Re: Rutiner ved evakuering.
Disclaimer, TjabAI
Ja, det stemmer at det i noen nødsituasjoner kan være anbefalt eller nødvendig å manuelt utløse brannslukkingsanleggene i motor og APU under en evakuering – og dette er også noe som kan fremgå av QRH (Quick Reference Handbook) for f.eks. Boeing 737.
I en evakueringssituasjon, særlig hvis det er indikasjoner på brann i motor eller APU, er det standard prosedyre å:
Trekk motor- og APU fire handles (de kutter drivstoff, hydraulikk og pneumatikk til motorene eller APU),
Deretter utløse brannslukkingssystemet (discharge bottles).
Dette gjøres for å redusere risikoen for brannspredning og eksplosjon under evakueringen. Det er altså ikke nødvendigvis at slokkesystemene "overstyres", men heller at de bevisst aktiveres manuelt som en del av nødprosedyren.
I Boeing 737 QRH vil du finne dette under seksjoner som:
ENGINE FIRE or ENGINE SEVERE DAMAGE or SEPARATION
APU FIRE
EVACUATION
Ved evakuering vil kapteinen (eller den som er PF/PM avhengig av situasjonen) gjerne gå gjennom Evacuation Checklist, hvor det blant annet står å trekke fire handles og discharche slokkeanlegg hvis aktuelt.
Dette er beskrevet i Boeing 737 Quick Reference Handbook (QRH):
Eksempel: ENGINE FIRE eller Engine Severe Damage or Separation
I QRH for Boeing 737-800 er prosedyren som følger:
Aviation Stack Exchange
Autothrottle (hvis engasjert) – Disengage
Thrust lever (berørt motor) – Bekreft og lukk
Engine start lever (berørt motor) – Bekreft og sett til CUTOFF
Engine fire switch (berørt motor) – Bekreft og trekk ut
Hvis brannhåndtaket eller ENG OVERHEAT-lyset er tent:
Roter brannhåndtaket til stoppunktet og hold i 1 sekund
Hvis etter 30 sekunder brannhåndtaket eller ENG OVERHEAT-lyset fortsatt er tent:
Roter brannhåndtaket til det andre stoppunktet og hold i 1 sekund
Dette sikrer at brannslukkingssystemet aktiveres for å bekjempe brannen.
Eksempel: APU FIRE
Ved indikasjon på APU-brann er prosedyren:
APU switch – OFF
APU fire switch – Trekk ut
Hvis APU fire switch forblir tent:
Roter brannhåndtaket til stoppunktet og hold i 1 sekund
Disse handlingene er kritiske for å isolere og slukke brannen i APU-enheten.
Evakueringsprosedyre
I en evakueringssituasjon, spesielt hvis det er indikasjon på brann, er det viktig å:
Trekke ut brannhåndtakene for berørte motorer og/eller APU
Roter brannhåndtakene for å aktivere brannslukkingssystemet
Dette bidrar til å redusere risikoen for brannspredning under evakueringen.
Kilde
Disse prosedyrene er hentet fra Boeing 737 Quick Reference Handbook (QRH). For en detaljert gjennomgang, kan du se QRH-dokumentet tilgjengelig her:
https://studylib.net/doc/27539909/qrh?utm_source=flyprat_tjabAI