Restruktureringen av Thai Airways

Re: Thai med store tap - mot konkurs

Thai vil aktivere tre A330-300 og to 777-200ER, og i tillegg lease fire A350-900 i fra mars neste år. Disse skal brukes på ruter til Europa og Japan i følge Bangkok post.

Får håpe Oslo ruten gjenåpnes. Prisene er ganske høye til Bangkok, men jeg tror ikke de synker frem mot sommeren. Jeg hadde tenkt å bestille billetter til sommeren snart, men får avvente og se hva Thai kan komme opp med.

https://www.bangkokpost.com/business/2464239/thai-plans-more-europe-japan-flights
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Thai vil aktivere tre A330-300 og to 777-200ER, og i tillegg lease fire A350-900 i fra mars neste år. Disse skal brukes på ruter til Europa og Japan i følge Bangkok post.

Får håpe Oslo ruten gjenåpnes. Prisene er ganske høye til Bangkok, men jeg tror ikke de synker frem mot sommeren. Jeg hadde tenkt å bestille billetter til sommeren snart, men får avvente og se hva Thai kan komme opp med.

https://www.bangkokpost.com/business/2464239/thai-plans-more-europe-japan-flights


Også en interessant uttalelse om Thai Smile.

«Mr Suvadhana also said that Thai Smile Airways plans to lease 10 Boeing B777 aircraft to meet the rising demand for air travel, especially when China opens up and allows its citizens to travel freely.»

Første gang med widebodies for Thai Smile. Vil tro Kina og annen intra-Asia trafikk vil være aktuelle destinasjoner her. Mon tro hvilken konfigurasjon disse flyene vil få? Vil vel være i direkte konkurranse med Scoot og Air Asia X.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Kanskje det ikke er så dumt å la Thai Smile bli THAI hvis de taper så mye penger. Helt anekdotisk men vi valgte bort Thai Smile og gikk for Bangkok Airways i vinterferien, vi fikk ingen Star alliance fordeler likevel på Thai Smile og fikk derfor mer for pengene andre steder inkl bagasje som vi måtte ha. Til tross for at THAI flyr oss nedover. Men klart kjenner man historien, så blir det neppe dette som plutselig bringer konsernet i pluss. Her skal det leies inn matriell fremover mens det står massiv kapasitet og rotner på rot på BKK.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Hvis man er Star Alliance gold har man visse (små) privilegier på Thai Smile.
Lufthansagruppen har egen avtale og kan også opptjene poeng.

https://www.thaismileair.com/en/star-alliance-cp

Lengter uansett tilbake til store fly med business class også på de store innenlandsrutene (med loungetilgang)

Jeg valgte Thai Smile fordi det der var mulighet til å bestille plass med blokkert midtsete. Jeg orker ikke trenge meg inn i en trang og fullsatt treseter etter å ha fløyet over et halvt døgn i business (eller first) class
Ser ikke fram til SAS plus på siste legget hjem hvis det ikke er ledig midtsete
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Kanskje det ikke er så dumt å la Thai Smile bli THAI hvis de taper så mye penger. Helt anekdotisk men vi valgte bort Thai Smile og gikk for Bangkok Airways i vinterferien, vi fikk ingen Star alliance fordeler likevel på Thai Smile og fikk derfor mer for pengene andre steder inkl bagasje som vi måtte ha. Til tross for at THAI flyr oss nedover. Men klart kjenner man historien, så blir det neppe dette som plutselig bringer konsernet i pluss. Her skal det leies inn matriell fremover mens det står massiv kapasitet og rotner på rot på BKK.


Samtidig kan man hevde den kapasiteten som står å råtner verker er egnet materiell for disse korte rutene. Og trolig vil koste mer å få i stand enn å integrere Smile i Thai og bygge opp et kortdistansenettverk med mer passende fly

Bruken av store maskiner på korte flighter har vel kanskje vært en langt større fordel for passasjerene enn Thais økonomi
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

. Helt anekdotisk men vi valgte bort Thai Smile og gikk for Bangkok Airways i vinterferien, vi fikk ingen Star alliance fordeler likevel på Thai Smile og fikk derfor mer for pengene andre steder inkl bagasje som vi måtte ha. Til tross for at THAI flyr oss nedover.

For min del ble det billigere og bedre å velge Bangkok Air BKK-KBV t/r framfor Thai Smile nå sist, og ikke minst: mye bedre flytider.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Samtidig kan man hevde den kapasiteten som står å råtner verker er egnet materiell for disse korte rutene. Og trolig vil koste mer å få i stand enn å integrere Smile i Thai og bygge opp et kortdistansenettverk med mer passende fly

Bruken av store maskiner på korte flighter har vel kanskje vært en langt større fordel for passasjerene enn Thais økonomi

Ja, tenkte på longhaul og Bangkok Post artikkelen om innleie av 6 stk A350. De har noen B777 stående på BKK ute av drift som jeg ville tenkt kunne være aktuelle men spørsmål hva det koster å få disse føyvedyktige igjen om overhodet mulig. Shorthaul 747 tidene til Phuket er nok i historiebøkene.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Vietnam Airlines har jo lenge hatt en enhetsflåte av narrowbody med A321 som vel går veldig mye domestic og kortere ruter i Asia (minus noen få ATRer som vel er et annet selskap). Usikker på økonomien der, men kan jo virke som det er en mix som er egnet i området? Thai har vel vært veldig flink til å ha litt av hvert i beste Star Alliance-stil (SAS, Austrian...)
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Thai har vel vært veldig flink til å ha litt av hvert i beste Star Alliance-stil (SAS, Austrian...)

Kanskje ikke så rart siden SAS eide 30% av selskapet da det ble startet i 1960. SAS solgte seg vel ut i 1977. :p
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Litt mer om dette i Bangkok Post. A321 er til Thai Smile.

Må er vel planen at Thai Smile skal slås sammen med Thai?

Flight Global rapporterer uansett at det skal signeres lease på 5 A321neo som skal komme i 2025, og at de er på jakt etter ytterligere 5 maskiner
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Må er vel planen at Thai Smile skal slås sammen med Thai?

Flight Global rapporterer uansett at det skal signeres lease på 5 A321neo som skal komme i 2025, og at de er på jakt etter ytterligere 5 maskiner

Det stemmer det, planen er vel å slå Thai Smile sammen med TG i løpet av 2024. Blir spennende å se hva de lander på i forhold til widebody.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Overskudd sist kvartal, men regner med å være enda et år under "business rehabilitation"

https://www.ch-aviation.com/portal/...s-3q24-rehabilitation-exit-1q25-relisting-ceo

Speaking to the Thai language Economic Base outlet, CEO Chai Eamsiri said business at the airline had improved significantly this year, and the rehabilitation plan was progressing well. Eamsiri said over the next 12 months, taking the airline up to when it expects to leave the rehabilitation process, he expects Thai to post EBITA earnings of approximately THB20 billion baht (USD568.7 million). As of June 30, 2023, the airline had a cash balance of over THB51 billion (USD1.45 billion) and is targeting flying nine million people over calendar 2023. The airline and its subsidiaries have now posted profits for the past four quarters.
 
Thai med store tap - mot konkurs

Bangkok-Phuket får 777-200ER på en av de daglige avgangene til høsten. Betyr vel da comeback for widebody på innenriks for Thai?

https://www.aeroroutes.com/eng/230915-tgoct23hkt

Thai Airways International (THAI) from October 2023 plans to resume mainline domestic service, as the airline schedules Boing 777-200ER aircraft on Bangkok Suvarnabhumi – Phuket route. Initially, the airline will operate this route once a day from 01OCT23.
 
Last edited:
Back
Top