I slutten av juli gikk årets tradisjonelle sommertur til Russland, til bilbyen Toljatti ved Volga, cirka 1000 kilometer sørøst for Moskva, i år med SAS fra Bergen til Oslo og Aeroflot videre, først til Moskva Shermetyevo og derfra til flyplassen Kurumoch ved Samara. Billett var bestilt i god tid på Widerøe, og jeg hadde i år gått opp et par tusenlapper i pris for å få kortest mulig reisetid. Rundt 6000 for en tur/retur endte sluttsummen på. Å ha kort korrespondansetid i Moskva på bortreisen og i Oslo på hjemreisen skulle gi seg utslag i nervøsitet, frustrasjoner, løping og svette. Mer om det etter hvert.
Avgangen min fra BGO var SK 252 klokken 09.20. I terminalen var det halvfullt av folk og ikke kø noen steder. Var ute i god tid og rakk både en kaffe, et wienerbrød og noen artikler i ukens The Economist. Ombordstingningen i flyet startet ganske sent og var ikke ”completed” før 09.30. Forklaringen var at flyet hadde vært forsinket fra Oslo grunnet denne sommerens landeplage for reisende og flyselskaper: Mangel på flygeledere. Akkurat der og da plaget ikke det meg. Jeg hadde et par timer å gå på i Oslo, og hvor man venter er nå for så vidt ett fett. Dessuten trøstet cockpiten oss med at de skulle fly til Oslo så fort de bare kunne.
Maskinen var LN-RRG, en B738 som SAS fikk levert i 2008. Jeg satt på seterad 6 og fikk en flat knyttneve ned mellom kneet og setet foran. Mener at noen i kabinen sa at det skulle være 111 reisende på denne flighten. Det var om ikke annet en del ledige midtseter å se rundt om, inkludert det ved siden av meg.
Serveringen av gratis te og kaffe kom i gang, men akkurat i dag tror jeg ikke de kom gjennom hele kabinen. Dels var det en del spørsmål fra bekymrede reisende om korrespondanser videre, og dels var det litt salg der folk først skulle høre hva de hadde, så bestemme seg, så surre med store pengesedler eller kort som tok tid osv. På setet foran meg satt en fransk dame som med den største selvfølgelighet henvendte seg på fransk til en av kabinbesetningen med et langt spørsmål. Det varmet fremmedspråklærerhjertet mitt da svaret med den samme selvfølgelighet kom på fransk og var langt og utførlig.
De fløy oss til Oslo på en halvtime. På vei inn mot gate fikk de med knappe korrespondanser beskjed om gate til flyene sine og at de måtte skynde seg. Det var først og fremst et fly til Bodø og et til Paris det stod om. Da midtgangen stod pakket av folk som ventet på at utgangsdørene skulle åpnes, tråklet en franskmann seg behendig forbi alle sammen for å komme først ut av flyet. Men til ingen nytte. Vi hadde lagt til på utland og skulle med buss over til innland. Samme franskmann satt med dagens lengste ansikt i bussen og ventet på at alle sullikene med god tid skulle somle seg av flyet. Siden så jeg ham i friskt trav inne på terminalen.
Knappe to timer senere satt jeg ute ved en av 50-gatene og irriterte meg over at ombordstigningen til Moskva-flyet tilsynelatende aldri kom i gang til tross for at flyet hadde stått der en stund og gaten hadde vært bemannet lenge. Noen beskjed gav de ikke, og på skjermene var det ingen forsinkelser. Istanbul-flyet til Turkish like ved hadde om ikke annet fått utsatt avgangen sin fra 12.35 til 12.50. Da det nærmet seg rutemessig avgang til SU 2231 klokken 12.30, begynte det endelig å skje noe, og det ble en lang kø frem mot skranken. Men for en tid de tok seg med den enkelte reisende…
Aeroflot tilbyr nå online check in, og i går kveld hadde jeg sjekket meg selv inn helt til Samara og valgt seter og trykket ut to ark med boardingcard. Da jeg leverte arket til gateagenten ble hun helt i villrede. – Hva gjør jeg med denne, spurte hun han som stod sammen med henne. Han gav seg til å lete gjennom en hel bunke boardingcard de hadde liggende. Til slutt fant han et som lød på mitt navn og rev av talongen til meg. Jeg spurte om de ikke aksepterte selvprintede boardingcard. Jo, sa han, de gjorde nå det, men de hadde likevel printet ut disse vanlige kortene for de som ikke hadde slike.
Så skulle hun første se passet mitt for å sjekke visumet. Hun ble stående lenge og se på det og spurte så litt betuttet når jeg skulle tilbake igjen fra Russland, denne gangen. – Den dagen visumet går ut, svarte jeg. Åja, svarte hun og gav meg passet med en meget usikker mine i ansiktet. Hoderystende gikk jeg ned tuben mot flyet. Skulle de romstere slik med hver og en av de reisende, så ville flyet kanskje komme seg av gårde om en time eller to. I enden av tuben ble jeg stoppet av en av de kabinansatte. På lytefritt norsk viste han til et stort bord med aviser og kunne anbefale dagsferske norsk og engelske aviser. Det lå mange russiske aviser også på bordet, og jeg sa at jeg kunne såpass russisk at det gikk greit med en slik også og grep dagens utgave av Izvestija.
I flyet satt de få som hadde kommet seg om bord, det var ingen kø eller trengsel i midtgangen og all verdens tid til å plassere håndbagasje, ta av seg jakken og å sette seg ned. Og i minuttene som fulgte kom en og annen reisende dinglende i ro og mak. Forbitret tenkte jeg at nå ryker korrespondansen i SVO så det holder og jeg sendte sågar sms til vertskapet mitt i Russland om at de måtte ta høyde for en plan B om når jeg skulle hentes på KUF. Men så må det ha skjedd noe opp ved gaten, for plutselig kom det reisende i horder, og det ble stor trengsel i midtgangen.
Avgangen min fra BGO var SK 252 klokken 09.20. I terminalen var det halvfullt av folk og ikke kø noen steder. Var ute i god tid og rakk både en kaffe, et wienerbrød og noen artikler i ukens The Economist. Ombordstingningen i flyet startet ganske sent og var ikke ”completed” før 09.30. Forklaringen var at flyet hadde vært forsinket fra Oslo grunnet denne sommerens landeplage for reisende og flyselskaper: Mangel på flygeledere. Akkurat der og da plaget ikke det meg. Jeg hadde et par timer å gå på i Oslo, og hvor man venter er nå for så vidt ett fett. Dessuten trøstet cockpiten oss med at de skulle fly til Oslo så fort de bare kunne.
Maskinen var LN-RRG, en B738 som SAS fikk levert i 2008. Jeg satt på seterad 6 og fikk en flat knyttneve ned mellom kneet og setet foran. Mener at noen i kabinen sa at det skulle være 111 reisende på denne flighten. Det var om ikke annet en del ledige midtseter å se rundt om, inkludert det ved siden av meg.
Serveringen av gratis te og kaffe kom i gang, men akkurat i dag tror jeg ikke de kom gjennom hele kabinen. Dels var det en del spørsmål fra bekymrede reisende om korrespondanser videre, og dels var det litt salg der folk først skulle høre hva de hadde, så bestemme seg, så surre med store pengesedler eller kort som tok tid osv. På setet foran meg satt en fransk dame som med den største selvfølgelighet henvendte seg på fransk til en av kabinbesetningen med et langt spørsmål. Det varmet fremmedspråklærerhjertet mitt da svaret med den samme selvfølgelighet kom på fransk og var langt og utførlig.
De fløy oss til Oslo på en halvtime. På vei inn mot gate fikk de med knappe korrespondanser beskjed om gate til flyene sine og at de måtte skynde seg. Det var først og fremst et fly til Bodø og et til Paris det stod om. Da midtgangen stod pakket av folk som ventet på at utgangsdørene skulle åpnes, tråklet en franskmann seg behendig forbi alle sammen for å komme først ut av flyet. Men til ingen nytte. Vi hadde lagt til på utland og skulle med buss over til innland. Samme franskmann satt med dagens lengste ansikt i bussen og ventet på at alle sullikene med god tid skulle somle seg av flyet. Siden så jeg ham i friskt trav inne på terminalen.
Knappe to timer senere satt jeg ute ved en av 50-gatene og irriterte meg over at ombordstigningen til Moskva-flyet tilsynelatende aldri kom i gang til tross for at flyet hadde stått der en stund og gaten hadde vært bemannet lenge. Noen beskjed gav de ikke, og på skjermene var det ingen forsinkelser. Istanbul-flyet til Turkish like ved hadde om ikke annet fått utsatt avgangen sin fra 12.35 til 12.50. Da det nærmet seg rutemessig avgang til SU 2231 klokken 12.30, begynte det endelig å skje noe, og det ble en lang kø frem mot skranken. Men for en tid de tok seg med den enkelte reisende…
Aeroflot tilbyr nå online check in, og i går kveld hadde jeg sjekket meg selv inn helt til Samara og valgt seter og trykket ut to ark med boardingcard. Da jeg leverte arket til gateagenten ble hun helt i villrede. – Hva gjør jeg med denne, spurte hun han som stod sammen med henne. Han gav seg til å lete gjennom en hel bunke boardingcard de hadde liggende. Til slutt fant han et som lød på mitt navn og rev av talongen til meg. Jeg spurte om de ikke aksepterte selvprintede boardingcard. Jo, sa han, de gjorde nå det, men de hadde likevel printet ut disse vanlige kortene for de som ikke hadde slike.
Så skulle hun første se passet mitt for å sjekke visumet. Hun ble stående lenge og se på det og spurte så litt betuttet når jeg skulle tilbake igjen fra Russland, denne gangen. – Den dagen visumet går ut, svarte jeg. Åja, svarte hun og gav meg passet med en meget usikker mine i ansiktet. Hoderystende gikk jeg ned tuben mot flyet. Skulle de romstere slik med hver og en av de reisende, så ville flyet kanskje komme seg av gårde om en time eller to. I enden av tuben ble jeg stoppet av en av de kabinansatte. På lytefritt norsk viste han til et stort bord med aviser og kunne anbefale dagsferske norsk og engelske aviser. Det lå mange russiske aviser også på bordet, og jeg sa at jeg kunne såpass russisk at det gikk greit med en slik også og grep dagens utgave av Izvestija.
I flyet satt de få som hadde kommet seg om bord, det var ingen kø eller trengsel i midtgangen og all verdens tid til å plassere håndbagasje, ta av seg jakken og å sette seg ned. Og i minuttene som fulgte kom en og annen reisende dinglende i ro og mak. Forbitret tenkte jeg at nå ryker korrespondansen i SVO så det holder og jeg sendte sågar sms til vertskapet mitt i Russland om at de måtte ta høyde for en plan B om når jeg skulle hentes på KUF. Men så må det ha skjedd noe opp ved gaten, for plutselig kom det reisende i horder, og det ble stor trengsel i midtgangen.