Røyken Består!

Replying to Topic 'Røyken Består!'

Originally posted by M609
Når du regulerer lønna vår opp mot kostnadsnivået i Norge, vil en Polakk sitte med vesenlig mindre kjøpekraft enn hjemme i Polen! På en tabell NFF har fått tilgang til, så ligger Norge på samme plass i grafen som Moldova, Albania, Baltikum etc når det gjelder kjøpekraft.

Regner med at det ikke bare er flygelederlønninger som kommer dårlig ut på slike tabeller. De fleste yrker som krever utdannelse i Norge gir svært lave lønninger sammenlignet med hva man ville sittet igjen med i andre land. Alikevel gjentas det stadig hvor høye lønninger vi har i Norge.

Men for flygeledernes sin del (og de fleste andre grupper) kan man jo håpe at markedet regulerer dette over tid. Hvis f.eks. langt på vei de fleste flygelederne søker seg til andre land, vil vel selv Avinor etterhvert forstå at noe må gjøres med de dårlige lønnsvilkårene.

Morten.

Originally posted by Flaps40

Originally posted by atck

Flaps40. Dette har du tydeligvis peiling på. Sukk.

Jeg forventer ikke at du og andre som jobber i systemet og som har sine posisjoner og interesser å forsvare, er enig i den overordnede Skandinaviske innstillingen som gikk ut på samordning i Malmø. Derimot var det faglig kompetanse bak denne innstillingen som selvsagt ligger skyhøyt over det 'gutta i tårnet' representerer.

Dere må gjerne jobbe for egne interesser, selv om de går på bekostning av en rasjonell trafikk avviklig i Skandinavia. Men hold dere på jobb og ikke fly til legen hver gang noen fra ledelsen kommer med sine forslag til struktur endringer. Man får ikke videreutviklet infrastrukturen når ansatte stadig saboterer forslag til forbedring.

Forsvare mine interesser? Jeg jobber ikke på Røyken. Jeg motarbeider ikke ledelsen. Jeg motarbeider ikke noe flyttevedtak. Jeg er sjelden syk (men det hender vesla er syk og da hender det at jeg er hjemme.) Flygelederne i Røyken motarbeider ikke et flyttevedtak. De melder seg ikke syke. Det er en annen yrkesgruppe som har slitt med sykdom.
Det som Avinorledelsen har forstått er at man sliter med mannskapsmangel i Norge og derfor er det ikke forsvarlig å foreta noe som helst "i rasjonalitetens tegn" før vi faktisk er oppe på et akseptabelt nivå.

Kan du ellers vise spesifikt hvor det er gjort en "overordnet Skandinavisk innstilling" som sier at trafikken bør samordnes i Malmø? Det hadde vært interessant å se.
Videre, innen luftfarten og når det da gjelder ATC spesielt, hvor er det du finner den "faglige innstilling som selvsagt ligger skyhøyt over det 'gutta i tårnet' representerer". Mener du at det finnes folk som IKKE er flygeledere som har BEDRE peiling på flykontroll?
Hvis det er NUAC-greiene du tenker på, som gikk på at danskene og svenskene ønsket å slå sammen masse kontroll og så få med Norge og Finland for å betale dette så fikk ellers Ola og Pekka nok og trakk seg ut fordi man kun ender med å betale en haug med penger for en ekstra kontrollsentral i Malmø uten å få noe særlig utav det. Mesteparten av trafikken i Norge (og Finland) er ballistisk, det vil si at den er veldig kort tid oppe i det luftskiktet som evt ville blitt styrt av Malmø. Så hele greia er bare bull-tull og vås. Og dette er noe disse "skyhøye" menneskene har vedtatt. (Ein gjer merksam på at desse menneska også er flygeledere, men dei jobbar ikkje i Avinor).

Flaps40, kan du ikke snakke om ting du vet noe om? Kan vi ikke alle snakke om ting vi vet noe om, og kanskje høre på når fagfolk forklarer hva VG og Da'bla ikke forstår?

K

Originally posted by CK
(...) alle flygelederne i Røyken blir nå friske, men kanskje noen blir litt syke i Stavanger nå?
Var det ikke en diskusjon nylig om tonen i forumet? Etter denne sarkasmen å dømme var diskusjonen bortkastet.

Originally posted by Fly high

Originally posted by M609

Auuu......

Nå går Cato å henter hagla.........

....han er flygeleder! :devil

Sorry, Cato! Jeg tolket forklaringen din som at du var LTT-fullmektig ...

LTT Fullmektig = Person som utfører arbeidsoppgaver ved LTT enheten på sertifikatet til den flygelederen vedkommende til enhver tid er underlagt.

Men jeg heller nok til at Catos beskrivelse er mer egnet enn denne, i alle fall om den skal brukes i mediene! :spin:

Den er grei:up:

Originally posted by pjacklam

Originally posted by CK
(...) alle flygelederne i Røyken blir nå friske, men kanskje noen blir litt syke i Stavanger nå?
Var det ikke en diskusjon nylig om tonen i forumet? Etter denne sarkasmen å dømme var diskusjonen bortkastet.

dette har jeg svart på tidligere - utfyllende (se over) - jeg glemte kanskje en;) - dt får være måte på til hårsårhet!

Flaps40, kan du ikke snakke om ting du vet noe om? Kan vi ikke alle snakke om ting vi vet noe om, og kanskje høre på når fagfolk forklarer hva VG og Da'bla ikke forstår?

Vel, mht ATC spørsmål foretrekker jeg å forholde meg til Eurocontrol dersom det gjeder Europa. Gjelder det forhold i USA synes jeg det er greiest å forholde seg til FAA. Ang samordning av flykontroll i Europa har du nok hørt om Single Sky initiative. Jeg oppfatter bestrebelsene på å redusere antall kontroll sentraler i Europa som ledd i dette arbeidet.

Originally posted by CK
Originally posted by pjacklam

dette har jeg svart på tidligere - utfyllende (se over) - jeg glemte kanskje en;) - dt får være måte på til hårsårhet!
Dette poenget om «stakkars, syke flygeledere» er 1) utbrukt for lenge siden 2) fremdeles noe flere her reagerer negativt på. Når man da fortsatt lager dårlige vitser om det er det på høy tid å trekke ut antennene.

Du får bare forsvare flåseriet ditt med at andre er hårsåre, men jeg synes det illustrerer at tonen heromkring er en god grunn til å holde seg borte.

hvis du hadde tatt deg tid til å lese hele mitt innlegg i tråden første side der jeg svarer atck hadde du sett hva jeg mente. jeg innrømmer at jeg var flåsete, men synes jeg har svart godt nok. Det får være måte på til hvor forsiktig man skal være i sine uttalelser. Dette begynner å nærme seg Muhammed-tegninger ...;)

Originally posted by CK
Det får være måte på til hvor forsiktig man skal være i sine uttalelser. Dette begynner å nærme seg Muhammed-tegninger ...;)
Ja! Neste gang jeg ser det minste tegn til at du flåser her på forumet skal jeg sette fyr på skjermen min. Det vil gi deg en lærepenge, tenker jeg! ;)

Vel, mht ATC spørsmål foretrekker jeg å forholde meg til Eurocontrol dersom det gjeder Europa. Gjelder det forhold i USA synes jeg det er greiest å forholde seg til FAA. Ang samordning av flykontroll i Europa har du nok hørt om Single Sky initiative. Jeg oppfatter bestrebelsene på å redusere antall kontroll sentraler i Europa som ledd i dette arbeidet.

Åja, atck har nok hørt om det. Vi har også sett den foreslåtte sektorutformingen for NUAC. Sektoren som skulle dekke norge, sverige og finland nord av polarsirkelen FL285+ var så stor, at selv med de største radarskopene på markedet, ville radaradskillelse bli umulig.

SES har bragt mye bra, som har blitt inmplementert allerede, deriblandt harmonisering av luftromsklasser. Når det gjelder sektorisering, så har det mye mer for seg der man i dag har MYE tettere trafikk enn i Skandinavia. Med andre ord områder der det allerede er 2 eller flere høydedelte sektorer i dag. Søndre deler av Sverige samt Danmark har marginale fordeler av dette. Lenger nord blir det dyrere.
(Man vil spare mye mer på en enkel utretting av FIR grensa mellom Sverige og Norge. En strek 3nm øst av trekket GRM - ATA hadde gjort seg!)

Når det gjelder NUAC, så er det jo paradoksalt at Svenskene er så keen på å "hjelpe kundene å spare penger" Eller vel, nei, det er ikke paradoksalt. Svenskene har nemlig mye høyere overheadkostnader enn alle de andre nordiske landene, og er veldig keen på å få med seg Ola, Pekka og Jens på å betale disse. Som nevnt har Ola og Pekka lukta lunta, og lagt røyk. Eneste grunne til at danskene er med ennå, er at Svenskene bruker NUAC som pressmiddel for den lufta over svensk territorium som Kastrup trenger.

Sjefen for svensk ATS, Allard er så sleip at du må kaste sand på ham for å få tak!

Til alle "argument-resistente" vil jeg si:

Les og lær av de FAKTA som M609 og atck gir oss!!!

:pissed :pissed :pissed

Helt enig med deg ANX, jeg har laert masse fra M609, atck og CatoControl....:up:

Så tårnfolket er de eneste man skal høre på i denne saken? :thumbup De er på et vis opphøyd.. men ikke faen om dem er så opphøyd! De som ønsker å ta alt de høye herrer sier som absolutte sannheter må da kunne gjøre det, mens andre kan stille spørsmål ved det de sier og være kritiske til absolutte sannheter....
De presenterer en side av saken... det MÅ være minst en side til!
Det ser også ut til at de har blankofullmakt til å kalle folk ignorant, avisbud, idiot osv hvis de ikke er enige... Hvis man ikke er enig med dem så skal man ikke høres… Og det hjelper når de som styrer sjappa er hjertens enig med dem….
Så frem med hagla…… :mol :mol

:smokin :smokin

Originally posted by Jack
Det ser også ut til at de har blankofullmakt til å kalle folk ignorant, avisbud, idiot osv hvis de ikke er enige...
Idiot!

;)

Originally posted by LN-ATC

Det ser også ut til at de har blankofullmakt til å kalle folk ignorant, avisbud, idiot osv hvis de ikke er enige...
Idiot!

;)

:biggrin :devil

Så tårnfolket er de eneste man skal høre på i denne saken? :thumbup De er på et vis opphøyd.. men ikke faen om dem er så opphøyd! De som ønsker å ta alt de høye herrer sier som absolutte sannheter må da kunne gjøre det, mens andre kan stille spørsmål ved det de sier og være kritiske til absolutte sannheter....
De presenterer en side av saken... det MÅ være minst en side til!
Det ser også ut til at de har blankofullmakt til å kalle folk ignorant, avisbud, idiot osv hvis de ikke er enige... Hvis man ikke er enig med dem så skal man ikke høres… Og det hjelper når de som styrer sjappa er hjertens enig med dem….
Så frem med hagla…… :mol :mol

:smokin :smokin

jeg kan ikke se at den andre siden ikke har faatt presentert seg i denne saken, jeg kan heller ikke finne noe sted at de som du kaller "taarnfolket" paa noen som helst maate har kallt noen for idiot...eller setreker utsagn....

Om du leser igjennom traaden, vil du se at moderatorene stoetter er delt 2-1 (Ck og BU662 stoetter den andre siden av saken, mens jeg DC-8-63 har staar for at jeg har laert masse av atck, catoControl og M609 i denne saken......hvordan du faar det tilo aa bli at "de som styrer sjappa er hjertens enige med den" skjoenner absolutt ikke.....flertallet av de som styerer sjappa er faktisk uenige med "taarnfolket"......

Jeg utfordrer hvemsomelst til å finne at jeg har kalt noensomhelst noenting som helst her inne. En annen ting er hva jeg faktisk tenker. :D
Jeg har forsåvidt brukt ordet ignorant når man kommer med faktiske feil, men jeg vet ikke om det kvalifiserer til at jeg har skjelt noen ut.
Men jeg har brukt kjeft ja.

Vi "tårnfolket" er fagpersoner innen et meget snevert fag som svært få andre har noe særlig innsikt i. Mange vet HVA vi holder på med, få vet HVORDAN vi er instruert om å gjøre dette. Dette gjelder også flygere. Og ikke minst gjelder det her på forumet. For å si det litt flåsete: Det holder ikke å ha hørt på streaming fra O'Hare eller å ha scanneren på i vinduskarmen for å si at man vet hva man snakker om.

Som flygeleder får man ofte kommentarer om at alt vi gjør kan virke tungvint, at vi ikke er villige til å samarbeide, og ofte at vi har vondt i viljen. Forklaringen er ofte at svært få flygere har lest og lært utenat ICAO Doc 4444, enda færre har lært noenting som helst fra RFL 1 og 2. Joda, man har eksamen, men ting man ikke anvender går rett i glemmeboka.

Og da sitter man som flygeleder og utfører et svært ensomt yrke. For det er kun vi som sitter igjen som faktisk vet hva slags regelverk som skal anvendes. De som da faktisk har kunnskapen er flygeledere i Avinor, flygeledere i LT samt flygeledere i Havarikommisjonen. Og ingen andre. I hele Norge.
Når enkelte da kommer og påstår at vi utnytter systemet, at vi ikke gjør jobben vår godt nok, at vi godt kunne jobbet mer effektivt, at vi helt sikkert kunne fått flere fly inn på final, så blir man kraftig provosert. Fordi vi VET at ingen andre kan dette bedre enn oss. Det har ingen ting med å sette seg på sin høye hest. Det har noe med å erkjenne kjennsgjerningene i verden.
Selvfølgelig kan vi bli bedre. Vi ønsker å bli bedre. Approachen på OSL fikk stor hjelp fra Danmark en gang i tiden, og har på den måten fått strammet inn det de føler de kan stramme.
Men i Norge nasjonen er det så mange hindere som står i veien for at vi kan "sette i gang", gjøre det nå, Just do it, få ut fingern. Vi skal ha teknikken på plass før vi forandrer på ting.
Sånn sett er vi særdeles konservative. Og det tror jeg luftfartsnorge skal være glad for. Bare se hva "progressiv" flykontroll-management har forårsaket i resten av verden. Og hva man var i ferd med å gjøre her til lands, men som nå er i ferd med å bli rettet opp.
Dette har ikke noe med at flygelederne får det som de vil. Det har noe med at ledelsen i firmaet, som forøvrig også er flygeledere, ser at det ikke er praktisk mulig å gjennomføre mange store endringer over tid. Uten at det går ut over sikkerheten.
Og det er en forutsetning, ikke sant?

Enda en utfordring til de rette kritikerne på dette forumet:

Bevis at noe som helst av det oss flygeledere på forumet har uttalt om vårt fag er uriktig. Det står et par øl og venter på BJN i Harstad for den som finner at vi ikke vet hva vi snakker om.

K
Som neste gang han leser om at flygeledere sykemelder seg for å skaffe seg en posisjon KOMMER til å kalle vedkommende en idiot. Det får da være grenser på hva man får lov til å skrive uten at man reagerer.

Jeg utfordrer hvemsomelst til å finne at jeg har kalt noensomhelst noenting som helst her inne. En annen ting er hva jeg faktisk tenker. :D
Jeg har forsåvidt brukt ordet ignorant når man kommer med faktiske feil, men jeg vet ikke om det kvalifiserer til at jeg har skjelt noen ut.
Men jeg har brukt kjeft ja.

Vi "tårnfolket" er fagpersoner innen et meget snevert fag som svært få andre har noe særlig innsikt i. Mange vet HVA vi holder på med, få vet HVORDAN vi er instruert om å gjøre dette. Dette gjelder også flygere. Og ikke minst gjelder det her på forumet. For å si det litt flåsete: Det holder ikke å ha hørt på streaming fra O'Hare eller å ha scanneren på i vinduskarmen for å si at man vet hva man snakker om.

Som flygeleder får man ofte kommentarer om at alt vi gjør kan virke tungvint, at vi ikke er villige til å samarbeide, og ofte at vi har vondt i viljen. Forklaringen er ofte at svært få flygere har lest og lært utenat ICAO Doc 4444, enda færre har lært noenting som helst fra RFL 1 og 2. Joda, man har eksamen, men ting man ikke anvender går rett i glemmeboka.

Og da sitter man som flygeleder og utfører et svært ensomt yrke. For det er kun vi som sitter igjen som faktisk vet hva slags regelverk som skal anvendes. De som da faktisk har kunnskapen er flygeledere i Avinor, flygeledere i LT samt flygeledere i Havarikommisjonen. Og ingen andre. I hele Norge.
Når enkelte da kommer og påstår at vi utnytter systemet, at vi ikke gjør jobben vår godt nok, at vi godt kunne jobbet mer effektivt, at vi helt sikkert kunne fått flere fly inn på final, så blir man kraftig provosert. Fordi vi VET at ingen andre kan dette bedre enn oss. Det har ingen ting med å sette seg på sin høye hest. Det har noe med å erkjenne kjennsgjerningene i verden.
Selvfølgelig kan vi bli bedre. Vi ønsker å bli bedre. Approachen på OSL fikk stor hjelp fra Danmark en gang i tiden, og har på den måten fått strammet inn det de føler de kan stramme.
Men i Norge nasjonen er det så mange hindere som står i veien for at vi kan "sette i gang", gjøre det nå, Just do it, få ut fingern. Vi skal ha teknikken på plass før vi forandrer på ting.
Sånn sett er vi særdeles konservative. Og det tror jeg luftfartsnorge skal være glad for. Bare se hva "progressiv" flykontroll-management har forårsaket i resten av verden. Og hva man var i ferd med å gjøre her til lands, men som nå er i ferd med å bli rettet opp.
Dette har ikke noe med at flygelederne får det som de vil. Det har noe med at ledelsen i firmaet, som forøvrig også er flygeledere, ser at det ikke er praktisk mulig å gjennomføre mange store endringer over tid. Uten at det går ut over sikkerheten.
Og det er en forutsetning, ikke sant?

Enda en utfordring til de rette kritikerne på dette forumet:

Bevis at noe som helst av det oss flygeledere på forumet har uttalt om vårt fag er uriktig. Det står et par øl og venter på BJN i Harstad for den som finner at vi ikke vet hva vi snakker om.

K
Som neste gang han leser om at flygeledere sykemelder seg for å skaffe seg en posisjon KOMMER til å kalle vedkommende en idiot. Det får da være grenser på hva man får lov til å skrive uten at man reagerer.

Har nok aldri lagt merke til dette tidligere...rettere sagt før jeg leste dette innlegget. Virker som det er "herrefolket" som har talt. Her kan en tydeligvis slå fast at INGEN andre kan dette...eller vet bedre enn dere. Det er sågar så sikkert at alle flygeledere uttaler seg som en homogen gruppe, og tilbyr sågar øl på BJN i Harstad for dem som i det hele tatt klarer å finne ut at en flygeleder ikke vet hva han snakker om.

Ydmykhet og gi rom for at andre...også innenfor sitt eget fagfelt kan ha andre synspunkter virker tydeligvis veldig fjernt. "Vi vet best!!"

Uten å ha full innsikt i dette må jeg bare si at HOLDNINGENE er skremmende...om ikke innholdet er det. Jeg tar ikke stilling til hva som er det "korrekte", men holdningene som sagt!!

"Vi vet best - og det norske flagget vaier fremst i vinden!" :nor

I mine øyner - farlige holdninger!

Hvilke andre skal man gi rom for...dette er et svaert spesialisert felt hvor jeg a: har laert en mengde av nettopp atck, CatoControl og M609....de har alle kommet med svaert gode opplysninger, spesiellt hvis man tar seg tid aa lese det de skriver, istedenfor aa irritere seg over hvordan de i kampes hete utrykker seg.....engasjement er flott det.....men det er kanskje "nytenkning"

Vet ikke hvem du sikter til. Men hva du har lært er vel klekkende likegyldig for mange. Min kommentar var på HOLDNINGENE og ikke hans faglighet, som jeg ikke betviler i det hele tatt...noe jeg også poengterer.

Back