• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

TG Restruktureringen av Thai Airways

Re: Thai med store tap - mot konkurs

Good news[emoji846] Med avgang BKK kl 8:00 er det vel «oppsamlingsflighten» for innkommende fly fra Europa. Den gikk med 747 i gode gamle dager.

TG201/203 plejede at være 747. Derudover også den ved 18 tiden imod Bangkok. var normalt 747.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Fikk akkurat melding om at min flight med Thai Smile 1. november (BKK-CNX) er kansellert, og jeg er flyttet over til ny flight
Flight Detail : WE5120 Bangkok Suvarnabhumi (BKK) - Chaing Mai (CNX)
Date : 01 November 2023
Departure time : 16.45
Arrival time : 18.05

*Flight WE5xxx and TGxxx are operated by THAI Airways international.

Får se om det blir en av de 4 A320 som er overført fra Smile til Thai eller om det er håp om widebody

Avgangen er tidligerelagt 2.20, men det passer meg bra da flyet fra MUC ankommer 1455
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Fikk akkurat melding om at min flight med Thai Smile 1. november (BKK-CNX) er kansellert, og jeg er flyttet over til ny flight
Flight Detail : WE5120 Bangkok Suvarnabhumi (BKK) - Chaing Mai (CNX)
Date : 01 November 2023
Departure time : 16.45
Arrival time : 18.05

*Flight WE5xxx and TGxxx are operated by THAI Airways international.

Får se om det blir en av de 4 A320 som er overført fra Smile til Thai eller om det er håp om widebody

Avgangen er tidligerelagt 2.20, men det passer meg bra da flyet fra MUC ankommer 1455

Det er en Thai A320.
 
Og A320'n ble erstattet med en 787-8 Dreamliner

Ser på flyradaren at flere innenriksfligher i Thailand flys med widebody

TG120 til Chiang Mai har de siste dagene blitt fløyet med 777, 320, 359 og 787

Deilig å få business med fullservice, men setene på 787 var trange til å være business
 
I tillegg til OSL, så kommer de også tilbake til MXP (787-9), Colombo (A320), samt at TPE får en 3. daglig avgang (A320) og SYD en 2. daglig (A350). Sistnevnte vil vel bidra til mer potensiell feed fra deres Europeiske ruter

https://www.aeroroutes.com/eng/240105-tgns24

Bangkok Suvarnabhumi – Colombo 1 daily A320 (Schedule filing effective 31MAR24)
Bangkok Suvarnabhumi – Milan Malpensa 1 daily 787-9 (Schedule filing effective 01JUL24)
Bangkok Suvarnabhumi – Oslo 1 daily 777-300ER (Schedule filing effective 01JUL24)
Bangkok Suvarnabhumi – Sydney 2nd daily TG471/472 with 321-seater A350-900XWB (Schedule filing effective 31MAR24)
Bangkok Suvarnabhumi – Taipei Taoyuan 3rd daily TG636/637 with A320 (Schedule filing effective 31MAR24)
 
Thai har konvertert gjeld til egenkapital, slik at Statens eierandel nå er vesentlig redusert. Virker stort sett da var thailandske finansinstitusjoner som nå fikk tildelt aksjer i Thai i bytte mot gjeld.

https://www.ch-aviation.com/news/147987-govt-reduces-stake-in-thai-airways-in-debt-to-equity-swap

Thailand's Ministry of Finance reduced its shareholding in Thai Airways International (TG, Bangkok Suvarnabhumi) from 47.86% to 27.2% following the completion of a recent debt-to-equity conversion scheme.
 
Thai gjør endringer, går fra vektbasert til stykkbasert bagasjeregler. Dette vil øke inntektene på avgifter.
✈️ Thai Airways announces a new baggage policy under the Piece Concept

To enhance the travel experience and elevate service standards in line with leading global airlines, Thai Airways will transition its baggage policy from the Weight Concept to the Piece Concept, which defines baggage allowances based on the number of pieces and class of travel

This policy change aims to:
• Improve convenience and consistency for international connections and interline travel
• Provide passengers with clear and transparent baggage entitlements based on the number of pieces and travel class
• Strengthen THAI’s service standards to be globally aligned with our partner airlines

📌 Effective Dates of the New Policy

Effective 25 November 2025
Applicable to ticket sales, ticket issuance, and reissuance of totally unused tickets,
for travel commencing on or after 02 March 2026.

Applicable routes:
• All domestic routes within Thailand
• Journeys within TC3 (Asia, Australia, New Zealand)
• Journeys between TC2 (Europe, Africa, Middle East) and TC3

Effective 28 November 2025
Additional routes across THAI’s global network will follow the new policy.

🧳 Baggage Allowance Summary by Travel Class
📍 Domestic Sector (Within Thailand)

Each passenger is entitled to 1 piece, with weight based on travel class:

• Royal Silk Class — 1 piece | 32 kg
• Economy Class (Flexi / Full Flex / Standard / Saver) — 1 piece | 23 kg
• Infant without a seat: 1 piece according to the adult’s applicable allowance

🌍 International Sector

Royal First Class
3 pieces — 32 kg per piece
(Redeem tickets: 2 pieces — 32 kg per piece)

Royal Silk Class and Redeem
2 pieces — 32 kg per piece

Premium Economy Plus
2 pieces — 32 kg per piece

Premium Economy Class
2 pieces — 23 kg per piece

Economy Class

• Flex / Full Flex — 2 pieces | 23 kg per piece
• Standard / Saver / Redeem — 1 piece | 23 kg per piece
• Infant without a seat: 1 piece according to the adult’s applicable allowance

📐 Baggage Size Requirement
Each piece must not exceed a total linear dimension of 158 cm (62 inches).

Thai Airways remains committed to elevating our service standards to deliver a seamless and memorable travel experience for all passengers

#ThaiAirways #FlyTHAI #PieceConcept #Announcement
 

Attachments

  • IMG_7214.webp
    IMG_7214.webp
    72.3 KB · Views: 10
  • IMG_7215.webp
    IMG_7215.webp
    84.8 KB · Views: 10
  • IMG_7216.webp
    IMG_7216.webp
    85.3 KB · Views: 10
Jøss, trodde alt de hadde det. Er jo det "alle" selskaper har gjort for årevis siden
Vi fikk i fjor sjekket inn 2 kolli etter å ha betalt for 1 på 23 kg, med flere forskjellige selskap i øst Asia. Våre var på ca 10 og 6 kg.
 
Back
Top