Rutediskusjoner - Tromsø

Herlov

ScanFlyer Gold
Rutediskusjoner - Tromsø

Ligger det an til noen økninger i utenlandsflygninger til TOS fra neste vinter som følge av ny terminal og økende vinterturisme til regionen? Nye byer eller frekvenser?

For eksempel litt underlig at KLM, som er desidert størst av de utenlandske i Norge, ikke har i hvert fall et par ukentlige til TOS på vinteren.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

For KLM sin del er vel hovedproblemet AMS, men AF er jo inne. Lufthansa-gruppa øker jo jamt og trutt. SAS snakker om å gjenoppta BRU - frekvensen på ARN og CPH økes. Det har vært en del prat og rykter om Icelandair, igjen aktualisert av Tromsø som topp 10-destinasjon hos NY Times.

Hvor realistisk er det at Icelandair prøver noe sånt? Ellers ser jeg ikke helt for meg nye, veldig opplagte kandidater. Kanskje enda en tysk og/eller lufthansagruppe-destinasjon (Berlin/Milano)? Men for all del, Paris, Zürich, Wien og Gdansk er heller ikke det mest opplagte.

Kanskje mer syden/charter (med tanke på det norske markedet)? Kanskje det er noe å hente på flere destinasjoner som funker begge veier (London er en sånn, tyske hubs er sikkert 85% turister til/fra Tromsø). Her kunne det kanskje være rom for en spansk hub?
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Hamburg og Amsterdam er to ønskeruter fra min side, som jeg mener også er realistiske.

Reykjavik kan kanskje bli en kandidat hvis nok amerikanere ville reist via reykjavik til romsaas?
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Så lenge AMS snart blir tvunget til å kutte i antall avganger, så ser det kanskje dårlig ut for en rute til TOS?

Dessuten har ikke KLM som vane å bra e fly et par ukentlig på europeiske flyvninger, så da er det ganske større sjanse de heller hadde satt inn datterselskapet Transavia
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

En sesongrute med Edelweiss er jo kanskje ikke helt usannsynlig.
 
Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Så lenge AMS snart blir tvunget til å kutte i antall avganger, så ser det kanskje dårlig ut for en rute til TOS?

Dessuten har ikke KLM som vane å bra e fly et par ukentlig på europeiske flyvninger, så da er det ganske større sjanse de heller hadde satt inn datterselskapet Transavia


Kanskje Rotterdam med Transavia om AMS er fullt? Men da blir det jo færre muligheter for transfer. Jeg fløy CDG-TOS i januar, det var overraskende mange transferpassasjerer som kom fra Asia og USA på den ruten. Denne 1x uken-ruten er avsluttet for sesongen, men det er nok en mulighet for at den er tilbake neste vinter. Billig var det ikke, så det er mulighet for inntjening her. Tromsø er jo virkelig blitt et reisemål om vinteren, det var ikke mye norsk å høre i gatene. Det var iskaldt og ruskevær, men folk reiser jo dit for å oppleve dette. Endel jeg snakket med var dog helt rystet over hva alkohol kostet, selv med gunstig vekslingskurs, hehe.

AF har noen slike «polarruter», Rovianemi er også i nettet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Dessuten har ikke KLM som vane å bra e fly et par ukentlig på europeiske flyvninger, så da er det ganske større sjanse de heller hadde satt inn datterselskapet Transavia

KLM hadde rute med B737-800 noen turer til Rovaniemi i vinter.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Det er sikkert en nøkkel hva reiseselskaper og store aktører, som hurtigruta, går inn garanterer for. Brussel var og er potensielt ei sånn rute. Fra Nord-Italia har det gått en del charter til Tromsø... Transavia har vært i Tromsø, med charter.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Betryggende at ordføreren sier han har snakka med den amerikanske ambassadøren om å få flygninger fra Rekjavik :D

Men det ligger jo noe veldig realistisk i det,
Keflavik og Island er en veldig viktig spiller i transporten av Amerikanere til Norge, og ikke minst vil en TOS-KEF-rute åpne veldig mange muligheter - på lik linje/eller mer med mange andre europeiske destinasjoner.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Hamburg og Amsterdam er to ønskeruter fra min side, som jeg mener også er realistiske.

Reykjavik kan kanskje bli en kandidat hvis nok amerikanere ville reist via reykjavik til romsaas?

Tok ikke lang tid å få de realisert, kan man få ønske seg direkterute til Bremen? :colgate:
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Er vel det samiske navnet på Tromsø Knut. Eller noe i nærheten.

Espen
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Tok ikke lang tid å få de realisert, kan man få ønske seg direkterute til Bremen? :colgate:


Berlin var også på lista, så da har TOS de fem største i Tyskland. Køln og Stuttgart neste par ut? Begge er vel Eurowingsbaser.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Kanskje DY burde vurdere base i Tromsø?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Kanskje DY burde vurdere base i Tromsø?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Per nå går de nok ikke nok materiell til dette. De gjør klokt i å bruke tilgjengelig ut av Oslo der de vet de tjener gode penger. Ruter til TOS-Tyskland vv vil jeg tro har størst potensiale for tyskere.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Som nevnt i andre tråder: frekvensøkninger på Düsseldorf, Gdansk, Luton og Helsinki. I Nordlys' sak opplyser man om at det er flere aktører i dialog med Tromsø Lufthavn for ev. ruteåpning til vinteren. Hva kan nye destinasjoner være nå?
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Vi hadde jo en slik tråd for om lag ti år siden, og det er litt gøy å se hvor fort ting har endret seg. En ting er nordlysturisme som sådan, men kanskje også et bilde over hvordan turismesegmentet har endret seg også.

At det kommer litt 1x/2x daily til flere flyplasser i sentraleuropa er sannsynlig. Tipper et par til tyske destinasjoner som mest trolig.

At AY går daily til Tromsø hadde ingen trodd før. At frekvensene på ARN/CHP/OSL øker underbygger at det er BETYDELIG transfer fra langdistanse til Tromsø. CPH/FRA/MUC/CPH/HEL/AMS/ZRH er nå dekt. LHR fremstår som den mest sannsynlige neste hubdestinasjon. Dette begrunnet med betydelig transfer fra BA/oneworldnettverket, men ikke minst betydlig lokaltrafikkpotensiale fra UK-Nord-Norge. Riktignok er det to aktører på ruten, men jeg tenker LHR trekker mer pengesterke briter med BA.

En joker i diskusjonen er hvorvidt Nord-Norge klarer å markedsføre midnattsola på samme måte som nordlyset. Da får en til flere "opplevelser" som gjør destinasjonen mer interessant i lengre perioder.
 
Last edited:
Back
Top