Rutediskusjoner - Tromsø

Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Ny rute: ORY-TOS med Transavia
Økning til 6x weekly med Finnair til Rovaniemi

Jeg har ikke sett nyheten om ORY-TOS med Transavia noen andre steder, men hvis det stemmer, må jeg si det er litt underlig at AF-KL Group går i "konkurranse" med egen rute CDG-TOS med Air France. Paris Metro er jo stort, men allikevel underlig på en så liten og smal rute.

Last edited:

Ja, jeg måtte poste i farten, men kilden er da seafoodflyer på instagram, som er ruteutviklingssjef Martin Langaas i Avinor.

Enig i at det er underlig, men om de solgte ut ruten fra CDG, så kan det være spørsmål om passende slots som var problemet? Evt. billigere reiseoperatører som har kjøpt en del av setene, og at de derfor velger selskap og flyplass med lavere kostnader. Det er vel fort det sistnevnte, når ruten starter rundt juletider. Blir neppe den lengste sesongen!

Slik jeg forstår det driver Transavia France tidvis ganske uavhengig av Air France

Slik jeg forstår det driver Transavia France tidvis ganske uavhengig av Air France

De bruker jo til og med forskjellige handlingselskaper på OSL, så ikke snakk om noe storinnkjøp der i gården…

Paris begynner jo da å få ganske bra frekvens, og hele 3 operatører. Både DY og AF åpnet vel TOS-CDG nå i vinter om jeg husker rett?

Rutediskusjoner - Tromsø

Da mangler vi bare BA fra LHR, så er alle de mest usannsynlige spådommene de siste årene oppfylt. Mye viktigere er jo frekvensøkningene på hovedstadstriangelet, og for lokale, OSL-ruten. Håper dette fører til at TOS igjen blir relevant for konserter/festivaler for de som ikke vil svi av 10k på en helgetur.

Ny rute bekreftet: BA fra LHR 2x weekly:colgate: Dette er fjerde ruten til London fa TOS.

Da må vi ha nye useriøse forslag her. Jeg går for JFK med Jetblue.

https://www.nordlys.no/apner-ny-london-rute-til-tromso/s/5-34-1983582

Re: British Airways starter London LHR - Tromsø

JetBlue, hehe hadde jo vaert noe det, men Icelandair er vel en mulighet for Nord-Amerika trafikk via KEF. BA er jo en fin fjaer i hatten for TOS. Tre Oneworld selskaper vil da ha ruter dit (BA, IB og AY).

ORY - TOS ligger inne med en rundtur hver lørdag fra jul og ut mars 25, i Transavias bookingsystem

For å kaste inn noe nytt, hva med Turkish og Istanbul? De øker på Rovaniemi, de er Star Alliance...

Eller for den del, om det er sånn at Transavia er i farta: EIN

TOS trafikk opp 14% i april. Utland opp 46%. Ganske solide tall, siden april er lavsesong på TOS.

Eventuelt fem selskaper på London - Tromsø er ganske sprøtt!

Hva med MAN eller BHX? Disse plassene har jo en drøss av charter til nord-Finland, så 1-2 ukentlige hit bør det da være marked for og?

Er dette positivt eller negativt for SK/DY via OSL? På den ene siden mister de noe trafikk til direkte ruter, men samtidig blir det økt totaltrafikk og de kan plukket endel passasjerer som ønsker å reise av retningene på et tidspunkt disse lavfrekvent rutene ikke tilbyr?

Hva med MAN eller BHX? Disse plassene har jo en drøss av charter til nord-Finland, så 1-2 ukentlige hit bør det da være marked for og?

"Greater Manchester" har 2,9 mill innbyggere. I tillegg kommer blant annet Liverpool-området, Leeds-området og Sheffield-området, som alle er blant de største byene i UK, og alle er i bil-/togsavstand fra flyplassen i Manchester. Så at det er marked for noen ukentlige derfra er hevet over enhver tvil. Det hadde vært gøy om Easyjset forsøkte seg med den ruta før London.

Dette blir i tilfelle Easyjets første norske rute siden de forsøkte seg på LGW-BGO, som vel er den eneste ruten de har operert til en norsk flyplass?

Last edited:

Dette blir i tilfelle Easyjets første norske rute siden de forsøkte seg på LGW-BGO som vel er den eneste ruten de har operert til en norsk flyplass?

Fra artikkelen:

De prøvde seg på Bergen i 2013 og Oslo i 2019, men ingen av delene ble langvarige satsinger for lavprisgiganten EasyJet. Nå tyder mye på at de skal gjøre comeback i Norge.

Tja, de har jo flere hubs. Liverpool, Luton, Southend f.eks. Er dette EasyJet UK? Om ikke, så blir jo lista med alternativ lang.

Back