud i prissammenligningen, da de jo tager gebyrer for alverdens ting, som andre selskaber ikke gør. Disse gebyrer (f.eks. for bagage) er svære at medtage i prissammenligningen, da vi jo ikke ved om pax skal have bagage medog derfor har vi valgt at vise den mindste pris det er muligt at betale (incl. kreditkortgebyr m.v.)

Denne type søgemaskine er en såkaldt META-søger og sælger ingenting.

I mange henseender bliver andre rejsesider ofte fejlkategoriseret som søgemaskiner. Medier m.v. skriver f.eks. ofte at web-rejsebureauer er søgemaskiner, hvilket ikke er helt korrekt. De sammenligner kun deres egne priser, mens Meta-søgeren sammenligner priser på tværs af hjemmesider - både rejsebureauer og flyselskaber og dermed får et langt større udvalg af priser og muligheder. Meta-søgerne har heller intet med bookingen at gøre, som sker direkte på den hjemmeside, som kunden vælger at bestille på - f.eks. Ryanair.com.

At disse Meta-søgeren i nogle tilfælde benytter sig af screen-scraping (som CK skriver er et problem) er udelukkende fordi nogle flyselskaber ikke tilbyder at videregive søgeresultater på anden vis - f.eks. via API eller simple XML-resultater. Vi ville til enhver tid helst have API eller XML med de respektive flyselskaber (hvilket de fleste heldigvis tilbyder efterhånden). Der er dog nogle, som f.eks. Ryanair eller nogle af dinosaurerne som f.eks. LH, der stadig lever i stenalderen og ikke tilbyder dette. easyJet derimod er nu kommet på banen og har valgt at samarbejde med udvalgte og seriøse partnere.

At AA nu ikke vil være på Kayak længere er mig en gåde, men det må de jo selv om. Meta-søgere er fremtidens online-rejsebureau (til simple bookinger) og det er langt billigere for flyselskaberne at sælge flybilletter via disse kanaler. I de fleste tilfælde får Meta-søgeren en mindre kommission for at formidle salget til flyselskabet, men det er langt mindre end hvis flyselskabet selv skulle have betalt for marketing via f.eks. Google Adwords. I andre tilfælde er der ingen kommission. Desuden er det flyselskabet der "får" kunden og senere kan henvende sig direkte til denne og bare opsamlingen af emailadressen er noget der ofte kan koste op mod DKK 10 pr. stk. via eksterne partnere.

De fleste flyselskaber har heldigvis efterhånden fundet ud af at der er et stort marked for meta-søgere og at det faktisk er en forholdsvis billig måde for dem at få nye kunder på.

Selvfølgelig vil Ryanair forsøge at tjene penge på hoteller m.v. og det står dem naturligvis helt frit hvem de vil sælge til eller ej. Personligt kan jeg dog undre mig - både over deres fremgangsmåde i denne sag, men også over at de ikke har set de store forretningsmuligheder på denne typer sider. De kan meget let tilbyde en XML-tilslutning, så deres hjemmeside ikke bliver belastet yderligere. Netop ved at tvinge metasøgere til at benytte screen-scraping, så er de selv medvirkende til at belaste deres systemer ekstra meget. Metasøgere slipper de ikke for - uanset hvad de prøver - der findes heldigvis teknologier, som gør at de ikke kan opdage os og dermed ikke lukke for os. naturligvis vil sådanna metoder ikke give kommission, men så er der mulighed for at sælge andre ting samt vise annoncer til brugerne.
 
Så mye pes Ryaniar får hele tiden, syns jeg det er utrolig at de gjør det så bra som de gjør.
 
Huff, for en bråta av ett selskap !
Godt jeg aldri har vært ute på tur med sånt. Hadde blitt gaaal da..

Tenk skulle alle flyselskaper drive på den måten.. Du får ikke flydd en meter pga du bestilte billetten din på Berg-Hansen og ikke www.lufthansa.no
Vennligt book billett på www.lufthansa.no først! Hello lixxom...:angry:
 
"GoToGate" kutter ut salg av RyanAir-billetter:

På forsiden av Boarding.no i dag/kveld:


Norsk reisebyrå lei av amatørmessig behandling


Reiseportalen "gotogate" er lei av amatørmessig behandling fra flyselskapet Ryanair, og velger nå med øyeblikkelig virkning å avslutte alt salg av flybilletter for det irske lavpriselskapet.


Ryanair gikk for kort tid siden ut og kommuniserte at selskapets billetter kjøpt gjennom reiseselskaper var ugyldige. En gjennomgang reiseportalen gjorde av billetter kjøpt den siste uken, viste at dette ikke var tilfelle. Likevel velger selskapet nå å avslutte salget av billetter fra det irske flyselskapet.

- Vi har sett oss grundig lei på måten Ryanair agerer på i markedet. Som aktør må vi forholde oss til mer eller mindre gjennomtenkte utspill i media. Ryanair tar seg aldri bryet med å kommunisere med oss direkte, sier administrerende direktør Jon Even Sørlie i GOTOGATE.

Han antar at Ryanair er interessert i å stå for større deler av ferieopplevelsen, enn bare flyreisen.

- Ryanair har nok behov for å både selge hotellovernattinger og leiebilavtaler. Reiseportaler som eks "gotogate", som i hovedsak kjøper flybilletter fra selskapet, er en trussel mot denne forretningsidéen, sier Sørlie.

Selskapet har tilbudt reiser fra Ryanair i to år.

- Hovedmålet til vårt selskap er å tilby våre kunder et bredest mulig tilbud av destinasjoner i hele verden. Som følge av dette var Ryanair ett av mange flyselskaper som ble tilbudt på våre nettsider. Få av våre kunder ønsker seg kombinasjonen av få avganger, trange fly og lav servicegrad, så andelen Ryanair-passasjerer er mindre enn en prosent hos GOTOGATE. Sannsynligvis vil disse kundene finne tilbud fra andre flyselskap like interessante, sier han.

Reiseportalen selger reiser med flere hundre flyselskaper.

- Vi opplever at de fleste ser på vår tilstedeværelse som en styrke, fordi vi enkelt gir kundene mulighet til å sammenlikne ulike reisealternativer og alle selskaper har styrker på enkelte områder, sier Jon Even Sørlie i en pressemelding.

Kan også leses her:
http://www.boarding.no/art.asp?id=32763
 
Back
Top