Rullestolplass i lasterom på A319 og A320.

Murre

ScanFlyer Blue
Rullestolplass i lasterom på A319 og A320.

Noen her som vet hva maxmål på en elektrisk rullestol kan være for få den med på A319 og A320? Vurderer å reise med TAP, men de er jo håpløse å få et svar ut av... Kundeservice spør om info jeg allerede har gitt om og om igjen, uten å gi meg et svar.

Re: Rullestolplass i lasterom på A319 og A320.

Noen her som vet hva maxmål på en elektrisk rullestol kan være for få den med på A319 og A320? Vurderer å reise med TAP, men de er jo håpløse å få et svar ut av... Kundeservice spør om info jeg allerede har gitt om og om igjen, uten å gi meg et svar.

Hvilken type rullestol er det (Permobil, Balder)?

Har du svært stor rullestol? Bulk-døren (Cpt 5) i A320 er 75x95cm om jeg husker riktig. Så hvis den er under 150kg, ikke lenger enn halvannen meter og passer innenfor de dørene så er det rimelig greit, er det over de målene så er spørsmålet mer komplisert. Batteritype Wet/Gel/Dry er også viktig å vite.

Takk for svar. Det er en Permobil C500s med minste transportmål på L: 107 cm, H: 82 cm, B: 69 cm, V: 158 kg. Så kun vekta overskrider da. Men rart det er så lav vektgrense. Har aldri vært det hittil på mine flyturer. Er for øvrig godkjent batteri (gel).

Takk for svar. Det er en Permobil C500s med minste transportmål på L: 107 cm, H: 82 cm, B: 69 cm, V: 158 kg. Så kun vekta overskrider da. Men rart det er så lav vektgrense. Har aldri vært det hittil på mine flyturer. Er for øvrig godkjent batteri (gel).

Det er ikke noe problem i det hele tatt det der. Jeg nevnte 150 kg, siden det kommer en del ytterlige regler for kolli som veier mer enn dette (og kan gi utslag på enkelte flytyper). Men med A320 og de målene (som er ganske standard) så vil du ikke ha noen problemer. Den rullestolen kan lastes uten problemer på alle moderne fly fra B737-serien og større.

Takk for avklaring!
Da bare booker jeg:-)
Så får de evt. feste den med stropper på taket hvis manglende plass.

Jeg har selv C500 og har aldri hatt noen større problemer med transport av denne på fly. Det kan være lurt å ha med det skrivet fra Permobil/HMS som beskriver hovedstrømbryteren og batteriene. For sikkerhets skyld. Jeg har på noen utenlandske flyplasser opplevd at de har stilt spørsmål rundt strømbryteren og hvorfor batteripolene ikke er fysisk koblet fra og forseglet.

For å gjøre det enklest for stuerne, forklar hvordan kunne senke rullestolen maks og hvordan koble av strømmen så er mye gjort for å få denne smidig inn i lasterommet.

Har stort sett alltid gått fint, men opplevde i fjor at SAS fra TRD til CPH ikke hadde stort nok fly...

På Gardermoen går det for øvrig alltid knirkefritt når stolen skal med. Stuerne vet ofte hvordan frikoble bremse, kutte strøm og legge ned rygg selv om jeg begynner å forklare.

I BCN var vi 4 med el.stol, og vi så stakkarene av noen stuere dytte 4 x 158 kg stol oppover baggasjebåndet og inn i flyet. Så er ulike måter de gjør det på rundtom i Europa.

Det var nok en CRJ. Pass på at du booker Boeing eller Airbus, så går det greit. I praksis litt varierende kunnskap om disse stolene på rampen, men det SKAL alltid være folk på plass som er kurset i rullestolhåndtering.

Har stort sett alltid gått fint, men opplevde i fjor at SAS fra TRD til CPH ikke hadde stort nok fly...

Når vi snakker om andre flytyper, så har for SAS (egen pluss wetlease):

CRJ900 har en vektbegrensning på 80 kg og størrelse (65 cm).
ATR72 har begrensning på størrelse (60 cm).
SAAB2000 har vekt (150 kg).
Privatair BBJ, CRJ200 niks.
B717, B737-serie, A320-serie, A330/A340 er alle ok.

Back