Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Takk. Jeg har lest der, men ønsker ikke re-booke. Spørsmålet er om det anses som en kansellering (som gir full refund) dersom man blir flyttet over til LH eller UA og/eller nedgradert?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Takk. Jeg har lest der, men ønsker ikke re-booke. Spørsmålet er om det anses som en kansellering (som gir full refund) dersom man blir flyttet over til LH eller UA og/eller nedgradert?


Ut fra EU-reglene kan det se ut som du har krav på refusjon dersom flighten blir kansellert. swiss skriver på sine sider:


10.2.1 If we cancel a flight, fail to operate a flight reasonably according to schedule, fail to land at your final or Stopover destination or cause you to miss an onward flight for which you hold a confirmed reservation, we will award you a refund.
https://www.swiss.com/ca/EN/terms-conditions/conditions-of-carriage/article-10
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Bestilte F med Swiss på salg til IAD for noen måneder siden for en påsketur, men ser på twitter at ZRH-IAD nå blir utsatt som ny rute hos Swiss. Har jeg rett til å kansellere hele turen dersom jeg blir ombooket til United i C eller Lufthansa F? Vil egentlig helst slippe å reise akkurat nå....

Nå løste jo dette seg selv, ser det ut som...
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Snakket med SAS nå.. De lar meg faktisk ikke avbooke OSL-CPH-IAD 13 mars (SAS Plus) kostnadsfritt nå.. På en måte skjønner jeg dem, men samtidig så kan jeg jo ikke reise (flyet lander noen timer før lockdown.

Returen som var i First (hysj ikke si det til kvinneforum) med Waffe ble avbestilt poeng på plass på et sekund.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Skulle ut på tur med Finnair idag, men hensikten med turen forsvant mens jeg satt på Flytoget. Ville gjerne booke om til en senere dato men i serviceskranken på OSL sa de jeg måtte ringe kundeservice og få booket om innen 08:45 (avgang 08:50).

Har sittet i kø et par timer nå og vurderer og heller prøve igjen i kveld/natt, men lurer på om noen vet om hvis jeg kommer frem, vil de nekte å booke om turen ut idag siden reisen er begynnt innen jeg får pratet med de?

Har en følelse av at det blir litt "computer says no" og sikkert regelverket også, men var jo ikke mulig å komme i kontakt med de i tide.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Snakket med SAS nå.. De lar meg faktisk ikke avbooke OSL-CPH-IAD 13 mars (SAS Plus) kostnadsfritt nå.. På en måte skjønner jeg dem, men samtidig så kan jeg jo ikke reise (flyet lander noen timer før lockdown.

Returen som var i First (hysj ikke si det til kvinneforum) med Waffe ble avbestilt poeng på plass på et sekund.

Nå har jeg to timer på meg til å avbestille flighten. Vet det er peanøtter i disse krisedager men de charger 600 euro for to. Er dette riktig når det er uaktuelt og frarådet å reise? Dekker eventuelt reiseforsikringen dette?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Om de dekker vet jeg ikke, men de dekker det i alle fall ikke hvis du ikke avbestiller

Takker. Avbestilte to timer før avreise og de tok 2x300 euro i gebyr selv om returflighten ble kansellert. Jeg mistet også 67.000 poeng på en oppgradering som slo inn på plusgrade (Jeg vet dette ikke er verdens undergang)

Hva gjør man med USA tur booket i påsken? Sitter man stille i båten og "håper" flyet blir kansellert, eller kansellerer man selv og får igjen fra reiseforsikringen da dette er i lockdown perioden?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Er vel ingen grunn til å kansellere nå, må da være bedre å vente og se.
Du taper jo ingen ting på det.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Takker. Avbestilte to timer før avreise og de tok 2x300 euro i gebyr selv om returflighten ble kansellert. Jeg mistet også 67.000 poeng på en oppgradering som slo inn på plusgrade (Jeg vet dette ikke er verdens undergang)

Hva gjør man med USA tur booket i påsken? Sitter man stille i båten og "håper" flyet blir kansellert, eller kansellerer man selv og får igjen fra reiseforsikringen da dette er i lockdown perioden?

HVorvidt reiseforsikringen dekker, avhenger vel av reiserådene til vårt eget Utenriksdepartement. Hvis man reiser til et sted UD har frarådet, dekker ikke reisforsikringen. Hvis man har bestilt reise til et sted UD kommer med råd om ikke å reise, skal forsikringen dekke avbestillingskostnader. Har man kjøpt biletter som ikke er refunderbare skal hele bilettkostnaden erstattes.
I dagens situasjon har jo UD frarådet ALLE utenlandsreiser.
Så i ditt tilfelle skal reiseforsikringen dekke kanselleringsgebyret. Slik har ihvertfall jeg forstått de reisforsikringene jeg har sjekket betingelsene på.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

HVorvidt reiseforsikringen dekker, avhenger vel av reiserådene til vårt eget Utenriksdepartement. Hvis man reiser til et sted UD har frarådet, dekker ikke reisforsikringen. Hvis man har bestilt reise til et sted UD kommer med råd om ikke å reise, skal forsikringen dekke avbestillingskostnader. Har man kjøpt biletter som ikke er refunderbare skal hele bilettkostnaden erstattes.
I dagens situasjon har jo UD frarådet ALLE utenlandsreiser.
Så i ditt tilfelle skal reiseforsikringen dekke kanselleringsgebyret. Slik har ihvertfall jeg forstått de reisforsikringene jeg har sjekket betingelsene på.

Takker.. Den servicen man får nå fra IF/Europeiske reiseforsikringen nå er jo helt utrolig bra. Sendte de en mail på et skjema på hjemmesiden og regnet med at her hører jeg kanskje fra dem om noen uker. De ringte opp etter 7(!!!) minutter og var så proffe at man fikk bakoversveis..

Jeg er svært glad jeg så dette ulmet for noen uker siden og tegnet avtale med IF/Europeiske og tok denne såkalte reisefosikring Pluss. Å forholde seg til den til tider yalla-forsirkingen til Amex of MC nå hvor man må bevise betaling så og så mange prosent osv. er jeg glad jeg slipper.

Har så langt lært tre ting nå under de massive kanselleringene jeg holder på med nå:

* Ha skikkelig reiseforsikring.
* Ikke booke fly gjennom tredjepart (Som jeg desverre har gjort og må forholde meg til Supersaver) - at jeg aldri lærer dette.
* Booke hotel fleksibelt. Avbestilte fire opphold nå og alle var fleksible (noen av dem var også betalt på forskudd som jeg ikke visste og fikk noen uventede penger tilbake)
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Jeg vil gjerne slå et slag for tredjepart aka reisebyrå i disse tider. Har bestilt evakueringsekspedisjon til lillebror hjem fra Fijiholmene gjennom Berg-Hansen, booket og betalt i går. Allerede nå er det endringer i billetten som gjør at han får en ekstra natt i SYD. Berg-Hansen ordnet opp i innreisevisum til Australia på et blunk, og står parat hvis noe mer skulle krølle seg til. Storesøster kan slappe av med et glass Solo ute i solveggen og vite at hans reiseplaner er i de tryggeste hender. Tusen takk, Berg-Hansen :)
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Jeg vil gjerne slå et slag for tredjepart aka reisebyrå i disse tider. Har bestilt evakueringsekspedisjon til lillebror hjem fra Fijiholmene gjennom Berg-Hansen, booket og betalt i går. Allerede nå er det endringer i billetten som gjør at han får en ekstra natt i SYD. Berg-Hansen ordnet opp i innreisevisum til Australia på et blunk, og står parat hvis noe mer skulle krølle seg til. Storesøster kan slappe av med et glass Solo ute i solveggen og vite at hans reiseplaner er i de tryggeste hender. Tusen takk, Berg-Hansen :)



Absolutt, men jeg tror man her må skillemellom tredjepart i form av reisebyrå og tredjepart i form av en bookingside på internett. Det er to vidt forskjellige ting
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Guttungen skulle besøke broren sin i Bellingham i spring break, så jeg booket ham til/fra Vancouver med Air Canada (penger) og Delta (poeng). Måtte jo kansellere, så av AC fikk jeg en godskrivelse som må brukes innen januar, antagelig kun for ham.. Delta skulle ha 200 CAD for å tilbakeføre poengene mine, men da jeg kontaktet dem på Twitter, gjorde de uten avgift. :)


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Ethiopian har sendt melding om flyttet tur og retur med én og to dager og begge fortsatt innen perioden UD har reiseråd mot samtlige land. "We apologize for any inconvenience this might cause you." er alt de sier om endringen.

Børe jeg gjøre noe annet enn bare å vente på fullstendig kansellering ... eller kanskje enda en flytting på flere uker?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Jeg vil gjerne slå et slag for tredjepart aka reisebyrå i disse tider. Har bestilt evakueringsekspedisjon til lillebror hjem fra Fijiholmene gjennom Berg-Hansen, booket og betalt i går. Allerede nå er det endringer i billetten som gjør at han får en ekstra natt i SYD. Berg-Hansen ordnet opp i innreisevisum til Australia på et blunk, og står parat hvis noe mer skulle krølle seg til. Storesøster kan slappe av med et glass Solo ute i solveggen og vite at hans reiseplaner er i de tryggeste hender. Tusen takk, Berg-Hansen :)

Spoke too soon. Nå stenges Australia og New Zealand fredag kl 21, så da må man være litt mer kreativ i routingen.

https://www.bloomberg.com/news/arti...o-ban-all-non-residents-from-entering-country
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Jeg vil gjerne slå et slag for tredjepart aka reisebyrå i disse tider. Har bestilt evakueringsekspedisjon til lillebror hjem fra Fijiholmene gjennom Berg-Hansen, booket og betalt i går. Allerede nå er det endringer i billetten som gjør at han får en ekstra natt i SYD. Berg-Hansen ordnet opp i innreisevisum til Australia på et blunk, og står parat hvis noe mer skulle krølle seg til. Storesøster kan slappe av med et glass Solo ute i solveggen og vite at hans reiseplaner er i de tryggeste hender. Tusen takk, Berg-Hansen :)

Reisebyrå er fantastisk, men type Suoersaver osv er som vanlig ultra-yalla. Har holdt på i flere dager å kansellere påsketuren og Singapore Airlines henviser 100% til Supersaver. Supersaver bytter kommunikasjonsstrategi daglig. Først skulle man bruke mail, så sa de Facebook(?) og til slutt kom det på Facbook messenger (etter to dager med beroligelser om at de jobbet med saken)at man skulle ringe dem på et norsk nummer. Det nummeret virker stort sett ikke, og når det virker så er det rett på holdt til et indisk call-center med laaaaang ventetid og forstyrrende elendig pause-musikk.

Det kom forøvrig en mail for fem dager siden som sa noe all "du får overhodet ingenting igjen, ikke en gang skatter/avgifter osv. Jeg svarte på den mailen, men da kom det fullstendig radio-silence.

Du får det man betaler for, men her var det en routing som ikke kunne bestilles direkte fra SQ.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Reisebyrå er fantastisk, men type Suoersaver osv er som vanlig ultra-yalla. Har holdt på i flere dager å kansellere påsketuren og Singapore Airlines henviser 100% til Supersaver. Supersaver bytter kommunikasjonsstrategi daglig. Først skulle man bruke mail, så sa de Facebook(?) og til slutt kom det på Facbook messenger (etter to dager med beroligelser om at de jobbet med saken)at man skulle ringe dem på et norsk nummer. Det nummeret virker stort sett ikke, og når det virker så er det rett på holdt til et indisk call-center med laaaaang ventetid og forstyrrende elendig pause-musikk.

Det kom forøvrig en mail for fem dager siden som sa noe all "du får overhodet ingenting igjen, ikke en gang skatter/avgifter osv. Jeg svarte på den mailen, men da kom det fullstendig radio-silence.

Du får det man betaler for, men her var det en routing som ikke kunne bestilles direkte fra SQ.

SuperSaver ja.. Har prøvd å avbestille reisen i 8-10 dager nå helt uten hell. Prøver også Singapore Airlines men de henviser forsåelig nok til SuperSaver. SuperSaver svarte endelig i dag og forteller at jeg har krav på 0,- ikke en gang skatter og avgifter. Når jeg legger inn dette på elektronisk skademelding hos IF så stoperr prosessen da de mener at man har krav på refusjone og ber deg kontakte flyselskap eller arrangør.

Skremmende hvor dårlig stilt man er med disse online reisebyråene. Har vel brukt en arbeidsdag snart på dette.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Har nok en snedig sak her. Påsken i Geneve igjen. Booket på hotels.com med mix av cash og reward nights. Non refundable, men så stengte hotellet pga Corona.

Fikk denne forklarende mailen fra Hotels.com

supplier_cancellation_mail.explanatory.covid_19.pre_pay

supplier_cancellation_mail.explanatory.reebok_your_stay_question
supplier_cancellation_mail.explanatory.you_can_rebook_online supplier_cancellation_mail.explanatory.price_and_availability_disclaim

supplier_cancellation_mail.explanatory.thanks

Dermed er jo det meste klart i forhold til hva jeg kan forvente :)
 
Back
Top