Røyken Består!

Replying to Topic 'Røyken Består!'

Så hvis man mener (eller vet) at man har en kompetanse ingen andre har, så skal man ikke fortelle det, for da har man et holdningsproblem? Djises... :mol

Atck, jeg fatter ikke hvor du finner motivasjonen til å fortsette denne opplysningskampanjen. Selv har jeg gitt opp for lenge siden. :) De fleste her inne er ikke mottakelige for fakta (eller våre "farlige holdninger").

Originally posted by LN-ATC

Så hvis man mener (eller vet) at man har en kompetanse ingen andre har, så skal man ikke fortelle det, for da har man et holdningsproblem? Djises... :mol

Atck, jeg fatter ikke hvor du finner motivasjonen til å fortsette denne opplysningskampanjen. Selv har jeg gitt opp for lenge siden. :) De fleste her inne er ikke mottakelige for fakta (eller våre "farlige holdninger").

Nei nå må du lese hva jeg skriver. Synes det er FLOTT at mange flygeledere forteller hvordan jobben dere er. Slik jeg også synes det samme om andre faggrupper her inne.
Det jeg reagerer på (gjentar dette for 5.gangen nå) er HOLDNINGENE. At selv om en vet best (i alle fall er en hellig overbevist om det...tydligvis) så gir en altså ikke åpning for at noen andre har noe som helst å komme med. En veldig farlig holdning.

Holdninger?

Det jeg prøver å si, om kanskje klumsete, er at våre holdninger må være ganske så intakt i og med at det er svært få som kan korrigere oss. Ikke fordi de ikke gjerne vil, men fordi de ikke kan. Fordi regelverket er såpass komplisert at man må faktisk jobbe med det for å få med seg hele materien. Det finnes sikkert flygere som har god innsikt i deler av dette, men det er nok heller få som har satt seg inn i hele vår arbeidsmetodikk, våre lokale regelverk og vårt almenne regelverk.

Det kan selvsagt virke som arrogante påstander fra min side, men etter min oppfatning det er nå en gang sånn. Eller vet du om noen som kan faget vårt sånn skikkelig Hurum? I så fall vet jeg om tre instanser som gjerne vil grabbe tak i vedkommende umiddelbart, og det er nok en gang LT, Avinor og Havarikommisjonen.
Men du får nå ha din oppfatning om mine holdninger så mye du vil.

Når det gjelder nytenkning så driver vi med det hele tiden. Vi forsøker på kreativt vis å tilpasse et gammelt regelverk til den nye tid. Jeg skal love deg at man må drive med nytenkning for å komme i mål der. Men så er det det at alt som gjøres innen luftfarten skal risikoanalyseres (Jfr blant annet Eurocontrol og Esarr og you name it som noen andre her refererte til) og dette må gjøres over tid, med kvalifisert personell. Det koster penger og det tar.. nettopp tid. Og så har man ikke så mye av hverken penger eller tid. Og da må man fortsette som før. Fordi regelverket krever det.
Det står ingen ting i det regelverket som eksisterer at man skal drive med nytenkning.

Eksempel: Vi prøver å lage Standard Instrument Arrival på min flyplass. For å spare tid og for å gjøre flygerens hverdag lettere foreslår vi å opprette waypoints, flyovers og schmuck rett in på ILS'en. Men det går ikke nei. For alle innflyginger skal kunne flyges av alle som flyr hos oss. Og det inkluderer førstereisgutter og jenter fra NAC på Bardufoss for eksempel.
Det hadde sikkert vært mulig, men det krever store ressurser for å få godkjent dette. Så da må vi forholde oss til ustabile VOR'er, NDB'er og slikt for å få flyene ned på en forsvarlig måte.

Det er jo rimelig arrogant ut fra et innlegg i en debatt å påstå at jeg har feil holdninger. Du oppfatter det gjerne slik, kanskje fordi du leser innlegget mitt med en spesiell holdning sjøl?

Nåh. Ikke rart det er krig i verden.

K

Jeg har sikkert dårlig hukommelse (Det er derfor jeg jobber i TWR/APP og ikke ATCC). Den ene dagen sier jeg til meg sjøl at DETTE var siste gangen. Og så kommer neste svadatirade og så er det på'n igjen.

Jeg er vel en irsksetter :lol

Jeg har aldri nevnt "nytenkning" i noen innlegg.
Jeg har sagt tydelig at jeg IKKE har full innsikt i dine arbeidsoppgaver.
At du synes det er "arrogant" av meg å stille spørsmål ved holdninger når en går så bastant ut og proklamerer seg nærmest som verdensmester får så være.

Om du/dere blar tilbake så ser dere at jeg IKKE stiller spørsmål ved faglighet, men holdninger. Og "JA" jeg synes det er skremmende at man har holdninger som "verdensmester" og ikke evner se at kanskje andre KAN (sier ikke at dem har, men du utelukker det helt) komme med gode innspill. At du synes det er arrogant bekrefter vel bare "verdensmester-holdningen" nok en gang.

Men vi trenger jo ikke være enig i alt.

:hi2

Originally posted by Hurum
...og ikke evner se at kanskje andre KAN (sier ikke at dem har, men du utelukker det helt) komme med gode innspill.
Hvor skriver Atck at han/vi totalt utelukker å høre på gode innspill?

På samme måte som ei kassadame er verdensmester i være kassadame, er flygeledere verdensmestere i å drive flykontroll, er du med?! :sarc

Ja du får gjerne sette spørsmål ved mine holdninger, Hurum. Så kan jeg sette spørsmålstegn ved hvordan du fra mine innlegg kan slå fast at jeg ikke hører på andre.

Sånn går no dagan.

K

Originally posted by atck

Ja du får gjerne sette spørsmål ved mine holdninger, Hurum. Så kan jeg sette spørsmålstegn ved hvordan du fra mine innlegg kan slå fast at jeg ikke hører på andre.

Sånn går no dagan.

K

Ja den ene etter den andre...

Det jeg reagerer på (gjentar dette for 5.gangen nå) er HOLDNINGENE. At selv om en vet best (i alle fall er en hellig overbevist om det...tydligvis) så gir en altså ikke åpning for at noen andre har noe som helst å komme med. En veldig farlig holdning.

Du vil ikke skjønne dette før du selv utdanner deg til flygeleder, eller til et yrke som jobber innenfor, og har forståelse for, de samme fagområder, som f.eks. piloter. Og jeg er sikker på at en flymedisinsk lege eller psykolog har stor forståelse for at flygeledere (og piloter) sykmelder seg/bruker egenmelding. Dessverre vil ikke de vanlige døde uten fagkunnskap annet enn fra massemedia vise en slik forståelse, før det skjer en ulykke.

Originally posted by LN-BRK

Du vil ikke skjønne dette før du selv utdanner deg til flygeleder, eller til et yrke som jobber innenfor, og har forståelse for, de samme fagområder, som f.eks. piloter. Og jeg er sikker på at en flymedisinsk lege eller psykolog har stor forståelse for at flygeledere (og piloter) sykmelder seg/bruker egenmelding. Dessverre vil ikke de vanlige døde uten fagkunnskap annet enn fra massemedia vise en slik forståelse, før det skjer en ulykke.

Nå må dere gi dere. Sykemeldinger har jeg aldri snakket om, egenmeldinger har jeg aldri nevnt.
Synes det er FLOTT at en har den muligheten å sykemelde seg for slike arbeidsplasser hvor en må være konsentrert hele tiden. Slik skal det være!

Men nok en gang bekreftes det: En kan ikke uttale seg om flygeledere uten å være det selv. Verdensmester nok en gang! Og på nytt synes jeg det er farlige holdninger å ha uansett om en er flygeleder, eller kassadamer som tidligere ble nevnt.

Betviler ikke deres kompetanse.

Løft blikket!

Men vi trenger som sagt ikke være enige.

*Løfter blikket*

Økonomer er best til å drive flykontroll. Flygeledere er nest best. Happy? :devot:

Hehe, jeg er ikke flygeleder (men pilot og vet litt om hva det dreier seg om selv om jeg ikke har pugget ICAO 4444), og jeg har ikke beskyldt deg for å si at noen har sjukmeldt seg :) Mente det i hvert fall ikke slik. Sorry Sorry!

Jeg har blikket løftet, for jeg går alltid med nesen i sky! :musikk

*Løfter blikket*

Økonomer er best til å drive flykontroll. Flygeledere er nest best. Happy? :devot:

Økonomer kjenner jeg ikke til så det får være din vurdering. Du vet jo best, så stole rpå deg :sarc :devot:

Jeg har aldri nevnt "nytenkning" i noen innlegg.

Aha jeg skjeonner....nytenkning var kun tilgjengelig i release 2.0 og finnes ikke i release 3.0 ?:sarc

Så mener dermed at flygeledere er de beste økonomer? ;) Avinor-sjappa ville nok gått ekstremt dårlig dersom det bare satt flygeledere og styrte skuta. Vet jeg kanskje ødelegger livet ditt nå, men du må nok bare innse at flygeledere er like avhengig av økonomer som økonomer er avhengig av flygeledere. Men det er jo selvsagt lov å lytte til hverandres behov før det gjøres helt feil beslutninger :)

Originally posted by LN-BRK
Avinor-sjappa ville nok gått ekstremt dårlig dersom det bare satt flygeledere og styrte skuta. Vet jeg kanskje ødelegger livet ditt nå, men du må nok bare innse at flygeledere er like avhengig av økonomer som økonomer er avhengig av flygeledere.
Du bør ikke provosere meg!! Det fører bare til at alltid du blir nr 2 bak SAS i framtida! :)

Du bør ikke provosere meg!! Det fører bare til at alltid du blir nr 2 bak SAS i framtida! :)

No problem, da setter jeg bare 7700 i boksen så får jeg nok prioritet :)

.....lurer paa hvor lenge FBU4EVER og jeg hadde blitt sittende aa snakke sammen i Seattle forrige fredag om jeg hadde lagt DY's ...uff jeg mener jo Hurum's (det er jo ikke saa lett for oss som ennaa har masse aa laere, vi blir jo fort forvirret:wow: ) tanker om holdninger til grunn:...altsaa skulle FBU4EVER ha hoert paa meg fortelle han hvordan han burde ha gjennomfoert flygningen, ellers har han jo en totalt gal holdning!! Det faktum at FBU4EVER er Kaptein paa A340, og jeg har absolutt null peiling paa hvordan man flyr en A340 spiller ingen rolle, i diskusjonen over IPA's skulle vi selvfoelgelig ha vaert helt likestillet.....og mine manglende kunnskaper skulle likestilles med hans meget gode kunnskaper.....

Vel naa gikk det ikke slik, vi endte opp med en hyggelig ettermiddag, Stein lyttet til kunnskaper om Seattles mikrobryggerier, og jeg lyttet til hans historier om A340'en...

Selv synes jeg vi er heldige som har ebgasjerte medlemmer med gode kunnskaper i fra luftfartens mange mange aspekter....og jeg har lite sans for "The War on Knowledge", som har blusset opp i det siste....

Stå på gutta i røyken og andre svarte rom.
Vi som er daglige kunder i ATC-sjappa vet å sette pris på gode varer. Så får heller meningmannen, FRP-velgeren (dummyDeLuxe) og andre besservissere tro hva de vil.

Her var det mange artige innspill og jeg kan ikke dy meg heller. Som menigmann vil jeg hevde at også jeg er kunde i ATC-sjappa når jeg reiser i inn- og utland. Særlig etter å ha reist rundt halve kloden og sitter i fly f.eks. i AMS og venter opptil en time før flyet kan ta av "due to ATC in Norway" kan jeg ikke si at jeg jeg er spesielt fornøyd med "varen". Jeg har heller ikke tall på alle ganger de siste par årene jeg har blitt forsinket på grunn av ulike årsaker innen ATC her til lands.
Jeg skal ikke repetere tidligere innspill til dette temaet , men ser for min del at i et gjennomsosialisert land som Norge er det ikke lett når eieren skal endre Avinor fra å være en forvaltningsbedrift til et aksjeselskap.
Alle som har sin arbeidsplass i en statsforvaltning ser vel med uro når denne skal endres til noe som ligner det private næringsliv med tilhørende konkuranse.
Likevel , det er noe som er bestemt skal gjøres og da hadde vært greit at både ledelse og ansatte i Avinor respekterte dette av hensyn til storsamfunnet.

Jeg husker tidlig på åttitallet at tidligere President Reagan sparket ca 13500 flygeledere fordi de streiket av en eller annen grunn. Begrunnelsen var effekten for samfunnet og den eneveldige rollen de hadde.
Det gikk ikke lange tiden før alt gikk normalt igjen, dog skal det sises at de hadde en del militære flygeledere å ta av til umiddelbar trafikkavvikling.

Det finnes en rekke selskaper som f.eks. IAL som leier ut flygeledere internasjonalt. Disse selskapene driver også flyplasser en rekke plasser i verden utmerket.
Det er ingen umulighet for Samferdselsdepartementet å forberede og legge ut flygeleder tjenestene på anbud her til lands også. Jeg tror dette kommer, det er ikke et spørsmål om det kommer , men når.
Slike ATC- forhold vi har hatt siste par år er helt uakseptable for Norge hvor vi etter hvert er så avhengig av fly som fremkomst middel.
Så kan man mene det man vil om Frp forøvrig hvor snart en tredjedel av befolkningen avleverer sin stemme.

Back