Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Det er per nå utenfor Norwegians kontroll, men på et eller annet tidspunkt vil ikke Norwegian kunne innstille fly dagen etter og skylde på MAX-problemene.
 
Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Det er per nå utenfor Norwegians kontroll, men på et eller annet tidspunkt vil ikke Norwegian kunne innstille fly dagen etter og skylde på MAX-problemene.
Der er mange fly på leasing markedet nu hvor det er lav sæson, så de kan vel ikke strække den længere nu. Der er masser af muligheder for at leje ekstra kapasitet, "outside our control" kan næppe være gyldigt mere.
 
Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Der er mange fly på leasing markedet nu hvor det er lav sæson, så de kan vel ikke strække den længere nu. Der er masser af muligheder for at leje ekstra kapasitet, "outside our control" kan næppe være gyldigt mere.



Det ikke noe å si her, det er fortsatt utenfor selskapets kontroll. Og bra er det spør du meg
 
Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Det er vel og bra med forbrukerrettigheter og kompensasjoner. Men, det folk må forstå er at jo bedre disse rettighetene blir, jo dyrere
blir produktene. Det er oss selv som forbrukere som til syvende og sist betaler for disse rettighetene - ingen andre.
Derfor er vi alle tjent med å holde disse rettighetene på et bærekraftig og realistisk nivå som står i forhold til prisen man
har betalt for produktet.

Forøvrig så er det jo litt merkelig at en som har betalt kr 399,- for en billett har samme økonomiske rettigheter på kompensasjon som en som har betalt 3.990,-. Etter min mening burde det være en forskjell.
 
Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Forøvrig så er det jo litt merkelig at en som har betalt kr 399,- for en billett har samme økonomiske rettigheter på kompensasjon som en som har betalt 3.990,-. Etter min mening burde det være en forskjell.

Evt 2,5 gsnger så mye for en billett til 2000 over dammen enn en til 7000 tio Nord-Norge.
 
Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Det er vel og bra med forbrukerrettigheter og kompensasjoner. Men, det folk må forstå er at jo bedre disse rettighetene blir, jo dyrere
blir produktene. Det er oss selv som forbrukere som til syvende og sist betaler for disse rettighetene - ingen andre.
Derfor er vi alle tjent med å holde disse rettighetene på et bærekraftig og realistisk nivå som står i forhold til prisen man
har betalt for produktet.

Forøvrig så er det jo litt merkelig at en som har betalt kr 399,- for en billett har samme økonomiske rettigheter på kompensasjon som en som har betalt 3.990,-. Etter min mening burde det være en forskjell.

Hvorfor? Du har kjøpt samme produkt. Selger velger å selge det billigere. Det er selgers valg.
 
Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Hvorfor? Du har kjøpt samme produkt. Selger velger å selge det billigere. Det er selgers valg.

Samme produkt er det vel neppe hvis det er på samme flyvning.

Men uansett så synes jeg at en erstattning på 250-400 euro pluss mat for en 3t forsinkelse
når du har kjøpt et produkt til 1/10 av prisen er drøyt. Hvilken annen bransje
kan du regne med å få 10 gangern tilbake hvis noe er galt med produktet?
 
Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Samme produkt er det vel neppe hvis det er på samme flyvning.

Men uansett så synes jeg at en erstattning på 250-400 euro pluss mat for en 3t forsinkelse
når du har kjøpt et produkt til 1/10 av prisen er drøyt. Hvilken annen bransje
kan du regne med å få 10 gangern tilbake hvis noe er galt med produktet?
Fly bransjen er nok ikke noe for deg :colgate: Det er bransjen selv som har drevet frem behovet for erstatningene, og de er mere ment som insentiv til å bedre produktene og leveransen av disse. Det er også et forhold mellom erstatning og hva «skaden» er - f.eks. vil 3 timer forsinkelse for meg bety et langt større tap for mitt firma enn de 250-400 euro.
 
Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Samme produkt er det vel neppe hvis det er på samme flyvning.

Det er akkurat dét det er: Transport fra A til B. Det egokjælende snobberiet er irrelevant. Som dc-8-63 helt riktig påpeker, kan konsekvensene være mye mer omfattende enn den lille erstatningen.
 
Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Jeg er ikke uenig i at det skal være en kompensasjon, det er innrettningen og beløpene jeg er uenig i.

I 2011 inførte Ryanair et gebyr på 2 euro grunnet dette, dette økte de senere i 2013 til 2,5 euro. Hvor mye det er idag vet jeg ikke, men det er klart at jo mer folk blir klar over sine rettigheter, jo dyrere vil det bli å fly. Inkrevingen av disse pengene er jo blitt en stor industri. Søk på "airline compensation" å se selv. Hundrevis av selskaper som spesialiserer seg på dette med "no win, no fee" prinsippet. Dette fører oftere til at sakene havner i retten og påfører selskapene enda høyere kostnader.
 
Last edited:
Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Jeg er ikke uenig i at det skal være en kompensasjon, det er innrettningen og beløpene jeg er uenig i.

Sålenge Norwegian og andre LCC ikke markedsfører "Flyreiser med definerte mangler" så kan ikke jeg se hvorfor de skal betale lavere kompensasjon enn andre.

Norwegian sin markedsføring går heller på at det er kunden det er noe galt med - at en ikke er god nok forretningsmann dersom en ikke velger deres lave priser..

Grunnlaget for kompensasjon er at en ikke kommer frem til reisemålet i tide. Selv for en pensjonist kan forsinkelse ha økonomiske konsekvenser om en for eksempel har forhåndsbetalt hotell, leiebil, annen transport etc
 
Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Sålenge Norwegian og andre LCC ikke markedsfører "Flyreiser med definerte mangler" så kan ikke jeg se hvorfor de skal betale lavere kompensasjon enn andre.

Norwegian sin markedsføring går heller på at det er kunden det er noe galt med - at en ikke er god nok forretningsmann dersom en ikke velger deres lave priser..

Jeg snakker selvsagt generelt, ikke om DY.

Grunnlaget for kompensasjon er at en ikke kommer frem til reisemålet i tide. Selv for en pensjonist kan forsinkelse ha økonomiske konsekvenser om en for eksempel har forhåndsbetalt hotell, leiebil, annen transport etc

Hvis det er argumentet, så går jeg ut i fra at du mener den samme logikken bør gjelde for tog?
Slik er det ikke, der får du refundert 50% av billettprisen ved en tilsvarende forsinkelse.

https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/tog/

Dessuten er det jo en grunn til at man har reiseforsikringer.

W
 
Last edited:
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Dessuten er det jo en grunn til at man har reiseforsikringer.

I så fall, hvor tror du de går med regningen etterpå. Om passasjerene går direkte til flyselskapet eller tredjepart kommer med regress gjør jo ikke store forskjellen, annet enn man sparer et påslag.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

I så fall, hvor tror du de går med regningen etterpå. Om passasjerene går direkte til flyselskapet eller tredjepart kommer med regress gjør jo ikke store forskjellen, annet enn man sparer et påslag.


Vel, slik det er idag får jo ALLE en meget raus kompensasjon uansett om man har blitt påført noen ekstra kostnader eller ikke. Det vil man ikke få på forsikringen med mindre det kan dokumenteres - så antall utbetalinger ville blitt færre og beløpene sannsynlivis lavere.
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Flyet mitt i dag ble kansellert, fikk beskjed under 24 timer før avgang, i går kveld. Booket om til fly som går 2 timer og 15min senere (første tilgjengelig alternativ innad i selskapet)
Er det innafor med kompensasjon her? Går jo utover avtaler og sånnt jeg har i kveld.
 
Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

For å kreve erstatning må den være:
• Over 3 timer forsinket på en flytur på 0-3500 km eller
• Over 4 timer forsinket på en flytur på over 3500 km fra eller til EU

https://flyforsinkelser.no/flypassasjeres-rettigheter

Det gjelder forsinkelse. Ved innstilling har du krav på erstatning dersom du er mer enn 2 timer forsinket. Er flyvningen på over km 1500 kan erstatningen bli halvert.

Alt forutsetter at årsaken er innenfor selskapets kontroll.
 
Back
Top