• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Resultatsmell for Norwegian - Q1 2016

Re: Resultatsmell for Norwegian

Litt morro at Kjos bare for et par dager siden var ute å proklamerte at de skulle vokse med et sas i året. Alikevell taper de penger som fulle sjømenn. Men Kjos har det i kjeften og flertallet av passasjerene hans leser jo ikke finansnyheter

Litt morro at Kjos bare for et par dager siden var ute å proklamerte at de skulle vokse med et sas i året. Alikevell taper de penger som fulle sjømenn. Men Kjos har det i kjeften og flertallet av passasjerene hans leser jo ikke finansnyheter

Jeg regner med det var spissformulert. Jeg flyr med Norwegian (og mange andre) og leser finansnyheter ;-). Man har jo noen i aksjer i selskapet. Jeg er spent på dagens børsåpning.

Bjørn siteres vel snart på: "Vi har råd til å tape ett SAS i kvartalet"

Tja, nå har året 4 kvartaler og selv om dette er dårligere enn ventet så er det fortsatt mulig og tjene penger året under ett. Ser man litt bak tallene og leser litt i rapporten og ikke bare finansnyhetene så går ikke driften så dårlig, men de må passe på kostnadsnivået fremover. Cash flow er god, gjelden redusert, og det er først og fremst valuta og fuel hedging som slår negativt ut. Ser også det tydeligvis ikke er gratis med all wetlease som de har måttet gjøre i Q1
Ellers så koster det og vokse, og ser også de merker nå Ryanair på CPH

Rapporten
http://www.norwegian.no/globalassets/documents/interim/norwegian-q1-2016-report.pdf

Presentasjonen
http://www.norwegian.no/globalassets/documents/quarterly-results/q1-2016-presentation.pdf

Gratulerer, du er nominert i kategorien årets bitreste kommentar på internett 2016.

Tja, nå har året 4 kvartaler og selv om dette er dårligere enn ventet så er det fortsatt mulig og tjene penger året under ett. Ser man litt bak tallene og leser litt i rapporten og ikke bare finansnyhetene så går ikke driften så dårlig, men de må passe på kostnadsnivået fremover. Cash flow er god, gjelden redusert, og det er først og fremst valuta og fuel hedging som slår negativt ut. Ser også det tydeligvis ikke er gratis med all wetlease som de har måttet gjøre i Q1
Ellers så koster det og vokse, og ser også de merker nå Ryanair på CPH

Rapporten
http://www.norwegian.no/globalassets/documents/interim/norwegian-q1-2016-report.pdf

Presentasjonen
http://www.norwegian.no/globalassets/documents/quarterly-results/q1-2016-presentation.pdf

Takker for finfin og kortfattet oppsummering, fult ut forståelig for en ikke tallknuser som meg!

Gratulerer, du er nominert i kategorien årets bitreste kommentar på internett 2016.

Du å.

1 milliard i minus i 2014 (resultat). (etter å ha tjent penger i bøtter å spann)
Fuel gambling i 2015 rota det litt til da.
Dårlig start på året nå.

Last edited:
Hvordan slår valutaen inn, dere som har lest? At de kjøper og leaser i USD mens de selger mye i NOK og EUR?

Du å.

I milliard i minus i 2014 (resultat). (etter å ha tjent penger i bøtter å spann)
Dårlig start på året nå.

Men de fortsetter å vokse i et imponerende tempo, og fyller flyene sine der de starter opp.
Den satsingen Norwegian driver med er rett og slett rå. Jeg håper de lykkes, og at de fortsetter å vokse rundt om i verden.

Samtidig har produktet til rivalene i begge retninger av skalaen (både SAS og Ryanair) blitt bedre. Med andre ord, konkurransen i luften har aldri vært større, noe jeg som forbruker virkelig setter pris på.

Håper virkelig både Norwegian og SAS leverer resultater de kan leve med i fremtiden. Vi trenger begge to.

Håper virkelig både Norwegian og SAS leverer resultater de kan leve med i fremtiden. Vi trenger begge to.

100% enig.

Jeg har tro på begge som store aktører også i framtiden.
Men jeg har aldri likt Norwegians håndtering av media, ansatte, produkt etc, men det er på "følelses" nivå.

PS/EDIT:
Kan man håpe/tro på at feks WF vil prøve å ekspandere? Eventuelt få en ny aktør i Norge?

Last edited:

100% enig.

Jeg har tro på begge som store aktører også i framtiden.
Men jeg har aldri likt Norwegians håndtering av media, ansatte, produkt etc, men det er på "følelses" nivå.

Det skal du få lov til å mene, og heldigvis har du jo da alternativer å velge. Så får det være opp til Norwegian å endre inntrykket :)

Du å.

1 milliard i minus i 2014 (resultat). (etter å ha tjent penger i bøtter å spann)
Dårlig start på året nå.

Kommentaren min var egentlig ment litt humoristisk, ser at Norwegian elskerene ikke tok den så godt.

Det som slår meg er at kjos er ute i media en liten uke før han skal presentere en milliardsmell og sier de skal vokse med et SAS i året. Nå vet jeg jo også at flere og flere bedrifter velger Norwegian fordi de jevnt over har billigst billetter ( og med firma avtale får man ofte bagasje og fastrack inkludert).

Personlig har jeg sansen for Kjos fordi han er cocky og frekk noktil å slå seg på brystet og si de skal vokse så mye selv om han vet de har en kjempebombe av et negativt resultat i Vente.

Last edited:

Kommentaren min var egentlig ment litt humoristisk, ser at Norwegian elskerene ikke tok den så godt.

Det som slår meg er at kjos er ute i media en liten uke før han skal presentere en milliardsmell og sier de skal vokse med et SAS i året. Nå vet jeg jo også at flere og flere bedrifter velger Norwegian fordi de jevnt over har billigst billetter ( og med firma avtale får man ofte bagasje og fastrack inkludert).

Personlig har jeg sansen for Kjos fordi han er cocky og frekk noktil å slå seg på brystet og si de skal vokse så mye selv om han vet de har en kjempebombe av et negativt resultat i Vente.

Jeg tror kanskje det kan være greit å lese kommentaren til Someone (og jeg tror også at det kan være greit å huske på at de som responderer på kraftige formuleringer fra din side som ikke har noen indikasjon på humor ikke trenger å være Norwegian elskere, men den setningen var kanskje også ment humoristisk...?).

Det er 3 andre kvartaler i dette året, og hva i dette resultatet gir grunn til å ikke tro på ambisjonene om å vokse med 1 SAS i året? Som Someone påpeker så går driften godt.

Last edited:

Jeg tror kanskje det kan være greit å lese kommentaren til Someone (og jeg tror også at det kan være greit å huske på at de som responderer på kraftige formuleringer fra din side som ikke har noen indikasjon på humor ikke trenger å være Norwegian elskere, men den setningen var kanskje også ment humoristisk...?).

Det er 3 andre kvartaler i dette året, og hva i dette resultatet gir grunn til å ikke tro på ambisjonene om å vokse med 1 SAS i året? Som Someone påpeker så går driften godt.

Joda det er 4 kvartaler i et år det vet alle. Men 1 mrd i minus er også mye penger. Og det er nok nettop derfor Kjos har vært ute å slengt for å skape positiv PR om selskapet ( som han ofte gjør) før det kommer dårlige nyheter.

Kjos & Co tenker langsiktig, enorme investeringer og kontinuerlig vekst i nye markeder.
At de får seg en liten knekk i enkelte kvartaler i prosessen spiller liten rolle, de vil være et av europas ledende flyselskaper om noen år med en struktur, forretningsmodell og flyflåte som få kan matche. I tillegg bank og leasing
så har man flere ben å stå på. Så får vi håpe at aksjen faller litt til pga av pessimistene så vi andre kan investere mer for en rimelig penge ;)

OG samme dag har Norwegian tabt en retssag i USA

Få dager etter at Norwegian-sjef Bjørn Kjos fikk en etterlengtet foreløpig amerikansk flytillatelse for Norwegians irske datterselskap, led han og Norwegian tirsdag nederlag i National Mediation Board (NMB) i USA.

I NMBs avgjørelse gis amerikanske kabinansatte i bemanningsselskapet OSM Aviation gjennomslag for at Norwegian er deres reelle arbeidsgiver - sammen med OSM.

http://www.dagbladet.no/2016/04/21/nyheter/luftfart/norwegian/43943728/

Back