• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Riktig å legge ned BTS og sparke Jansen

Someone

Moderator
Medlem
Riktig å legge ned BTS og sparke Jansen

Vet det finnes X antall tråder om emnene men velger lage en poll om hva folk synes.

Personlig så var jeg når jeg fikk høre nyhetene imot begge avgjørelsene, men etterhvert som ny informasjon har kommet frem har jeg selv analysert meg frem til at begge avgjørelsene var riktige.

Hvorfor?

Hvis vi skal begynne med BTS så er det i manges øyne feil og legge ned en bedrift som går med overskudd. Dessverre så hjelper det ikke at BTS går med ett lite overskudd (10 mill er "ingenting" i denne sammenhengen) når resten av konsernet sliter og det er tydelig at man er nødt til og kutte kostnader. I og med at det er overskuddskapasitet for SAS i Norge er det også da naturlig at kapasiteten kuttes for og så spare kostnader og at da den minste deles legges ned og vedlikeholdet overføres til den største er da naturlig. Det er heller ingen selvfølge at SAS skal ha 2 verksteder i Norge.

Når det gjelder oppsigelsen av Petter Jansen vil jeg også si det er riktig selv om han ledet den mest lønnsomme delen av SAS. Som Jansen selv sier så er han og styret uenige i den videre strategien for SASBraathens noe som ville gjoprt det svært vanskelig for Jansen og fortsette. For det er Styret (og generalforsamlingen) som er øverste makt i en bedrift IKKE konsernsjefen (adm.dir). Dessuten hvis det stemmer at Jansen har arbeidet for og gjøre SASBraathens til ett eget selvstendig norsk selskap og dermed motarbeidet sine eiere er det ihvertfall naturlig at han måtte gå.

Nå er man riktignok uskyldig til man er dømt, men hvis det stemmer at SASBraathens har bedrevet industrispionasje mot Norwegian under Jansens tid som leder av SASBraathens er det da Jansens ansvar som leder at dette skjedde selv om det ikke er hans skyld eller han ikke visste om det. Det er derfor ledere tjener mer, fordi de har langt større ansvar og må stå til rette skulle noe gå galt.

Selv om det når er mye bråk rundt disse hendelsene så tror jeg begge avgjørelsene var riktige på bagrunn av den informasjonen som nå er kjent.......men tiden vil vise om SAS gjorde en riktig eller gal avgjørelse

(Beklager at deler av pollen ble litt borte pga plass problemer, men dere forstår sikkert hva som skal stå der)

Replying to Topic 'Riktig å legge ned BTS og sparke Jansen'

Jeg vet ikke hva som er riktig og hva som er galt - jeg tror ikke at det har kommet ut tilstrekkelig med informasjon til å vurdere dette på et seriøst grunnlag. Det meste av informasjonen kommer vel gjennom media, og hvorfor man skal tro mer på informasjonen som kom i går kveld enn den informasjonen som kom for to dager siden vet ikke jeg.

Når det gjelder BTS så er det vel blitt sagt at nedleggelsen ikke var basert på økonomi, men på strategiske vurdering (hva nå enn man legger i et slikt utsagn). Om BTS f.eks. er mer effektiv enn STS, noe jeg ikke har noen forutsetning for å vurdere, så gir det jo liten mening i å legge ned BTS i forhold til reduksjon i variable kostnader. Om man kan spare substansielle beløp på kutt i faste kostnader ved å legge ned BTS så begynner det selvsagt å virke fornuftig, men jeg kjenner ikke kostnadsstrukturen godt nok til å vurdere hva som er tilfelle her.

Hvis det er slik at Petter Jansen og SAS AB var uenige om strategi så er det vel naturlig at SAS AB som hovedeier gjør noe med det. Noen har sikkert snakket sammen, men det virker selvsagt underlig at den eneste enheten (nesten...) som går med overskudd får sin sjef sparket. Det kan jo hende at han er den eneste som har gjort det som er nødvendig. Noen nevnte i en tråd at SAS BU fortsatt har høyere enhetskostnader enn SAS DK og SE og at SAS kunne tjene mer penger på å kutte kostnader der enn å redusere i SE og DK. Det er kanskje noe i det, men skulle man gjort det måtte man kanskje gått enda lenger i det som synes å være feil retning i forhold til SAS-konsernets strategier (jfr. den påståtte uenigheten).

Jeg føler ikke at jeg kan si at hverken den ene eller andre avgjørelsen var rett og/eller feil basert på det vi vet. Man kunne nok sett på dette som et korstog mot Norge....(her tar man grep i to av de få avdelingene i SAS som faktisk tjener penger, og penger må man tjene for å dekke kostnadene til å opprettholde HQ), men jeg velger å ikke se det slik.

Replying to Topic 'Riktig å legge ned BTS og sparke Jansen'

Nå som Jansen faktisk har bekreftet at han jobbet med ett salg av SASBraathens synes jeg det ihvertfall er naturlig at han ble oppsagt. De færreste eiere ønsker en leder som jobber med og kvitte seg med eierene:naughty:

Back