Røyken Består!

Replying to Topic 'Røyken Består!'

Originally posted by Flaps40

Originally posted by catocontrol

Som økonom forventer jeg du vet bedre. Men kanskje du er ukjent med arbeidslivets spilleregler.

Uff flere økonomer som babler i vei om luftfart. Tar det aldri slutt?

Beklager, mulig jeg blingset. Jeg trodde TOS var økonom, men kanskje jeg tar feil der.

Joda, jeg er økonom. Det jeg ikke skjønner, men som Flaps40 sikkert kan forklare, er hvorfor dette skulle bety noe som helst for SAS Braathens. Det at ledelsen i et selskap finnes ut at man skal legge approach-kontrollen for OSL osv. til Røyken har vel fint lite med SAS Braathens å gjøre. Det har iallefall fint lite å gjøre med arbeidslivets spilleregler, og hvorfor man skulle forvente flere aksjoner fra kabinansatte og piloter er vanskelig å se.

Moralen er altså at det nytter med ulovlige sykemeldinger. Oppfordringen politikerne gir til arbeidstakere er at er du uenig i et vedtak lar du være å gå på jobb noen dager, så ordner vi opp og omgjør vedtaket. Heia Norge!

edit, skrivefeil

Det er vel neppe særnorskt, men jeg synes dette er positivt og kansje burde være en tankevekker for ledere rundtom. Det eneste som fungerer er en form for dialog og forståelse, diktat fra oven, om at "tallene sier at..." fungerer like destruktivt som aksjoner fra de som faktisk gjør jobben og blir rammet. Men, dessverre, i mange selskap i dag er det lite påvirkning nedenfra og opp, og da blir ike alternativene så mange.

Når så man sist at ledelsen eller administrasjonen strammet inn seg selv i en stor bedrift?

Man får ikke videreutviklet infrastrukturen når ansatte stadig saboterer forslag til forbedring.

Vennligst spesifiser hva som skulle bli en forbedring.......

Faktum er jo at det som nå i utgangspunktet skrinlegges er et prosjekt som har vært dødfødt helt fra dag 1 og før........og at Avinor nå faktisk må gå ut og offentlig bekrefte at man ikke kan "oppheve tyngdekraften"........ :biggrin

En ting som er verdt å presisere er at det er ikke avgjort at Røyken skal bestå....enda. Først må det avgjøres om det er riktig å legge ned et milliard anlegg, for å bygge et nytt et på Gardermoen. Jeg personlig har vanskelig for å tro at Avinor ovenfor SD kan forsvare et slikt pengesløseri, for dyrt blir det.....

Originally posted by atckFlygelederne VAR IKKE SYKE. Det var fullmektigene. Vil du at vi NOK EN GANG skal forklare forskjellen på en flygeleder og en LTT-fullmektig?K

I alle fall kunne jeg tenke meg en enkel og grei forklaring på forskjellen. I tidligere diskusjoner her i forumet er det blitt sagt at "LTT-fullmektiger driver med dataprosessering som støtte for flygelederfunksjonen". Mener du at mediene skal bruke denne forklaringen hver gang disse fullmektigene skal omtales? For LTT-fullmektig sier jo ikke menigmann noe som helst.

I en diskusjon et annet sted skrev en flygeleder at LTT-fullmektiger "feilaktig ble omtalt som flygelederassistenter". Jeg synes den jobb-beskrivelsen jeg har sett til nå, faktisk kan minne om en slags assistent-funksjon for flygelederne.

Kort sagt: Kan noen komme opp med en enkel og grei forklaring på funksjonen til LTT-fullmektiger som egner seg i mediene slik at folk flest skjønner hva det handler om? Siden det altså er så påkrevd å skille mellom de to yrkesgruppene.

Har siden sist stortingsvalg har jeg alltid fått en dårlig smak i munnen hver gang komitéleder Sandberg har åpnet kjeft, men kommentaren hans i dag tar kaka - og den lød noenlunde slik:

"Avinor kan ikke bare gjøre endringer som de vil, hvis de ønsker å ikke flytte kontrollsentralen til Stavanger så må det gjøres et nytt vedtak i Stortinget"

Hallo, har ikke de på Stortinget/komiteen forstått at Avinor er et aksjeselskap? Og høyeste styringsorgan i et AS er styret (Avinor har unntak for §6-35 i aksjeloven om bedriftsforsamling). Det finnes altså ingen instruksjonsrett lenger fra politikerne (samferdelseministeren velger hvilke i styret som skal representere eieren/staten).

Med andre ord, blir det et vedtak i Avinor-styret om at bare en liten del av Røyken-sentralen flyttes til Stavanger og at resten flyttes til nytt bygg på OSL, så blir det resultatet ... med mindre styret ombestemmer seg en tredje omgang da.

Så hvorfor kan herr Sandberg komme med slike påstander? Jeg lurte på hvordan det stod til med kvalifikasjonene hans og resten av dette Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité. Og svarene jeg fikk ved å søke på websidene til Stortinget var skremmende dårlig - her er en liten kortform av hva jeg fant:

Navn - Parti - Komitéfunksjon - Høyeste utdannelse - Siste sivile jobb
Per Sandberg - FrP - Leder - Fagbrev som prosessoperatør - Prosessoperatør Norske Skog AS, Skogn
Borghild Tenden - Venstre - 1. nestleder - Sosiologi hovedfagseksamener, UiO - Rådgiver i Stortingets informasjonsseksjon
Torstein Rudihagen - AP - 2. nestleder - 1. avd. juridicum - Lærer
Eirin Faldet - AP - Medlem - Norges kommunal- og sosialhøgskole (sosiallinjen) - Sosionom og leder for Utekontakten i Hamar-regionen
Svein Gjelseth - AP - Medlem - Ingeniør - Daglig leder ved Herøy Næringsforum
Øyvind Halleraker - Høyre - Medlem - Diplomøkonom, Handelshøyskolen - Daglig leder SBT A/S
Trond Helleland - Høyre - Medlem - Cand.mag. (statsvitenskap, historie og offentlig rett) - Konsulent (regionalutvikling) Buskerud fylkeskommune
Bård Hoksrud - FrP - Medlem - VK1 og 2 Handel og kontor, markedsføring - Butikksjef ved Spar Vestskogen
Irene Johansen - AP - Medlem - Bedriftsøkonomisk institutt, edb og ledelse - Personalsjef i Jernbaneverket
Hallgeir H. Langeland - SV - Medlem - Lærerhøyskole (inkludert spesialpedagogikk/drama) - Undervisningsinspektør, Austbø ungdomsskole
Jan Sahl - KrF - Medlem - Praktisk kateketisk utdannelse MF/Høgskolen i Volda - Kateket
Arne Sortevik - FrP - Medlem - Siviløkonom ved NHH i Bergen - Div. praksis fra ulike bransjer (økonomi/adm./markedsføring) i privat sektor
Tor-Arne Strøm - AP - Medlem - Forkurs for teknisk fagskole - Sosialarbeider ved Norsk Jernverk A/S
Truls Wickholm - AP - Medlem - Fagbrev Viken Energinett - Ansatt Viken Energinett/Hafslund
Eli Sollied Øveraas - SP - Medlem - Diverse kurs om skole og undervisning - Vikarlærer Vestnes

Har var det haugevis med erfaring ... med alt annet enn samferdsel

Nå er jeg lettet at Avinor har et styre og profesjonelle ledere (igjen), selv om det finnes noen polikere i styret - leder Talleraas er en av dem, men han har "noen" andre styreverv også (Sætre Settefisk As - styreleder, Nordfjord Stål As - styremedlem, Havila Shipping Asa - styremedlem. K. Holen As - styremedlem, Møre Invest As - daglig leder/eier/styreleder, Kontali As - styreleder, Fjord Toro As - styreleder, Straumsnes Settefisk As - styreleder, Rauma Gruppen As - styreleder, Kontali Analyse As - styreleder, Rauma Stamfisk As - styreleder, Dimensions As - styremedlem, Brattvær Brygge As - daglig leder/styreleder, Alfa Aktivum As - daglig leder/eier/styremedlem, Prosjekt- og Teknologiledelse As - styremedlem, Tallikon As - daglig leder/eier/styremedlem, Tallikon Eiendom As - dagleg leder/eier, Molde Kunnskapspark As - styreleder, Solvik Marina As - daglig leder/styreleder, Rauma Marin As - styreleder, Reistad Eiendom As - daglig leder/eier/styremedlem, Møre Marina As - eier/styremedlem, Bjerregaard Invest As - eier/styremedlem, Tango Eiendom As - eier, A. K. Talleraas As - styreleder, Park Apartment As - daglig leder, Stiftinga Romsdalsmuseet - styreleder, Fjord Salmon As - varamedlem til styret, Monaqua A - varamedlem til styret pr. desember 2005).

Dette var ikke noen personangrep på noen enkeltperson(er), men noen tanker på en fredagskveld.

Originally posted by Fly high

Originally posted by atckFlygelederne VAR IKKE SYKE. Det var fullmektigene. Vil du at vi NOK EN GANG skal forklare forskjellen på en flygeleder og en LTT-fullmektig?K

I alle fall kunne jeg tenke meg en enkel og grei forklaring på forskjellen. I tidligere diskusjoner her i forumet er det blitt sagt at "LTT-fullmektiger driver med dataprosessering som støtte for flygelederfunksjonen". Mener du at mediene skal bruke denne forklaringen hver gang disse fullmektigene skal omtales? For LTT-fullmektig sier jo ikke menigmann noe som helst.

I en diskusjon et annet sted skrev en flygeleder at LTT-fullmektiger "feilaktig ble omtalt som flygelederassistenter". Jeg synes den jobb-beskrivelsen jeg har sett til nå, faktisk kan minne om en slags assistent-funksjon for flygelederne.

Kort sagt: Kan noen komme opp med en enkel og grei forklaring på funksjonen til LTT-fullmektiger som egner seg i mediene slik at folk flest skjønner hva det handler om? Siden det altså er så påkrevd å skille mellom de to yrkesgruppene.

Ja en fullmektig er en assistent. De het flygelederassistenter før i oldtiden. Nå har de den fjonge tittelen Luftrafikktjenestefullmektig.

Kort fortalt:
En fullmektig har 0% ansvar for flytrafikken, en flygeleder har 100% ansvar. En flygeleder tar seg av all direkte kontakt med fly, og andre flygeledere på andre enheter. Fullmektigen viderformidler estimates etc. Men også disse skal flygeleder korrigere om de er feil. Fullmektige tar seg også av mange av telefonene som kommer inn til enheten. Det er MANGE som vil snakke med oss:) Hyggelig det, men ofte mye mas

Før i tiden reiet dem opp sengene til flygelederene:) (Fornebu) :up: Det er det slutt på nå:(

Originally posted by LN-KGL

Har siden sist stortingsvalg har jeg alltid fått en dårlig smak i munnen hver gang komitéleder Sandberg har åpnet kjeft, men kommentaren hans i dag tar kaka - og den lød noenlunde slik:

"Avinor kan ikke bare gjøre endringer som de vil, hvis de ønsker å ikke flytte kontrollsentralen til Stavanger så må det gjøres et nytt vedtak i Stortinget"

Hallo, har ikke de på Stortinget/komiteen forstått at Avinor er et aksjeselskap? Og høyeste styringsorgan i et AS er styret (Avinor har unntak for §6-35 i aksjeloven om bedriftsforsamling). Det finnes altså ingen instruksjonsrett lenger fra politikerne (samferdelseministeren velger hvilke i styret som skal representere eieren/staten).

Med andre ord, blir det et vedtak i Avinor-styret om at bare en liten del av Røyken-sentralen flyttes til Stavanger og at resten flyttes til nytt bygg på OSL, så blir det resultatet ... med mindre styret ombestemmer seg en tredje omgang da.

Så hvorfor kan herr Sandberg komme med slike påstander? Jeg lurte på hvordan det stod til med kvalifikasjonene hans og resten av dette Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité. Og svarene jeg fikk ved å søke på websidene til Stortinget var skremmende dårlig - her er en liten kortform av hva jeg fant:

Navn - Parti - Komitéfunksjon - Høyeste utdannelse - Siste sivile jobb
Per Sandberg - FrP - Leder - Fagbrev som prosessoperatør - Prosessoperatør Norske Skog AS, Skogn
Borghild Tenden - Venstre - 1. nestleder - Sosiologi hovedfagseksamener, UiO - Rådgiver i Stortingets informasjonsseksjon
Torstein Rudihagen - AP - 2. nestleder - 1. avd. juridicum - Lærer
Eirin Faldet - AP - Medlem - Norges kommunal- og sosialhøgskole (sosiallinjen) - Sosionom og leder for Utekontakten i Hamar-regionen
Svein Gjelseth - AP - Medlem - Ingeniør - Daglig leder ved Herøy Næringsforum
Øyvind Halleraker - Høyre - Medlem - Diplomøkonom, Handelshøyskolen - Daglig leder SBT A/S
Trond Helleland - Høyre - Medlem - Cand.mag. (statsvitenskap, historie og offentlig rett) - Konsulent (regionalutvikling) Buskerud fylkeskommune
Bård Hoksrud - FrP - Medlem - VK1 og 2 Handel og kontor, markedsføring - Butikksjef ved Spar Vestskogen
Irene Johansen - AP - Medlem - Bedriftsøkonomisk institutt, edb og ledelse - Personalsjef i Jernbaneverket
Hallgeir H. Langeland - SV - Medlem - Lærerhøyskole (inkludert spesialpedagogikk/drama) - Undervisningsinspektør, Austbø ungdomsskole
Jan Sahl - KrF - Medlem - Praktisk kateketisk utdannelse MF/Høgskolen i Volda - Kateket
Arne Sortevik - FrP - Medlem - Siviløkonom ved NHH i Bergen - Div. praksis fra ulike bransjer (økonomi/adm./markedsføring) i privat sektor
Tor-Arne Strøm - AP - Medlem - Forkurs for teknisk fagskole - Sosialarbeider ved Norsk Jernverk A/S
Truls Wickholm - AP - Medlem - Fagbrev Viken Energinett - Ansatt Viken Energinett/Hafslund
Eli Sollied Øveraas - SP - Medlem - Diverse kurs om skole og undervisning - Vikarlærer Vestnes

Har var det haugevis med erfaring ... med alt annet enn samferdsel

Nå er jeg lettet at Avinor har et styre og profesjonelle ledere (igjen), selv om det finnes noen polikere i styret - leder Talleraas er en av dem, men han har "noen" andre styreverv også (Sætre Settefisk As - styreleder, Nordfjord Stål As - styremedlem, Havila Shipping Asa - styremedlem. K. Holen As - styremedlem, Møre Invest As - daglig leder/eier/styreleder, Kontali As - styreleder, Fjord Toro As - styreleder, Straumsnes Settefisk As - styreleder, Rauma Gruppen As - styreleder, Kontali Analyse As - styreleder, Rauma Stamfisk As - styreleder, Dimensions As - styremedlem, Brattvær Brygge As - daglig leder/styreleder, Alfa Aktivum As - daglig leder/eier/styremedlem, Prosjekt- og Teknologiledelse As - styremedlem, Tallikon As - daglig leder/eier/styremedlem, Tallikon Eiendom As - dagleg leder/eier, Molde Kunnskapspark As - styreleder, Solvik Marina As - daglig leder/styreleder, Rauma Marin As - styreleder, Reistad Eiendom As - daglig leder/eier/styremedlem, Møre Marina As - eier/styremedlem, Bjerregaard Invest As - eier/styremedlem, Tango Eiendom As - eier, A. K. Talleraas As - styreleder, Park Apartment As - daglig leder, Stiftinga Romsdalsmuseet - styreleder, Fjord Salmon As - varamedlem til styret, Monaqua A - varamedlem til styret pr. desember 2005).

Dette var ikke noen personangrep på noen enkeltperson(er), men noen tanker på en fredagskveld.

Det hadde kanskje vært litt merkelig om vi skulle hatt stortingsvalg direkte til komiteene på bakgrunn av utdannelse/erfaring. Politikere må jo som kjent sette seg inn i alt og alle stemmer over alt i stortingssalen. Det er jo umulig å ha erfaring innen alle mulige saksfelt som behandles i Stortinget. Når det er sagt, så er det vel liten tvil om at han derre Sandberg fremstår som noe av det minst smarte som har satt sine ben i den bygningen. At han er fra FRP kan jo kanskje forklare noe. :cool2

Originally posted by catocontrolJa en fullmektig er en assistent. De het flygelederassistenter før i oldtiden. Nå har de den fjonge tittelen Luftrafikktjenestefullmektig.

Takk for langt og fyldig svar, Catocontrol! Kan jeg da, som journalist, omtale dere LTT-fullmektiger som personell som assisterer flygelederne uten å få på pukkelen av dere? ;)

Auuu......

Nå går Cato å henter hagla.........

....han er flygeleder! :devil

LTT Fullmektig = Person som utfører arbeidsoppgaver ved LTT enheten på sertifikatet til den flygelederen vedkommende til enhver tid er underlagt. Mang en gang har man måttet stå til ansvar for noe en LTT fullmektig har gjort i ett ubevoktet øyeblikk!

Klarer oss ikke uten dem nå, da vi selv er så veldig "under strenght".

M609
Flygeleder

Dette er en spotter-side. Ålreit. Den er veldig informativ.

Jeg synes dog at spotterne er lite villige til eller dårlig evner å absorbere FAKTA fra de FÅ flygende og flygeledere som gidder å poste på dette forumet.

På den annen side er dette et sted de sistnevnte får indikasjon på hvordan utenomverdenen opplever deres forsøk på å formidle sine problemer.

Nå ser det ut til at Avinor endelig er blitt nødt til å høre på sitt fagpersonell. Som på alle områder er fotfolket de som best vet hvor skoen trykker.

Ikke vanlig at man får info på tvers av faggrupper. Bruk det, pls!

:lol

Sandberg på farta http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article570203.ece ...

Det er interessant at Sanberg er tilhenger av detaljstyring av statens aksjeselskaper når de gjør noe han er uenig i!

Noen ganger virker det som den mannen har vakum mellom øra!

Han var mye morsommere når han stod med hitlersleik og brun skjorte/svart bukse (Litt uheldig med klesvalget dagen) og snakket om innvandring her for ett par år tilbake! :devil

Et stort og fundamentalt problem er at det nå er blårussen som styrer! De er og blir bokholdere og vi har bruk for dem, men de skal ikke ta de store og avgjørende beslutningene! Dette gjelder spesiellt i sikkerhetskritiske bransjer (flyving, jernbane, helsesektor osv)! Legg til dårlige politikere og journalister som ikke vet hva de prater om .... Men vi får vel som fortjent :lol

Uten at dette skal bli en politisk tråd så må det vel for ordens skyld nevnes at Frp på siste måling har 25% av Norges befolkning bak seg, og har vokst jevnt og trutt i lang tid nå. At hver fjerde nordmann støtter Frp kan vel også "leses" slik at den vanlige mann i gata er møkk lei alt rotet og styret i norsk politikk. Fram og tilbake er IKKE like langt :)

For ordens skyld stemmer jeg ikke Frp, men har heller ikke vansker med å se ting fra ulike hold.;)

Originally posted by Hurum
At hver fjerde nordmann støtter Frp kan vel også "leses" slik at den vanlige mann i gata er møkk lei alt rotet og styret i norsk politikk.

Da har ikke herr Sandberg noe med hva som skjer i Avinor - hvis han roter seg inn i dette så bryter han sitt eget program :cool2

At hver fjerde nordmann støtter Frp kan vel også "leses" slik at den vanlige mann i gata er møkk lei alt rotet og styret i norsk politikk. Fram og tilbake er IKKE like langt :)

Som sikkert alle her inne er klar over, så er jo Frp et populistisk parti. Norsk for å sitte på gjerdet å skrike høyest om alt. Jeg drister meg også til å si at, at de skyver de sakene foran seg, som gir mest resonans hos de mer ureflekterte velgerene i Norge.

Alt er enkelt i Frp verden.

Eksempel fra Sandberg på konkuranseutsetting innen LTT: Konkuranseutsett tjenesten, da må flygelederene i Avinor fort se seg ut etter nytt arbeid! Alt blir billigere tvert!

Feil! Av flere årsaker, men den største er faktisk, at når ett ATM selskap får en ny kontrakt, tilbyr de ALTID eksisterende ansatte stilling i det nye selskapet. Hvorfor:
1. Å stenge luftrommet de tar over i 9-18 mnd lar seg ikke gjøre, hvem tror du må lære opp nye????
2. Opplæring av nye ansatte koster en astronomisk sum, slik at det spiser opp enhver innsparing for 20-30 år fremover.
3. Hvem tror dere vil komme å jobbe i Norge? Man (Sandberg) argumenterer med at man får folk fra Polen etc i alle andre yrker. Nok et eksempel på at han ikke har giddet å sjekke fakta. Når du regulerer lønna vår opp mot kostnadsnivået i Norge, vil en Polakk sitte med vesenlig mindre kjøpekraft enn hjemme i Polen! På en tabell NFF har fått tilgang til, så ligger Norge på samme plass i grafen som Moldova, Albania, Baltikum etc når det gjelder kjøpekraft. Legg til 6mnd med mørke/pisskaldt, så kommer de nok strømmende. :mol

Nå er det vel også slik at Frp og RV er de 2 partiene som aldri har sittet i en norsk regjering og fått vist sin politikk i praksis. Tror nok at f.eks SV synes det er langt mer slitsomt å sitte i regjering enn i opposisjon. SV-sakene fra valgkampen med skolemat, miljø/oljeutvinning, vann i svømmehallene, høyne grensen på 200,-kr for internettkjøp fra utlandet etc nok ikke er så enkelt som dem trodde. Tingene viser vel egentlig at det er langt lettere å sitte i opposisjon, enn i posisjon, uansett parti.

Men nå synes jeg vi kan legge denne død, og snakke om temaet for tråden heller:)

Originally posted by M609

Auuu......

Nå går Cato å henter hagla.........

....han er flygeleder! :devil

Sorry, Cato! Jeg tolket forklaringen din som at du var LTT-fullmektig ...

LTT Fullmektig = Person som utfører arbeidsoppgaver ved LTT enheten på sertifikatet til den flygelederen vedkommende til enhver tid er underlagt.

Men jeg heller nok til at Catos beskrivelse er mer egnet enn denne, i alle fall om den skal brukes i mediene! :spin:

Back