Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)?

Status
Not open for further replies.
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Har man rett til noe erstatning her og skal man da sende krav om turen mellom Bergen og Helsinki eller hele routingen?

Hele routingen. BGO-SVO er over 1500km og du får da 400 EUR i standardkompensasjon. Dersom du bare klager på enkeltsegment vil de kunne finne på å gi deg 200 EUR i stedet (da avstanden er under 1500km). Hvor mange stopp du hadde på veien betyr ingenting, det eneste som teller er at du ble forsinket til endelig destinasjon, samt avstanden fra første til siste stopp.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Var en tur i Barcelona. Skulle til Kristiansand med KLM, via Amsterdam. Pga forsinket fly ut fra Barcelona fikk vi beskjed om at vi ikke fikk gå om bord fordi vi ikke ville rekke Connection og at siste fly på kvelden som vi evt skulle tatt var fullt. Det endte med at KLM kjøpte billetter av Lufthansa til oss. Vil jeg kunne bruke Lufthansa billettene til å etterregistrere Eurobonuspoeng? (Er ikke medlem i KLM sitt kundeprogram)
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Vil jeg kunne bruke Lufthansa billettene til å etterregistrere Eurobonuspoeng? (Er ikke medlem i KLM sitt kundeprogram)

Det er i hvertfall verdt et forsøk
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Prævde å registrere et "krav" for kone i dag på SAS.no for en 7 timers forsinkelse til CDG grunnet kansellert fly.. Fytte rakkern for et ufattelig slitsom verktøy med mye "god dag mann økseskaft". De fikk det nesten som de ville ved at jeg nesten ga opp halvveis. På trass fortsatte jeg og etter 20-30 feilmeldinger og mye informasjon fikk jeg i det minste levert "kravet.

Så blir det spennende å se..
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Nesten så det er verdt å bruke de kommersielle aktørene som tar 25%.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Takk, da gjør jeg det og går utifra at du mener det ikke er noen satt type 500 euro sum eller lignende. Jeg sender det jeg har til info@lufthansa.com

Etter en del purring fikk jeg svar fra Waffe i dag at de ga meg pengene for flighten tilbake, men nektet å betele det forhåndsbestilte hotellet jeg ikke fikk refundert.. Er ikke det litt sløvt?

Kan jeg da eventuelt bruke reiseforsikring?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Prævde å registrere et "krav" for kone i dag på SAS.no for en 7 timers forsinkelse til CDG grunnet kansellert fly.. Fytte rakkern for et ufattelig slitsom verktøy med mye "god dag mann økseskaft". De fikk det nesten som de ville ved at jeg nesten ga opp halvveis. På trass fortsatte jeg og etter 20-30 feilmeldinger og mye informasjon fikk jeg i det minste levert "kravet.

Så blir det spennende å se..

Jeg registrerte et tilsvarende krav hos SAS på torsdag, for en kansellerte (og ombooket) flight på onsdag.

Fikk svar og 25.000 Eurobonuspoeng på fredag. Jeg syntes prosessen, skjemaet og responstiden var helt fenomenal jeg.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Jeg syntes prosessen, skjemaet og responstiden var helt fenomenal jeg.

Vi er alle forskjellige.. Jeg henger nok litt etter på en del IT verktøy og knotet unormalt mye med denne saken. Når alt var på plass kom pengene kjapt.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei

Lørdag 17 november ble vi forsinket nesten 4 timer på en Norwegian charterflyvning HAU - LPA , og returen lørdagen etter forsinket nesten et døgn LPA - HAU . Dette er jo en strekning på over 3500 km om jeg ikke tar feil.

Forsinkelsene skyldtes tekniske problemer med fly.

Er det da slik at vi har krav på 400 euro pr flyvning i dette tilfellet?

Norwegian ordnet forøvrig både mat og overnatting på en utmerket måte.
 
Last edited:
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei

Lørdag 17 november ble vi forsinket nesten 4 timer på en Norwegian charterflyvning HAU - LPA , og returen lørdagen etter forsinket nesten et døgn LPA - HAU . Dette er jo en strekning på over 3500 km om jeg ikke tar feil.

Forsinkelsene skyldtes tekniske problemer med fly.

Er det da slik at vi har krav på 400 euro pr flyvning i dette tilfellet?

Norwegian ordnet forøvrig både mat og overnatting på en utmerket måte.
Var dette kjøpt som en pakke, eller?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Ja, kjøpt gjennom Ving. Men det var Norwegian som delte ut mat, overnatting og informerte om rettigheter på et skriv vi fikk på flyplassen. De henviste til deres egne nettsider (norwegian)
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Ja, kjøpt gjennom Ving. Men det var Norwegian som delte ut mat, overnatting og informerte om rettigheter på et skriv vi fikk på flyplassen. De henviste til deres egne nettsider (norwegian)

HVA, ble du ikke satt på gaten og måtte ordne alt selv?! UHØRT!

Spøk til side, det er vel bare å trokle seg igjennom nettløsningen til DY og ta det derifra!

Jeg trodde i mitt stille sinn at det ikke hadde noe å si om det var en charteroperasjon, men det kan noen andre kloke hoder si noe om!
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Har jeg krav på refusjon eller matpenger når SAS endrer til en betraktelig lengre mellomlanding? En mellomlanding i Hong Kong mai 2019 som opprinnelig varte 3t 20 min har nå blitt 7t.

Litt irriterende når jeg ser at SAS selger billetter på annen flight som følger opprinnelig skjema, og attpåtil selges den dag i dag til akkurat samme pris som jeg betalte for min. SAS sa at biletten ikke kunne byttes gratis fordi de bruker et annet selskap. Bilettbytte til basically det jeg opprinnelig kjøpte koster altså et par tusen (ca. 3000 om jeg husker rett). Litt vanskelig for meg å forstå som forbruker, har jo kjøpt via SAS, og "SAS er SAS".

Spurte om jeg i det minste kunne få litt ekstra matpenger siden jeg må vente så mange timer, men det sa de jeg måtte prøve å klage til det innleide selskapet om i etterkant. Hørtes ikke så veldig overbevisende ut.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Har jeg krav på refusjon eller matpenger når SAS endrer til en betraktelig lengre mellomlanding? En mellomlanding i Hong Kong mai 2019 som opprinnelig varte 3t 20 min har nå blitt 7t.

Litt irriterende når jeg ser at SAS selger billetter på annen flight som følger opprinnelig skjema, og attpåtil selges den dag i dag til akkurat samme pris som jeg betalte for min. SAS sa at biletten ikke kunne byttes gratis fordi de bruker et annet selskap. Bilettbytte til basically det jeg opprinnelig kjøpte koster altså et par tusen (ca. 3000 om jeg husker rett). Litt vanskelig for meg å forstå som forbruker, har jo kjøpt via SAS, og "SAS er SAS".

Spurte om jeg i det minste kunne få litt ekstra matpenger siden jeg må vente så mange timer, men det sa de jeg måtte prøve å klage til det innleide selskapet om i etterkant. Hørtes ikke så veldig overbevisende ut.



Dette er så lenge til, så her har du ingen rettigheter dessverre.
Mulig du kan avbestille å få igjen pengene, men siden de varsler deg så lenge i forveien har du ingen sak.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Takk, var det jeg tenkte. Tips til hvordan jeg kan gå frem for å prøve å få avbestilt uten kostnad?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Hva står det i e-posten hvor flyvningsendringen varsles?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei,
Viktig informasjon til deg som skal ut og reise med oss.
Bestillingsreferanse: xxxx
Det har skjedd en endring på flyet ditt som påvirker din reise.
Vennligst ta kontakt med oss så snart som mulig, så vi skal finne den beste løsningen for deg.

Kontakt oss på telefon +47 2189 6400
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Booket en tur med BA med Avios t/r GLA-LCY. Flyet blei såpass forsinket på grunn av tildeling av slot på grunn av tåke i London (2,5 time), at jeg ikke ville ha rukket avtalen min som var meningen med turen. Jeg valgte å ikke reise da det ikke var noen mening med å ta turen til London for artighets skyld, hun i loungen sa at jeg skulle ringe BA for å få refundert billetten, men de på kundeservice vil ikke gjøre dette.

Er jeg en sytepave, eller har jeg rett på å få refundert Aviosene + utlegg for skatter?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Booket en tur med BA med Avios t/r GLA-LCY. Flyet blei såpass forsinket på grunn av tildeling av slot på grunn av tåke i London (2,5 time), at jeg ikke ville ha rukket avtalen min som var meningen med turen. Jeg valgte å ikke reise da det ikke var noen mening med å ta turen til London for artighets skyld, hun i loungen sa at jeg skulle ringe BA for å få refundert billetten, men de på kundeservice vil ikke gjøre dette.

Er jeg en sytepave, eller har jeg rett på å få refundert Aviosene + utlegg for skatter?


Teksten iflg. EU-reglene:
If a flight is delayed by five hours, passengers are additionally entitled to abandon their journey and receive a refund for all unused tickets, a refund on tickets used already if the flight no longer serves any purpose in relation to their original travel plan, and, if relevant, a flight back to their original point of departure at the earliest opportunity.
Står også her:
https://www.britishairways.com/en-g...r-cancelled-flights/rebook-and-refund-options
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top