Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Er endringene så små at det er under kompensasjonskravet så får du neppe noe tilbake (med mindre det er flex-billetter). Normalt vil det komme opp alternativer for å endre tidspunkt om endringen er "vesentlig".

Har hatt endel tildels ørsmå endringer hos Sas og Lufthansa i år, det har vært nok til å kunne forandre både ut- og hjemreise til annen dato. Husker ikke om jeg har prøvd å få penger tilbake, men i minste fall en voucher burde være grei skuring.
 
SAS gjør hva de vil med bekreftede bonusbilletter

Dette innlegget plasserer jeg her og ikke i Reiseforum. (Ikke lett å finne en passende og aktuell tråd der).

Jeg benyttet meg av salget på bonusbilletter som SAS hadde i februar. Var kjempefornøyd, og jeg så ingen anbefaling om å finne et mindre populært tidspunkt. I dag, 11 dager før reisens start, dukket endringene opp. Jeg er så "heldig" å få en ekstra overnatting i Oslo på egen regning og komme frem en dag senere. Videre kan jeg ikke dra fra Ålesund før 2 dager etter opprinnelig plan. Skulle jeg bare godta dette og takke ja?

Kan SAS bare gjøre sånn? Er det så lett å fjerne bekreftede billige bonusbilletter på dager som viser seg å få stor etterspørsel, slik at de kan selges til mye høyere pris?

Eller var det veldig gunstig for SAS i en koronapresset situasjon å kunne vise til mange solgte billetter - og få inn litt cash, riktignok ikke store kronebeløp?

Detaljer:
Eurobonusbilletter booket med 30% rabatt 4.februar

tirsdag 4.mai KRS-OSL-AES 10:40-14:15

fredag 7.mai AES-OSL-KRS 16:15-20:25

I dag 23.april pådyttes jeg følgende endringer

tirsdag 4.mai KRS-OSL 18:10-19:00 (trenger 1 overnatting i Oslo på min regning)
onsdag 5.mai OSL-AES 07:55-08:50

søndag 9.mai AES-OSL-KRS 16:30-20:45 (2 dager forsinket, trenger 1 ekstra overnattinger i Ålesund på min regning)
 
Re: SAS gjør hva de vil med bekreftede bonusbilletter

Ser ut som det har vært kanselleringer av avganger som har skjedd, så da får de deg ikke til AES fra KRS på noen annen måte de dagene.
De kansellerer ikke bonusbilletter for å selge billetter for penger.

Men ombookinger kan bli litt rare når datamaskiner er inne i bildet, så ring kundeservice for å se om det finnes alternativer du kan være komfortabel med.
Ellers kan du kansellere og få igjen poengene og skatter og avgifter


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS gjør hva de vil med bekreftede bonusbilletter

Det er best aa ringe ja. Jeg hadde et lignende problem nylig utreise ble flyttet til to dager senere og retur ble fremskyndet to dager. Det var to ulike bokinger, en med poeng og en normal billett. Systemene snakket ikke sammen og begge billetter var paa samme dag etter endringene. Jeg ringte og begge maatte avbestilles da det ikke var noen alternativer emd SAS. Jeg bestilte med et annet selskap til slutt.
 
Re: SAS gjør hva de vil med bekreftede bonusbilletter

De vil gjerne kansellere. Men hva hjelper det å få igjen 7000 poeng når nye bonusbilletter koster mer enn 20 000 poeng hver vei?

Og hvorfor kommer det ikke iallfall tilbud om dekket hotell når alt skyldes SAS sin triksing. Hvor lenge har man visst om de endringene som skulle komme?
 
Re: SAS gjør hva de vil med bekreftede bonusbilletter

Detaljer:
Eurobonusbilletter booket med 30% rabatt 4.februar

tirsdag 4.mai KRS-OSL-AES 10:40-14:15

fredag 7.mai AES-OSL-KRS 16:15-20:25

Hei,
Ring SK, si at du ikke aksepterer ombookingen, men du kan akseptere følgende på WF.

4. mai:
WF586 0855-0950 KRS-BGO
WF454 1155-1240 BGO-AES

7. mai:
WF457 1820-1905 AES-BGO
WF593 1950-2040 BGO-KRS

Slik jeg ser det så skal det være ledige bonusseter på alle disse avgangene, og du får flydd E2 som bonus på WF457 :) Husk å velg sete foran rad 10 for bedre beinplass :)
 
Re: SAS gjør hva de vil med bekreftede bonusbilletter

I dag, 11 dager før reisens start, dukket endringene opp. Jeg er så "heldig" å få en ekstra overnatting i Oslo på egen regning og komme frem en dag senere.

Sjekk om de kan booke deg om på en annen måte, og så se på de rettighetene du har siden det er mindre enn 14 dager før avreise. Da har du krav på mer enn bare refusjon:

https://www.sas.no/juridisk-info/eu-passasjerrettigheter/
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Noen her som kjenner litt til regler rundt rebooking nå under corona? Kjenner jeg holder på å gå litt på veggen her, for jeg kommer ingen vei med Brussels Airlines.

Booket billetter OSL-ALC for fire personer i juli for 6400 til sammen. Det er en hyggelig pris, og Brussels sier at man trygt kan ombooke på alle billetter, så det går vi for. Nå er vi i mai, og jeg vet vi ikke når å bli vaksinert før turen, så vi ønsker å booke om billettene.

Prøver først til Malta i oktober, finner billetter for 7304, altså 904 kroner ekstra. Gir beskjed til SN, som gjør billettene klar og ber om 2496 ekstra.
Det må være en feil, så jeg prøver til Roma, disse billettene koster kun 3752 - altså 2648 mindre enn det jeg har betalt tidligere. Her ber de om 1840 ekstra. De vil altså ha 8240 kroner for billetter som koster 3752, et påslag på 4488.

Når jeg spør, får jeg kun standardsvar om at hvis det ikke er ledig i samme klasse, flytter de meg opp på neste. Men for Roma-flighten er alle klasser ledig. Jeg hadde originalt Economy Light, mens Economy Classic også har ledige flighter til under 6000.

Uansett hva jeg gjør kommer jeg ingen vei. Føler meg rett og slett bondefanget her, og vil jo ikke legge mer penger i det enn det jeg allerede har gjort i tilfelle vi ikke kommer oss avgårde eller om vi må ombooke igjen (gud forby).
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Noen her som kjenner litt til regler rundt rebooking nå under corona? Kjenner jeg holder på å gå litt på veggen her, for jeg kommer ingen vei med Brussels Airlines.

Booket billetter OSL-ALC for fire personer i juli for 6400 til sammen. Det er en hyggelig pris, og Brussels sier at man trygt kan ombooke på alle billetter, så det går vi for. Nå er vi i mai, og jeg vet vi ikke når å bli vaksinert før turen, så vi ønsker å booke om billettene.

Prøver først til Malta i oktober, finner billetter for 7304, altså 904 kroner ekstra. Gir beskjed til SN, som gjør billettene klar og ber om 2496 ekstra.
Det må være en feil, så jeg prøver til Roma, disse billettene koster kun 3752 - altså 2648 mindre enn det jeg har betalt tidligere. Her ber de om 1840 ekstra. De vil altså ha 8240 kroner for billetter som koster 3752, et påslag på 4488.

Når jeg spør, får jeg kun standardsvar om at hvis det ikke er ledig i samme klasse, flytter de meg opp på neste. Men for Roma-flighten er alle klasser ledig. Jeg hadde originalt Economy Light, mens Economy Classic også har ledige flighter til under 6000.

Uansett hva jeg gjør kommer jeg ingen vei. Føler meg rett og slett bondefanget her, og vil jo ikke legge mer penger i det enn det jeg allerede har gjort i tilfelle vi ikke kommer oss avgårde eller om vi må ombooke igjen (gud forby).


Det er forskjell på fleksibiliteten til forskjellige bilettklasser.
Det mest vanlige i «disse dager» er at du kan kansellere billetten og få igjen alle pengene eller booke om til samme destinasjon et annet tidspunkt så sant samme billettklasse er ledig. Merk at innen economy og business er det mange klasser. Det er forskjell på billettklasse og reiseklasse.

Brussels gir deg nok ikke full fleksibilitet til å booke om til andre destinasjoner, men tilbyr de deg refusjon istedet kan du takke ja til den og booke deg nye billetter istedet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Kan bare si at jeg har veldig god erfaring med Lufthansa og ombooking siste året, flyr nesten utelukkende med dem nå som antall Eurobonus-legs´med Sas enn så lenge ikke spiller noen stor rolle.
Llitt usikker på refusjon de få gangene jeg har benyttet meg av det, ikke veldig kjappe tror jeg.
Hvis jeg våger meg på Hellas- og Thailand-bookinger etterhvert, kommer det til å bli med LH.
 
TAP Air Portugal

Hei!

Bare dagens lille rant....

Så forbanna på TAP nå. De forholder seg ikke til EU261/04 og nekter å re-route meg andre selskap når de nå ikke starter opp igjen OSL-LIS som planlagt. Min reise er i august.
Den eneste løsningen TAP hadde var å refundere billetten, eller booke om på eget metall. Jeg måtte så ta til takke med CPH-LIS og må komme meg til CPH på egen hånd.
Jeg satt over 2 timer i telefonkø også! Nå må jeg gå ut en tur!

Over og ut!
 
Re: TAP Air Portugal

Nå har vel ikke akkurat TAP visst noe mesterstykke i kundebehandling under korona, men forstår jeg teksten din rett så bryter de ikke noen regler under EU261/04 her. Så lenge de kansellerer mer en 2 uker før avreise, så trenger de ikke reroute deg, kun refundere billetten
 
Re: TAP Air Portugal

EU261/04 er vel noe som gjelder i etterkant av reisen, om man blir forsinket?

Kansellerer de mer enn 14 dager i forvegen, mener jeg de har sitt på det tørre her.
 
Re: TAP Air Portugal

Regelen om re-routing gjelder også når det er mer enn 14 dager til reisen starter som jeg skjønner det.


https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261

Cancellation

1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall:

(a) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8; and

(b) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 9(1)(a) and 9(2), as well as, in event of re-routing when the reasonably expected time of departure of the new flight is at least the day after the departure as it was planned for the cancelled flight, the assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c); and

(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:

(i) they are informed of the cancellation at least two weeks before the scheduled time of departure; or

(ii) they are informed of the cancellation between two weeks and seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than two hours before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than four hours after the scheduled time of arrival; or

(iii) they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival.

2. When passengers are informed of the cancellation, an explanation shall be given concerning possible alternative transport.

Og så videre i artikkel 8:
Article 8

Right to reimbursement or re-routing

1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered the choice between:

(a) - reimbursement within seven days, by the means provided for in Article 7(3), of the full cost of the ticket at the price at which it was bought, for the part or parts of the journey not made, and for the part or parts already made if the flight is no longer serving any purpose in relation to the passenger's original travel plan, together with, when relevant,

- a return flight to the first point of departure, at the earliest opportunity;

(b) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity; or

(c) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at a later date at the passenger's convenience, subject to availability of seats.

2. Paragraph 1(a) shall also apply to passengers whose flights form part of a package, except for the right to reimbursement where such right arises under Directive 90/314/EEC.

3. When, in the case where a town, city or region is served by several airports, an operating air carrier offers a passenger a flight to an airport alternative to that for which the booking was made, the operating air carrier shall bear the cost of transferring the passenger from that alternative airport either to that for which the booking was made, or to another close-by destination agreed with the passenger.
 
Last edited by a moderator:
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Mandag denne uken ble vi stuck en ekstra natt på Svalbard pga lav tåke på flyplassen. Greit nok. Super info, hotell, mat etc etc etc. Ingen ting å klage på fra SAS.

Men vi tenkte med det samme vi hørte meldingen i avgangshallen at vi ville være vår egen herre over hvordan den ekstra fridagen ble tilbragt. Vi ville ikke stå 2 timer i kø og vi ville ikke på et tilfedig hotell.

Så vi bare booket en natt på Radisson, drakk opp vinen vår på flyplassen og fikk sitte på med en buss som slapp oss av ved hotellet. Så spiste vi etc. Fin dag. Null kø.

Ikke at det er så nøye, men er det noen som har forsøkt å få dekket deler av utlegget for hotell+mat i etterkant?

Skjønner at vi ikke vår hele hotellet og for 3 retter med vinpakke liksom. Men en relefant andel liksom
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Jeg har veldig greie erfaringer med SAS refusjoner pre-covid for lignende saker, eneste de ikke har refundert er alkohol, men øvrig mat, drikke og hotel ok for reisefølget.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Jeg har veldig greie erfaringer med SAS refusjoner pre-covid for lignende saker, eneste de ikke har refundert er alkohol, men øvrig mat, drikke og hotel ok for reisefølget.

Stilig. Da skal jeg få surret meg til kontakt på chat.
 
Eurobonus - Downgrade

Heisann!

Jeg har en Eurobonus billett OSL-MUC-ZRH-MIA i business klasse. Denne ønsket jeg å endre noe til OSL-ZRH-MIA da det ble ledig direkte med Swiss. Dette ble så gjort over telefon, og jeg fikk endring i appen umiddelbart.
Så går det 10 minutter og jeg får en mail om kansellering av en billett XXXXXX. Da er min OSL-ZRH kansellert og jeg er tilbake på opprinnelige reiserute via MUC, men nå i økonomiklasse OSL-MUC. Jeg ringer så til SAS igjen, men de kan ikke gjøre noe. En feil er skjedd, og jeg må "betale" i form av en dårligere reise. Det er ikke mulig å flere seter i I klasse OSL-MUC og det er heller ingen andre muligheter i Business til MIA den dagen.
Hva mener dere kan gjøres? Kompensasjon? Suck it up? Ja, det er en kort tur, men når det var Business klasse jeg hadde opprinnnelig forventer jeg meg det på hele turen, og ikke å måtte ta tiltakke med et dårligere produkt pga inkompetanse fra konsulenten.

Rant out...
 
Re: Eurobonus - Downgrade

Følg med å se om det blir ledig i business igjen, da ringer du. Om det ikke dukker opp noe i C, suck it up, livet er for kort til å irritere seg over et ledig midtsete for 2,5 timer. Sas kan vel uansett ikke trylle frem kapasitet hos partnere.

Merker jeg begynner å bli gammel og klok nå.
 
Re: Eurobonus - Downgrade

Dessverre bare aa akseptere, men du kan haape at det blir ledig i C/I foer avreise, du har jo Biz paa den lange flyvningen. Jeg har hatt lignende opplevelser, og selskapene nekter aa kontakte partnere for aa forklare situasjonen.

Kan man booke star alliance flyvninger paa telefon naa? (eller var det mulig hele tiden) Det er fortsatt stengt paa nett.
 
Back
Top