Rutiner ved evakuering

Firelude

Newcomer
Heisann folkens! Er det vanlig praksis ved en evakueringssituasjon at en overstyrer og utløser slokkeanlegget i motor og APU? Husker ikke i farten hvor jeg leste det , mener det det var fra Boeing 737 sin QRH.
 
Re: Rutiner ved evakuering.

Disclaimer, TjabAI

Ja, det stemmer at det i noen nødsituasjoner kan være anbefalt eller nødvendig å manuelt utløse brannslukkingsanleggene i motor og APU under en evakuering – og dette er også noe som kan fremgå av QRH (Quick Reference Handbook) for f.eks. Boeing 737.

I en evakueringssituasjon, særlig hvis det er indikasjoner på brann i motor eller APU, er det standard prosedyre å:

Trekk motor- og APU fire handles (de kutter drivstoff, hydraulikk og pneumatikk til motorene eller APU),

Deretter utløse brannslukkingssystemet (discharge bottles).

Dette gjøres for å redusere risikoen for brannspredning og eksplosjon under evakueringen. Det er altså ikke nødvendigvis at slokkesystemene "overstyres", men heller at de bevisst aktiveres manuelt som en del av nødprosedyren.

I Boeing 737 QRH vil du finne dette under seksjoner som:

ENGINE FIRE or ENGINE SEVERE DAMAGE or SEPARATION

APU FIRE

EVACUATION

Ved evakuering vil kapteinen (eller den som er PF/PM avhengig av situasjonen) gjerne gå gjennom Evacuation Checklist, hvor det blant annet står å trekke fire handles og discharche slokkeanlegg hvis aktuelt.

Dette er beskrevet i Boeing 737 Quick Reference Handbook (QRH):

Eksempel: ENGINE FIRE eller Engine Severe Damage or Separation
I QRH for Boeing 737-800 er prosedyren som følger:​

Aviation Stack Exchange

Autothrottle (hvis engasjert) – Disengage

Thrust lever (berørt motor) – Bekreft og lukk

Engine start lever (berørt motor) – Bekreft og sett til CUTOFF

Engine fire switch (berørt motor) – Bekreft og trekk ut

Hvis brannhåndtaket eller ENG OVERHEAT-lyset er tent:

Roter brannhåndtaket til stoppunktet og hold i 1 sekund

Hvis etter 30 sekunder brannhåndtaket eller ENG OVERHEAT-lyset fortsatt er tent:

Roter brannhåndtaket til det andre stoppunktet og hold i 1 sekund​

Dette sikrer at brannslukkingssystemet aktiveres for å bekjempe brannen.​

Eksempel: APU FIRE
Ved indikasjon på APU-brann er prosedyren:​


APU switch – OFF

APU fire switch – Trekk ut

Hvis APU fire switch forblir tent:

Roter brannhåndtaket til stoppunktet og hold i 1 sekund​

Disse handlingene er kritiske for å isolere og slukke brannen i APU-enheten.​

Evakueringsprosedyre
I en evakueringssituasjon, spesielt hvis det er indikasjon på brann, er det viktig å:​

Trekke ut brannhåndtakene for berørte motorer og/eller APU

Roter brannhåndtakene for å aktivere brannslukkingssystemet​


Dette bidrar til å redusere risikoen for brannspredning under evakueringen.​

Kilde
Disse prosedyrene er hentet fra Boeing 737 Quick Reference Handbook (QRH). For en detaljert gjennomgang, kan du se QRH-dokumentet tilgjengelig her:
https://studylib.net/doc/27539909/qrh?utm_source=flyprat_tjabAI
 
Re: Rutiner ved evakuering.

Takk&takk for svar - utfyllende svar. Utifra det jeg kan lese under punktet Evacuation i QRH ( jeg regner med at det gjelder alle årsaker til evakuering) så skal slokke anlegget utløses som en del av nød prosedyren. Det igjen betyr at motorer og APU vil være stoppet - uansett årsak til evakuering.
 
Back
Top