Rutediskusjoner - Tromsø

Re: Rutediskusjoner - Tromsø

OSL-TXL ja? Den hadde jeg glemt.

Ja, det "arvet" de av Air Berlin. De hadde endel ruter fra den stygge C Terminalen paa TXL. MEn mye forsvant foer eller med COVID og er ikke aapnet igjen etterpaa, som f.eks. Warszawa (hvor Lot behoever konkurranse). OSL har jo ganske mange avganger til Berlin, det samme har Arlanda hvortil Easyjets rute er lagt ned. Det er saa vidt jeg vet kun Geneve igjen fra Stockholm med Easyjet.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Stemmer det da at vi har følgende? Stemmer de som er helårs?

Helårsruter:
- Helsinki (Finnair)
- Stockholm (SAS)
- København (SAS)
- Dusseldorf (Eurowings)
- Frankfurt (Lufthansa)
- Paris (Air France)
- Zurich (Edelweiss Air)
- Wien (Austrian)
- Gdansk (Wizz Air)

Sesongruter (vinter):
- London Luton (Wizz Air)
- London Heathrow (SAS & British Airways)
- London Gatwick (Norwegian)
- Stockholm (Norwegian)
- København (Norwegian)
- Las Palmas (Norwegian)
- Milano (Norwegian)
- Brussel (Norwegian)
- Paris (Norwegian)
- Paris Orly (Transavia)
- Berlin (Norwegian)
- Berlin (Eurowings)
- Hamburg (Eurowings)
- Stuttgart (Eurowings)
- Rovaniemi (Finnair)
- Amsterdam (Transavia)
- Munchen (Lufthansa)
- Madrid (Iberia)
 
Last edited:
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Sesong: Stuttgart

Edit: Takk for oversikten!
 
Last edited:
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Düsseldorf har de siste årene hatt pause i April/Mai/Juni (April og Mai delvis), samt Oktober og noe. Altså ikke 100% helårs.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Dette er jo helt eksepsjonelt. Og vi snakker jo heftige frekvenser som inntil double daily til London og daglig til CPH/ARN i ganske lange perioder nå i tillegg til alle 2x w. Reiselivet i TOS omsatte for fire milliarder i fjor. Kan nok plusses på en del i år.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Dette er jo helt eksepsjonelt. Og vi snakker jo heftige frekvenser som inntil double daily til London og daglig til CPH/ARN i ganske lange perioder nå i tillegg til alle 2x w. Reiselivet i TOS omsatte for fire milliarder i fjor. Kan nok plusses på en del i år.

Ja, det begynner å bli på tide å bygge ut terminalen....
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Easyjet søker Luftfartstilsynet om å fly til TOS (TOS er cat C). Så tipper det kommer en femte aktør på London (LGW) om ikke lenge. Kan og handle om andre steder i UK.

De har i alle fall annonseringa på gang, på egne nettsider.

Visit Tromsø city for a party atmosphere and tons of cultural highlights, all packed into a city surrounded by mountains, fjords and islands. And, this is the place to gaze at natural phenomena including the Northern Lights (aurora borealis) and a sun that doesn’t set (Midnight Sun).
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Midnattsolreklame tyder på helårlig rute, men vi får se. Det er jo der det fremtidige vektspotensialet er størst, så dette er interessant om de får til.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Vel, Easyjet har en egen side med tips om Norge, også Oslo og Bergen:
https://www.easyjet.com/en/cheap-flights/norway
Så jeg tror ikke vi skal ta seieren helt på forskudd, men hadde absolutt vært artig med oransje fly her oppe og!

Kan forresten legge til DY til CPH på vintersesong i listen over og ;)

Ser vi kanskje snart en base for DY på TOS? evt. vinterbase? I fjor var det stort sett to maskiner på nattstopp her oppe. Må vel etter hvert være billigere å ha lokale folk her eller langtidsleie noen leiligheter enn å ha crew på dyre hotell? Er jo noen som også pendler til OSL som sikkert hadde satt pris på å ha base litt nærmere.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Vel unt Tromsø og for reiselivet i nord med alle turistene og disse nye flyrutene.

Men det blir interessant å se hvor lenge denne valfartingen varer før bobla sprekker.
Island hadde jo også en tilsvarende situasjon tidlig på 2010 tallet før den sprakk.
Det har tatt seg noe opp igjen etter Covid også for dem, men den er nok lavere enn rushet de hadde. Tipper Tromsø og Nord Norge vil se det samme.

Spørsmålet blir hvilke utenlandsruter til Nord Norge vil vise seg å bli bærekraftig og værende når rushet gir seg og turismen stabilisere seg på nytt (men høyere) nivå.
 
Last edited:
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Dette med boble er selvsagt et poeng. Men det er allerede ganske mange år siden man spådde det, og bl.a. at covid kom til å gjøre noe. Covid ble bare en liten dipp, før det fortsatte å øke. Man vet aldri med slikt, men et par poenger som peker i motsatt retning:

-Kostnadsnivået for turister til Norge ser ut til å ha stabilisert seg på et lavere nivå enn tidligere (kronekurs).

-Stigende temperaturer utgjør en stadig større trussel for sørligere vinterdestinasjoner. Det, og den allerede eksisterende turismen, legger også til rette for et breiere vinterturismetilbud i Nord-Norge. Bare for å nevne det, så involverer et kommende alpin-VM i Narvik også anleggene i Tromsø og på innlandet.

-Temperaturøkningene gjør at flere turister trekker nordover sommerstid. Det kan fort medføre mer stabilitet i turismen.

-Uro i mange land/området gjør stabile destinasjoner mer attraktive.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Det kommer ikke til å vokse inn i himmelen i Tromsø pga. kapasitetsbegrensninger på fly og hotell, men det er også verdt å nevne at volumene som reiste/reiser til Island er i en helt annen størrelsesorden enn Tromsø. Island hadde 2,2 millioner turister via Keflavik i 2023, og turistene la igjen ca. 500 milliarder islandske kroner (drøye 40 milliarder norske kroner).
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Det er selvsagt også gode poenger, men når det kommer til turismen i Nord-Norge, så ser en jo allerede at det begynner å dryppe på resten av Troms og Finnmark. Om dette fortsetter, og kapasiteten på TOS sprenges, så er veien kort til mer trafikk på EVE, BDU, ALF, LKL og KKN. Spesielt sommerstid er jo fortsatt Hurtigruta ei drivkraft. Det ser en bl.a. på Finnair sine planlagte rutetider på KKN.

Det er dermed litt vanskelig å sammenligne Island med Tromsø, både som land og by, og hvordan folk kommer seg dit. Tar man indrefileten av nord-norsk reiseliv, fra Lofoten til tromsøområdet, så begynner vi å snakke om like mange gjester i året som Island. De kommer ikke bare med fly, men det sier likevel sitt om volum og potensial, spesielt om det begynner å komme flere til den nordre delen om sommeren.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Vel unt Tromsø og for reiselivet i nord med alle turistene og disse nye flyrutene.

Men det blir interessant å se hvor lenge denne valfartingen varer før bobla sprekker.
Island hadde jo også en tilsvarende situasjon tidlig på 2010 tallet før den sprakk.
Det har tatt seg noe opp igjen etter Covid også for dem, men den er nok lavere enn rushet de hadde. Tipper Tromsø og Nord Norge vil se det samme.

Spørsmålet blir hvilke utenlandsruter til Nord Norge vil vise seg å bli bærekraftig og værende når rushet gir seg og turismen stabilisere seg på nytt (men høyere) nivå.

Sprakk? Tar man ut Covid, så er turistnivåene på Island på omtrent tilbake på toppen som ble nådd i 2017-2018. Og høyere enn i 2019, hvis Herlov sitt nummer på 2.2 millioner besøkende i 2013 stemmer.

Så hvis Tromsø eller Nord Norge opplever det samme, så er betyr det et varig høyt nivå.

Dog er nok utfordringen noe av det samme, ved at infrastruktur, overnattingskapasitet etc, ikke helt henger med veksten på kort sikt.

https://www.ferdamalastofa.is/en/re...-visitors#overnight-visitors-all-entry-points
 

Attachments

  • Icelandtourist.PNG
    Icelandtourist.PNG
    31.1 KB · Views: 589
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Ikke en rute til Tromsø, men en kompis skal på cruise i neste uke og det starter i Tromsø. Det ville vært utenkelig for noen år siden.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Ikke en rute til Tromsø, men en kompis skal på cruise i neste uke og det starter i Tromsø. Det ville vært utenkelig for noen år siden.

Et godt eksempel på hva man i Tromsø har jobba med over mange år. Det har gått jamt og trutt oppover med antallet skip som bruker Tromsø som snuhavn. Det blir det mye flytrafikk av.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Fløy DY på MXP-OSL i februar i fjor og da skulle over halve flyet videre til TOS. Det også hadde vært utenkelig for noen år siden
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Hvis man ser på Avinor sine trafikktall for totalt antall PAX for januar 24.

Trondheim: 277 023
Stavanger: 269 720
Tromsø: 226 041

Kan det skje at Tromsø i enkelte måneder vil være landets tredje største flyplass og eventuelt når kan dette skje? Januar 26?
Noen som har formening om hvor mange nye ruter / økt kapasitet som må til for at dette er realistisk?
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Du trenger 4 fulle 738 t/r større vekst enn SVG på TOS hver dag for å passere dem. Kjenner ikke til veksten på domestic nå for jan 25, men den er neppe stor nok til å gå forbi. 2026: hvem vet?
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Vedrørende Tromsø, så er jo mye av veksten i vintersesongen og midt på sommeren. Ser man på trafikktallene sist uke for Tromsø, er de i praksis like i uke 23 i 2019, 2023 og 2024.
 
Back
Top