Rules on Pilot & Cabin Crew Fatigue Potentially Unsafe

Jada jada, jeg har lest, og jeg har innsikt og jeg er ikke overrasket over at en del her inne på forumer reagerer på det jeg skriver, men vi må ikke være naive.
Jeg forstår at sikkerhet brukes som et argument, og det ville helt sikkert jeg også gjort. Nå er det en gang sånn at det forbindes med høyere sikkerhet dersom arbeidstiden reduseres, det er det ingen som tvilier på, men hvor skal grensen gå? Er 10 timer nok, 11, 12, eller 20 timer. I en sånn diskusjon vil alltid interesseorganisasjonene for flygende personell argumentere for kortest mulig arbeidstid. Derfor overrasker det meg at enkelte sluker argunentene (fra begge parter i konflikten) rått, uten å stille seg noen kritiske spørsmål.
Det er selvfølgelig individuelt hvor lenge en pilot klarer å holde seg konsentret på jobb, og der er umulig å sette en absolutt grense, så ingen må komme å fortelle meg hva som er "fasiten".

Vel BGO, i og med at du er så belest og klok må du veldig gjerne dele med oss andre hva som bør settes som en rimlig arbeidstidsgrense for flygende. :)

hehe, nei jeg vet ikke hva som vil være den rette gernsen her, men jeg jeg sier bare som det er; at her brukes sikkerhet som et argument for å få så kort arbeidstid som mulig. Er bare litt bekymret over at enkelte ikke er kritisk over hode til dette argumentet.

Det er skjelden det er noe poeng i å diskutere med en meddebattant som ikke ønsker å bli "fortalt" noe.

Jeg vil ikke bli fortalt noe som legges fram som fakta uten at den som kommer med det faktisk kan underbygge påstanden. Som f.eks. hvor lang tid en arbeidsdag bør være....
...men det er vel er vel bare en grunnleggende "regel" for en konstruktiv debatt ;)

hehe, nei jeg vet ikke hva som vil være den rette gernsen her, men jeg jeg sier bare som det er; at her brukes sikkerhet som et argument for å få så kort arbeidstid som mulig. Er bare litt bekymret over at enkelte ikke er kritisk over hode til dette argumentet.

Jeg tror du har et noe overdrevet kritisk syn på flygendes arbeidsmoral her:)
Jeg føler meg helt trygg på at moralen til majoriteten av oss som jobber i lufta er mer enn god nok. Vi vet bedre enn noen at ikke flysikkerhet skal misbrukes som argument. Vi vet også meget godt at dersom vi har "så kort arbeidstid som mulig", så ryker enten vår egen jobb, jobben til mange kollegaer eller selskapet kan gå på trynet. Det blir vi minnet på hver dag, tro meg.
Så hvis en samlet gruppe med fagforeninger og faginstanser roper et varsko for flysikkerheten, så kan du være helt trygg på at det ikke er skjult syting for en kortere arbeidsdag:)

Stridens kjerne her er nye felleseuropeiske arbeidstidsbestemmelser, som tillater ekstremt mye lengre og hardere arbeidstidsperioder og kortere hviletid mellom disse enn det gamle systemet tillot.

Det er alstå ikke snakk om at man krever kortere arbeidsperioder enn det man har i dag, men at man ikke kan utvide rammene så mye og på den måten som de nye reglene gjør. Og ikke minst kan man ikke gjøre dette uten at det er gjort grundige studier om effektene av disse reglene i forkant.

Men dette visste du selvfølgelig fra før, du som er så pålest... ;)

Det er vel ingen som ikke forstår at den piloten som har minst problem med trøtthet bak spakene er den som ikke flyr i det hele tatt, og at 100 % flysikkerhet oppnås først når man setter alle fly på bakken. Men å kalle det "naivt" å lytte til de som faktisk føler arbeidstidspresset på kroppen og hvordan hviletidsbestemmelser virker i praksis, blir for dumt.

BGO, det kan nok på generell basis være riktig at fagforeninger kan rope om sikkerhet for å oppnå velferdsgoder, som kortere arbeidstid, men uansett vil vel de fleste som har prøvd å jobbe 14 timer i strekk være enig i at da er man ganske kokt i hodet etterpå - i min jobb fører det bare til at jeg gjør en dårlig jobb og bør gå hjem, siden jeg har fleksitid, for flyvere (og lokførere, sjåfører etc) er det ganske fordømt opplagt at 14 timer også er farlig. Det er nettopp pga av faren for at lokføreren sovner at tog har det som kalles "daumannsknapp", en bryter føreren må holde inne hele tiden eller trykke på jevnlig, ellers stopper toget automatisk. Og en trailersjåfør kan tross alt stoppe bilen. Et fly kan ikke det.

Tror ikke vi her på Forumet kan komme opp med en konklusjon på hva som er akseptabelt vedr. arbeidstid. Arbeidstid er jo så mangt. 12timer opp og ned langs kysten en januar dag -- 12 timer cph --bkk,---12 timer 2x osl -lon + osl -bgo. Dette er så komlpekst at enhver diskusjon bommer.
Hva vi kan enes om er : Det er ikke akseptabelt at det er INDUSTRIEN (Les selskapene ) som setter premissene for EU kommisjonen i dette sakskomplekset. Det skulle det vært de med medisinsk fagkunskap som gjorde.
Alle med en eksamen i Flyfaget HPL --forstår at en generell grense på 60 timer i en rullerende 7 dagers periode er en alt for liberal begrensning.

Back