Røyken Består!

Replying to Topic 'Røyken Består!'

Dette er bare helt utrolig. :devot:

Bytter bare navn og alle får fortsette?

Sett fra Sola: http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article260342.ece

:devot:

Dette er bare helt utrolig ja (hvis det er fakta det som står skrevet da... jeg mener historien nesten er for god til å være sann). Hvor mange kroner er det brukt på denne flyttingen det ikke ble noe av...? Hvor mange "eksperter" har uttalt seg, hvor mange advokater og konsulenter har sendt regning...? Hva om disse pengene ble brukt til sårt tiltrengte formål rundt om på flyplasser i stedet for?

alle fikk "saved face", alle flygelederne i Røyken blir nå friske, men kanskje noen blir litt syke i Stavanger nå? Kan kanskje Avinor få opp farten og få rekruttert nye flygeldere slik at vi iallefall ikke trenger å være redde for mangel på flygeldere fremover? Forhåpentligvis gjør dette også lønnsforhandlingene i april lettere.... :devot:

Originally posted by CK

alle fikk "saved face", alle flygelederne i Røyken blir nå friske, men kanskje noen blir litt syke i Stavanger nå? Kan kanskje Avinor få opp farten og få rekruttert nye flygeldere slik at vi iallefall ikke trenger å være redde for mangel på flygeldere fremover? Forhåpentligvis gjør dette også lønnsforhandlingene i april lettere.... :devot:

Unnskyld meg CK men når du kommer NOK EN GANG med sånt pissprat så må man få reagere. Jeg har lyst til å komme med "du er jo moderator"-argumentet, men det er vel nytteløst.
Flygelederne VAR IKKE SYKE. Det var fullmektigene. Vil du at vi NOK EN GANG skal forklare forskjellen på en flygeleder og en LTT-fullmektig?
Synes du det er greit å urettmessig tråkke på en yrkesgruppe bare fordi media synes det er greit i populismen og lettvinthetens tegn? Synes du det er greit å bli sett på som uetterettelig, CK?

Så til saken.

Ikke-flyttingen har ligget i kortene ganske lenge, uavhengig av lønnsforhandlinger og juletrafikk. Det vil være nødvendig med en stor approach til Gardermoen, slik man har til alle større flyplasser. Istedet for å flytte denne til Gardermoen har man altså vedtatt å bli, og sparer derfor byggekostnader. Det er ikke noe nytt at mye av personellet i Røyken var nødt til å flytte over til Approachen uansett. Det eneste man har gjort nå sånn sett er bare å sette et navn på jobben, samt bestemme plassering (Sikkert noen som er skuffet over at man ikke flytter til GM).

Og som vanlig henger man seg opp i hva flygelederne synes, og glemmer at et av problemene er mangelen på teknikere som er villige til å flytte.

For å ta dette med rekruttering av flygeledere så er nok ikke dette det største problemet. Flaskehalsen ligger i selve utdanningen. Skolens kapasitet er sprengt og man har problemer med å skaffe instruktører. Det er faktisk snakk om at svenskene(!) er nødt til å skaffe utdanning i utlandet! Det var det vel ingen som hadde forutsett... andre enn... alle som har en viss innsikt i luftfarten. Alle solemerker har tilsagt at det kommer til å være et skrikende behov på ATC-arbeidskraft når bare ettervirkningene av 9/11 har gitt seg, og flybransjen har konsolidert seg i et nytt lavkost-landskap.

Så det som står i avisene er forsåvidt korrekt, dog er det ikke så revolusjonerende som man gir inntrykk av...

K

Noe drastisk må ha skjedd i Avinor etter at Flesland gikk av. I et innslag på nyhetene her om dagen, uttalte Avinor at det kan bli begrensninger i trafikken tilknyttet Bodø kontrollsentral i lang tid fremover, nettopp fordi de har for få flygeledere. Situasjonen vil ikke bedre seg før nye er utdannet. Da Flesland satt i lederstolen var det altfor mange flygeledere, nå sier dem det er altfor lite, så hva har fått Avinor til å se så annerledes på saken? Har Luftfartstilsynets vurderinger av flysikkerheten overvunnet blårussens spare- og omstillingstiltak? Eller er det bare så enkelt som at det var feil person i feil posisjon?

Originally posted by atck

Originally posted by CK

Unnskyld meg CK men når du kommer NOK EN GANG med sånt pissprat så må man få reagere. Jeg har lyst til å komme med "du er jo moderator"-argumentet, men det er vel nytteløst.
Flygelederne VAR IKKE SYKE. Det var fullmektigene. Vil du at vi NOK EN GANG skal forklare forskjellen på en flygeleder og en LTT-fullmektig?
Synes du det er greit å urettmessig tråkke på en yrkesgruppe bare fordi media synes det er greit i populismen og lettvinthetens tegn? Synes du det er greit å bli sett på som uetterettelig, CK?

K

Til Ck sitt forsvar så er det bare de innerste i bransjen som bryr seg om det er flygelederer eller fullmektigerer som er "syke", konsekvensen er den samme at flygelederfunksjonen ikke blir utført.

-stig

ATCK - jeg tror du feiltolker meg. Jeg mente det litt humoristisk (skulle tatt med en smily-face til?). Jeg synes det er veldig positivt at vi nå forhåpentligvis får ro rundt Røyken, og at usikkerheten rundt flytting/ikke-flytting forhåpentligvis bidrar til at både rekruttering og opplæring av nye flygeledere og/eller fullmektiger (jeg må innrømme at jeg ikke har satt meg inn i forskjellen, men du kjenner vel heller ikke forskjell på en Route Controller og en Revenue Manager):D

Men, jeg står ved at jeg håper dette - og kanskje et bedre klima ledelse/ansatte etter at Randi & Co. ble "tvunget" ut av Avinor - vil bidra til et bedre forhandlingsklima i de (om jeg ikke tar feil) kommende lønnsforhandlingene.

Det jeg ønsker meg er sikkerhet, ro og kontinuitet - i den rekkefølgen. Stå på "gutta i Røyken"

Om du oppfattet mitt innlegg som "pisspreik" så ber jeg om unskyldning for det.:devot:

Moralen er altså at det nytter med ulovlige sykemeldinger. Oppfordringen politikerne gir til arbeidstakere er at er du uenig i et vedtak lar du være å gå på jobb noen dager, så ordner vi opp og omgjør vedtaket. Heia Norge!

Når det er sagt var jeg hele tiden uenig i å sentralisere til SVG. Dersom det fortsatt skal være en kontroll sentral Sør, håper jeg den nå sentraliseres til OSL området (Røyken). Helst ville jeg sett en felles Skandinavisk sentral i f.eks. Malmø, men det ble vel piolitisk uspiselig for våre proteksjonistiske navlebeskuende politekere.

edit, skrivefeil

Flaps40. Dette har du tydeligvis peiling på. Sukk.

CK. Det er greit. Var nok litt amper i utgangspunktet. Og ja, vi ønsker ro nå. ALle sammen.

Når det ellers gjelder forskjellen på Controller og uh.. det andre så har du helt rett, jeg har ikke snøring på denslags. Og derfor uttaler jeg meg heller ikke. Ikke sant?

Når det gjelder forholdet LTT-fullmektig og flygeleder kan man gjøre en sammenlikning. I et flyselskap har man piloter og så har man sjekk-inn-personale. Begge stillingene er vitale for å få jobben gjort, men ingen ville funnet på å sammenlikne disse to jobbene.

Eller en annen analogi. Sett at mange flygere i et gitt flyselskap ble syke og at dette skapte problemer. Tror du trafikk-assistentene (hvis det heter det fremdeles) hadde blitt forbanna hvis det stod i VG: "Trafikk-assistenter sykemelder seg, 70 avganger kansellert!".

Det at hele mediabransjen generaliserer betyr vel ikke nødvendigvis at vi også må gjøre det? Enten så vet man hva man snakker om, eller så holder man vanligvis kjeft.

Når det er sagt må folk få lov til å diskutere hva de vil. Men ikke regn med at man ikke får svar på tiltale. ;)

Jeg håper virkelig at det er faglige årsaker som ligger bak helomvendingen og at det ikke er flygelederne som har fått trumfet igjennom viljen sin. Det ville i så fall være et meget dårlig signal utad å vise at en liten sterk gruppe skal få det som de vil for å slippe mere bråk!

VC-10

Originally posted by BU662

Jeg er vel en av de få som tenker at signalet som går ut fra dette er falsk:

Med dagens avgjørelse ble flygeledere besterket i sin posisjon. Det lønner seg å diskutere, å bli plutselig syk, å streike. Flygeleder har fått bekreftet idag at de har mere pust i denne kampen enn ledelsen.

I IBM hadde de i de tidlige 80-tallene denne motto:

"Don't discuss it - Do it!"

I Avinor vil det vaere det motsette i fremtida:

"Discuss it - Don't do it!"

Dermed vil det vaere flere streik i tida fremover, sikkert ikke om Røyken, men det finnes seg andre ting...

Kjære venn i det kalde sør.
Mener du i luftfartsbransjen bør sette i gang og bare "gjøre det"? Det var jo faktisk det som medførte at vi havnet i dette uføret! Fulgte du ikke med på de diskusjonene som pågikk før jul? Leste du ikke innlegget mitt over?

Flygeledere har mer eller heller mindre frivillig kommet i en posisjon der samfunnet tillates å komme med påstander som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Man må gjerne fortsette å kjefte på feil yrkesgruppe/feil målgruppe men på den måten befester man kun sin egen uvitenhet. I denne tråden har man sett flere eksempler på det.

Pinlig.

Originally posted by Flaps40

Originally posted by Hurum

Dette lover jo godt for SAS-pilotene i SAS Braathens :D

Enig, forvent flere aksjoner fra piloter og cabin.

Er det slik at Avinor eier SAS Braathens...?

Jeg forventer ikke at du og andre som jobber i systemet og som har sine posisjoner og interesser å forsvare, er enig i den overordnede Skandinaviske innstillingen som gikk ut på samordning i Malmø. Derimot var det faglig kompetanse bak denne innstillingen som selvsagt ligger skyhøyt over det 'gutta i tårnet' representerer.

Dere må gjerne jobbe for egne interesser, selv om de går på bekostning av en rasjonell trafikk avviklig i Skandinavia. Men hold dere på jobb og ikke fly til legen hver gang noen fra ledelsen kommer med sine forslag til struktur endringer. Man får ikke videreutviklet infrastrukturen når ansatte stadig saboterer forslag til forbedring.

Originally posted by TOS

Originally posted by Hurum

Dette lover jo godt for SAS-pilotene i SAS Braathens :D

Enig, forvent flere aksjoner fra piloter og cabin.

Er det slik at Avinor eier SAS Braathens...?
Som økonom forventer jeg du vet bedre. Men kanskje du er ukjent med arbeidslivets spilleregler.

Som økonom forventer jeg du vet bedre. Men kanskje du er ukjent med arbeidslivets spilleregler.

Uff flere økonomer som babler i vei om luftfart. Tar det aldri slutt?

Originally posted by catocontrol

Uff flere økonomer som babler i vei om luftfart. Tar det aldri slutt?

Beklager, mulig jeg blingset. Jeg trodde TOS var økonom, men kanskje jeg tar feil der.

Jeg forventer ikke at du og andre som jobber i systemet og som har sine posisjoner og interesser å forsvare, er enig i den overordnede Skandinaviske innstillingen som gikk ut på samordning i Malmø. Derimot var det faglig kompetanse bak denne innstillingen som selvsagt ligger skyhøyt over det 'gutta i tårnet' representerer.

Dere må gjerne jobbe for egne interesser, selv om de går på bekostning av en rasjonell trafikk avviklig i Skandinavia. Men hold dere på jobb og ikke fly til legen hver gang noen fra ledelsen kommer med sine forslag til struktur endringer. Man får ikke videreutviklet infrastrukturen når ansatte stadig saboterer forslag til forbedring.

Hva blir så mye mer rasjonert med dette her? Hvorfor ikke kjøre hele Europa sammen når man først gang? Det var jo ikke akkuart populært for flere tilsyn å flytte de fra oslo, og mange ble ikke med på laset. Det fører vel da til de mister de med erfaring og kompetansen. Og er det slik vi ønsker å ha det?

Hvem med faglig kompetanse var det som gikk inn for denne instillingen?

Back