Retired aircraft !

karlsdp

ScanFlyer Blue
Etter å ha lest diverse innlegg om fly som har landet både her og der for så å bli satt på museum så lurer jeg på hvorfor fly som ser svært spreke ut settes på museum (eller i ørkenen for lagring) ? Hva skal til for dette ??
:question:

Kort sagt $$$$ Selv om maskinen flyes inn til et museum, kan deler selges etter ankommst, deler som ikke "synes" ved en statisk utstilling...et lokalt ekseempel er den foerste 727-100 som Museum of Flight fikk av United, den ble floeyet til Paine Field, hvor motorer og mye instrumenter ble fjernet.....og ironisk nok blir disse delene naa kjoept inn igjen/donert da de ikke lenger har verdi, og maskinen blir noksaa komplett naar den flyttes til Boeing Field (ikke flyvedyktig). I andre tilfeller er summen av delene verdt mere enn flyet i flyvedyktig stand, og denne beregningen gjoeres ofte foer en stoerre dyr sjekk av flyet.

det er på grunn av at skroget er utfløyet (altså det går på antall flyvetimer)
fly med trykkcabin er som ein ballong som blæs seg opp og sammen mangen ganger, dette fører til at metallet blir strekt.
Det blir som å stå å bøye ei metall plate til den knekker.
Dette fører til sprekker, som ikkje er heilt populært på fly med trykkcabin.

I andre tilfeller er summen av delene verdt mere enn flyet i flyvedyktig stand, og denne beregningen gjoeres ofte foer en stoerre dyr sjekk av flyet.

Betyr dette at en slik kostnads/salgsanalyse er standard i forbindelse med forberedelser til f.eks. en D-sjekk på eldre fly?

Originally posted by S61N

det er på grunn av at skroget er utfløyet (altså det går på antall flyvetimer)
fly med trykkcabin er som ein ballong som blæs seg opp og sammen mangen ganger, dette fører til at metallet blir strekt.
Det blir som å stå å bøye ei metall plate til den knekker.
Dette fører til sprekker, som ikkje er heilt populært på fly med trykkcabin.

Ikke helt riktig å si at det bare går på antall flytimer, men du forklarer det jo riktig :) Et fly blir pensjonert når det går ut på fly og/eller antall sykluser/landinger. Enkelt sagt kan man si at 1 flight = 1 syklus. Fly som bare flyr interkontinentalt vil som regel gå ut på antall timer før det går ut på antall sykluser, mens fly som f.eks. Widerøe sine Dash8-100 vil gå ut på antall sykluser før det går ut på antall flytimer fordi dem har mange korte flighter på 15-30 minutter og dermed får veldig mange sykluser pr. dag. Det avhenger altså mye av typen operasjoner.

CL

Stemmer det at den maskinen som mista deler av "taket" og landet trygt (kun en flyvertinne som ble sugd ut) et sted hadde gått langt over antall sykluser som det var sertifisert for? Mener at den fløy en veldig kort strekning og derfor mange sykluser..

...naar det gjelder Aloha 737,en saa tror jeg ikke den hadde overskredet antall sykluser, men det var jo et annet aspekt inne i bildet, den hadde nesten utelukkende floeyet under ekstreme korrosjons fremmende vaer/forhold (Salt innhold i luften)....Jeg husker naar jeg krysset Stillhavet i en 727-100 Combi fra Air Mike (Continental Micronesia) fortalte skipperen at hele flyet var Teflon Behandlet for aa begrense Korrosjonen....i og med at Air Mike ogsaa flyr utelukkende i veldig "salt vaer"

Originally posted by JohnnyEagle

Stemmer det at den maskinen som mista deler av "taket" og landet trygt (kun en flyvertinne som ble sugd ut) et sted hadde gått langt over antall sykluser som det var sertifisert for? Mener at den fløy en veldig kort strekning og derfor mange sykluser..

Incident Report (pdf)

Det var nok ikke antall cycles alene som gjorde at dette skjedde. En flyulykke er ENORMT kompleks. Den såkalte "Chain of events" inkluderer MYE mer enn bare antall cycles.

Mener å huske en historie fra SAS for noen år siden:
De malte 2 eller flere MD80 hhv blå og rød med mange flysiluetter på. Disse var "øremerkede" for å fly bestemte strekninger. Det skjærte seg fordi det ikke var lønnsomt pga sykluser i forhold til timer osv. Stemmer dette ? Her var ikke markedavdelingen i SAS i takt med teknisk/økonomi.
:lol f

Originally posted by karlsdp

De malte 2 eller flere MD80 hhv blå og rød med mange flysiluetter på. Disse var "øremerkede" for å fly bestemte strekninger. Det skjærte seg fordi det ikke var lønnsomt pga sykluser i forhold til timer osv. Stemmer dette ? Her var ikke markedavdelingen i SAS i takt med teknisk/økonomi.

Dette var vel ett rent markedsføring og så vidt jeg vet skulle vel ikke flyene brukes på faste ruter, men dette kan vel FBU4EVER mer om....;)

Ligger såvidt jeg vet en video ute på tråden om Fly&vin fra Julí hvor disse blir nevnt...

Originally posted by Someone

Originally posted by karlsdp

Dette var vel ett rent markedsføring og så vidt jeg vet skulle vel ikke flyene brukes på faste ruter, men dette kan vel FBU4EVER mer om....;)

Ligger såvidt jeg vet en video ute på tråden om Fly&vin fra Julí hvor disse blir nevnt...

Det var vel opprinnelig meningen at disse skulle gaa innenlands i Sverige, det var en svensk kampanje....som ble stoppet foer de rakk aa male alle maskinene (det var vel en gul ogsaa, eller skulle den ha vaert groenn) Jeg tror ikke det var teknisk eller oekonomi som stoppet prosjektet, det var nok heller negative reasksjoner fra markedet og ansatte....(mens spottere jublet...)

Back