• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Rettigheter En vei VS Tur/Retur

Basse-HAU

ScanFlyer Gold
Ett lite spørsmål dukket opp i mitt hode. Om man velger å dele billetten i 2 og kjøper enkeltur kontra Tur/Retur, mister man noen rettigheter, som .f.eks overnatting på retur reisen om flyet blir forsinket eller andre rettigheter?

Eldste gutten skal på tur til mine foreldre. Han bli hentet, men jeg og minsten reiser og henter. Jeg og minsten kan jo reise T/R, men eldstemann sin reise (retur) må da bestilles på telefon, og evt prøve å få samlet sete på flyplass. Eller som sagt, dele opp bestillingen. 2 stk reisende ene veien , og 3 stk andre veien.

Noen som har erfaringer om det ene eller andre. Har lite lyst at det skjer noe, om man reiser på 2 bestillinger, men mulige de kan knytte sammen 2PNR via tlf?

Blir noen dager mellom filghts. Ikke være enn HAU-OSL-HAU, men allikevel kjipt om man reiser til flyplassen, og det er snø kaos. Om du er på outbound fly, så er vel det dårlig med overnatting, eller inndekket reiseutgifter.

Nå er ikke dette den vanskeligste situasjonen, men tenker også litt generelt. Om man bestiller enkelt reise til f.eks. New York med SK, og bestiller retur med DY. Om man da blir Kjosfast på retur, har man da rett på hotell, siden det er outbound fight?

Retur er ikke outbound flight. Du har ikke krav på noe fra SAS hvis det er det du mener. Spørsmålene dine er egentlig svært forvirrende.

Tror jeg blir forvirret selv :-D. Kort og godt da,
; har man også hva har man bedre rettigheter på om man bestiller t/r kontra en veis?

Jeg tror ikke du har noe å tjene på å kjøpe tur retur.

Var jeg deg og skulle ta turen du har skissert ville jeg bestilt to enveisbilletter.

Ved eventuell forsinkelse er det kanskje bedre å reise sammen per tur, ser ingen fordeler med tur/retur om prisen uansett blir lik.

Tror jeg blir forvirret selv :-D. Kort og godt da,
; har man også hva har man bedre rettigheter på om man bestiller t/r kontra en veis?

Blander du sammen EU-rettigheter med hva forsikringsselskapene har i sine vilkår? Jeg tror ikke EU-vilkårene skiller på outbound/inboud hvis det er det du skal frem til. Forsikringsselskapene skiller ofte på om du er hjemme eller borte hvis bagasjen blir tapt f.eks., men det har med bosted og ikke billettype å gjøre.

Var det ikke slik at før EU-reglementet tredde i kraft, så hadde man ikke krav på hotell hvis flyet ble innstilt på outbound? For da kunne man jo bare dra hjem til seg selv...

Dette ble det slutt på når EU-forordningen kom.

Tipper det er dette trådstarteren har i tankene.

Var det ikke slik at før EU-reglementet tredde i kraft, så hadde man ikke krav på hotell hvis flyet ble innstilt på outbound? For da kunne man jo bare dra hjem til seg selv...

Dette ble det slutt på når EU-forordningen kom.

Tipper det er dette trådstarteren har i tankene.

Tipper du har rett her ja. Det henger vel igjen ifra før i tiden.... Takker

Back