RIP min Samsonite

Du har helt rett. De minste koffertene har ikke behov for 4 hjul. Min Salsa Deluxe 21" (passer for to netter maks og gaar inn i RJ overheads) har kun to hjul fordi den er saapass liten/veier saa lite at 4 hjul har ingen hensikt.

Min 22" har derimot 4 hjul. Denne kofferten gaar AKKURAT inn i 737/320/757 overheads, helt tilpasset disse overheads

Det er en fantastisk koffert som fungerer meget godt med 4 hjul.

Går den 21" også i hyllen på CRJ-700? Greit å slippe å vente på at bakkepersonalet skal få fram håndbagasjen til deg.

Ser at de fire julene på 22" faktisk er større enn hva jeg trodde de ville være. Er de like store som Tumi har på sine 22" med to jul? Har du teste på "norsk" gangastand til flytog etc? Ville den fungert f.eks Frogner - flytoget i desembervær?

Går den 21" også i hyllen på CRJ-700? Greit å slippe å vente på at bakkepersonalet skal få fram håndbagasjen til deg.

Voldsomt så travelt du har det da :)
Jeg har aldri oppleve å måtte vente på å få kofferten frem på tralla på mine ørten turer i minijet, dash og fokker. men mulig jeg har vært veldig heldig :D

Er ikke plaget av vondt i rygg, men må innrømme at det er forbedringspotensiale for ergonomi når kofferten skal dras. Ender ofte opp med å løfting etter sidehåndtaket.

Har vurdert den, men har den ikke en sånn lås som skurker enkelt kan åpne med en liten pinne? Det er viktig at jeg også kan bruke kofferten som safe.

Hehe. Dersom noen absolute vil ha opp kofferten din, er det null problem med alle koffertene vi snakker om her. Når den går som innsjekket bagasje, skal ikke kofferten låses for mulighet til sikkerhetssjekk. Dog har tsa og andre enkle måter å åpne koffertene på.

Apropos kofferter: Er det noen som vet om det er noe generelt lavere priser på det i Sverige enn her til lands?

Hmm. Hadde bestemt meg for en Rimowa Salsa da jeg på mine 2 siste turer har fått kofferten ødelagt i løpet av flyturen hjem men etter å ha lest den testen så må man finne noe annet.

Testen er av en 6 år gammel utgave. Det er også en tohjuling som ble testet, den har de ikke produsert siden 2008.

4 hjulinger ble populært for 3 år siden, testen er utdatert og kriteriene merkelig. Det står jo ingenting om hva de har gjort. Det står at salsaen ble skadet under pakking. Høres helt utrulig ut. Polykarbon materialet er det letteste i verden og får negativt for det.

Last edited:

Ser at de fire julene på 22" faktisk er større enn hva jeg trodde de ville være. Er de like store som Tumi har på sine 22" med to jul? Har du teste på "norsk" gangastand til flytog etc? Ville den fungert f.eks Frogner - flytoget i desembervær?

21" passer på crj ja. Artig at ingen fa tror at den gjør det og blir overrasket hver gang ;)

Jeg dro min 22 med 4 hjul fra Nationaltheatret til Palace grill og deretter til SAS holberg igjennom slottsparken den 21 desember igjennom snø salt og sand. No sweat.

Testen er av en 6 år gammel utgave. Det er også en tohjuling som ble testet, den har de ikke produsert siden 2008.

4 hjulinger ble populært for 3 år siden, testen er utdatert og kriteriene merkelig.
Om noen har link til en test som inkluderer oppdaterte modeller hvor de har fått 4 hjul til å fungerer bedre så del den gjerne.

Mine erfaringer og de testene jeg har sett er klare på at 4-hjulinger fungerer dårligere, men jeg er absolutt villig til å bli overbevist om at det er kommet noe nytt som fungerer bedre.

Om noen har link til en test som inkluderer oppdaterte modeller hvor de har fått 4 hjul til å fungerer bedre så del den gjerne.

Mine erfaringer og de testene jeg har sett er klare på at 4-hjulinger fungerer dårligere, men jeg er absolutt villig til å bli overbevist om at det er kommet noe nytt som fungerer bedre.

Er vel få som er bedre kvalifisert til å komme med anbefalinger enn noen av gullkundene inne på forumet her,

Er vel få som er bedre kvalifisert til å komme med anbefalinger enn noen av gullkundene inne på forumet her,
Du har absolutt et poeng der, men etter hva jeg skjønner drar de stort sett rundt på bagasjen inne på flyplassene. Jeg har mange ganger befunnet meg steder hvor alle de andre reisende kun har ryggsekker.

Vel, dersom du vil ha en koffert som ikke har glidelaas (det ekskluderer Salsa og Salsa Air fra Rimowa)

Vet ikke om vekt er viktig, men det draaget du har drasset rundt paa veier garantert like mye eller mer enn den store Samsoniten jeg har som har langt haandtak og er lettere aa haandtere. Og den er tung, garantert 3 ganger saa tung som min innsjekks Rimowa. Rimowa sine Salsa og Salsa Air veier utrolig lite, noe som kanskje ikke er viktig paa de store koffertene, men paa de mindre er det meget viktig.

Saa vil du ha en Rimowa som har ett godt laas uten glidelaas, maa du opp i Bolero, Limbo eller aluminiumserien. Og da vil kofferten lett koste deg 5-8 lapper. Som du ser, er det to laas og en balanselaas paa midten.

Limbo
http://www.google.com/products/cata...=X&ei=BWgQT-jlK4-srAeXkIWDAg&ved=0CJMBEPMCMAE

Vanlig Alu versjon (som faktisk fortsatt ogsaa finnes med to hjul!!)
https://www.worldshop.eu/lws/product/wscatalog/1692187/detail.jsf?

Titanversjon https://www.worldshop.eu/lws/product/wscatalog/1738335/detail.jsf?

Det trenger jo selvsagt ikke vaere LHs versjoner, de andre er jo litt billigere.

Bare saa det er sagt, det er livstidsgarantier paa alle disse koffertene, skjer det noe blir det reparert hos naermeste forhandler, eller man faar ny koffert.

Samsonite sine 4 hjulskofferter av stoerrelser ser elendige ut. Hjulene stikker helt ut og beskyttes ikke av ett internt omraade slik Rimowas gjoer.

Se her: http://www.google.com/products/cata...=X&ei=bGkQT7WFO8fLrQeXxJnxAQ&ved=0CIABEPICMAA

For 4 hjul, har jeg ingen annen erfaring enn med Rimowa, der faar alle chime inn.

Dersom Rimowa er utenfor budsjett og man absolutt vil ha to hjul, ville jeg bare gaatt for en av de kjempetunge koffertene, men selvsagt ikke den Samsonite kofferten du har bilde av. Utrolig upraktisk og naar den er tung, er den ustabil (siden hjulene er bakerst) og vanskelig aa dra med seg, MYE mer ustabil enn det 4 hjulinger er.

Samsonite alternativet ser meget solid ut og dersom jeg skulle kjoept noe stort fra Samsonite, hadde jeg gaatt for denne:

http://shop.samsonite.com/Samsonite...olor_map,price,size_name&searchRank=salesrank

Dersom noen vil inn i alle koffertene her, kommer de inn, ferdig med det.

Du har absolutt et poeng der, men etter hva jeg skjønner drar de stort sett rundt på bagasjen inne på flyplassene. Jeg har mange ganger befunnet meg steder hvor alle de andre reisende kun har ryggsekker.

Naar jeg reiser noen sted, er det ikke til flyplasser, mine reiser har en maal og mening. Det vil si at jeg forlater flyplassen hver eneste gang jeg ankommer min destinasjon.:D
Mine forretningsreiser er stort sett dagsturer og da bruker jeg en North Face ryggsekk, men det er jo ikke det vi snakker om. Du ber om en anbefaling paa innsjekket bagasje.

De som reiser mye i jobben, reiser ofte ogsaa mye privat (ca. halvparten av mine langt over 200 flighter i fjor var privatreiser) og er man paa lengre privatturer, sjekker ogsaa de som reiser mye inn bagasjen sin. Det gjoer ogsaa jeg. I aar har jeg en tur til Maldivene (med 4 stopp underveis), en tur til Hong Kong og Tokyo og en tur til Italia. som allerede er bestilt. Paa alle disse reisene, kommer jeg til aa sjekke inn baggasje.

Jeg har mange langhelgturer paa tapetet i aar og turer som varer opp til en uke. Paa turer som er mindre enn en uke, sjekker ikke erfarne reisefolk inn bagasje. 22" Rimowaen faar plass til alt som skal til for en uke. Men den kofferten sliter du med aa faa Ryanair til aa ta ombord.

Dersom du sjekker inn monsterSamsoniten din hver eneste gang du er ute paa tur, more power to ya.

Jeg har mange langhelgturer paa tapetet i aar og turer som varer opp til en uke. Paa turer som er mindre enn en uke, sjekker ikke erfarne reisefolk inn bagasje. 22" Rimowaen faar plass til alt som skal til for en uke. Men den kofferten sliter du med aa faa Ryanair til aa ta ombord.

Får man med seg en 22" ombord hos alle vanlige selskaper? Tumi har, eller har hatt, noe de kaller international carry-on og noe de kaller continental (om jeg husker rett). Den minste av disse garanterte de at man fikk ombord i Europa (kanskje bortsett fra Ryanair).

Jeg synes den 21" du viste til tidligere så flott ut. Ikke så himla gal pris heller.

Last edited:
Får man med seg en 22" ombord hos alle vanlige selskaper? Tumi har, eller har hatt, noe de kaller international carry-on og noe de kaller continental (om jeg husker rett). Den minste av disse garanterte de at man fikk ombord i Europa (kanskje bortsett fra Ryanair).

Jeg har aldri hatt noe problem aa faa med meg den kofferten ombord over hele Europa. Siste turneen min oktober, floey jeg BA flere ganger, KLM, LX, LH og SK, ingen sa en doeyt ved boarding. Det samme med turen til Europa i desember og i september. Den ser relativt stor ut, men den passer AKKURAT ;)

21" passer på crj ja. Artig at ingen fa tror at den gjør det og blir overrasket hver gang ;)

Jeg dro min 22 med 4 hjul fra Nationaltheatret til Palace grill og deretter til SAS holberg igjennom slottsparken den 21 desember igjennom snø salt og sand. No sweat.

Det er testen som må bestås, mye bedre enn forbrukerportalen. :)

Det er testen som må bestås, mye bedre enn forbrukerportalen. :)

Hehe. Etter 3 glass champers i F loungen paa ORD, bromm bromm i F med kun 3 timers soevn + diverse snadder over dammen, ett par timer med Rose og ett par Single Malts i F lounchen i MUC, 3 GT paa flyet MUC- OSL, 24 minutter med Christian Kamhaug paa flytoget, deretter rett paa Palace og 6 flasker vin + Fernet, burde karakteren Meget Plus gis ;)

Hehe. Etter 3 glass champers i F loungen paa ORD, bromm bromm i F med kun 3 timers soevn + diverse snadder over dammen, ett par timer med Rose og ett par Single Malts i F lounchen i MUC, 3 GT paa flyet MUC- OSL, 24 minutter med Christian Kamhaug paa flytoget, deretter rett paa Palace og 6 flasker vin + Fernet, burde karakteren Meget Plus gis ;)

Til kofferten eller kroppen din? hehe

Back