Restruktureringen av Thai Airways

Re: Thai med store tap - mot konkurs

Positivt å se at de setter flere widebodies i trafikk igjen. Men fortsatt kun Thai Smile på domestic? Litt rart at det ikke er grunnlag for TG til å gjeninnsette noen fly på BKK-HKT og BKK- CNX?


Kan nettopp det ha vært et av flere bidrag til de dårlige resultatene tidligere, ved å bruke f.eks 747 på en times flyturer?
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Kan nettopp det ha vært et av flere bidrag til de dårlige resultatene tidligere, ved å bruke f.eks 747 på en times flyturer?

747'eren til HKT. var stortset altid fyldt op. Så dårlig forretning ved jeg ikke. Derudover blev der fløjet med A330-300, og 777-200/300ER på BKK-HKR og Chiang Mai. Samt også Krabi. De 3 ruter, var nogle af Thai Airways kernemarkeder og havde, hva jeg ved af pre-covid op til 10 daglige afgange til Chiang Mai/Krabi. fordelt på TG og Thai Smile. Og til Phuket var det stortset timedrift fra tidlig morgen til sen aften. nogle gange "30 minuttersdrift" på ruten, hvor også Thai Smile fløj.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

747'eren til HKT. var stortset altid fyldt op. Så dårlig forretning ved jeg ikke. Derudover blev der fløjet med A330-300, og 777-200/300ER på BKK-HKR og Chiang Mai. Samt også Krabi.
Det å fylle et widebody-fly for en times flytur er ikke det samme som at de tjener gode penger på det. Det er jo en grunn til at det ikke gjøres i større grad mange steder til tross for mangel på crew, fulle fly og trangt om plassen på flyplasser.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Å operere longhaulfly på korte ruter er generelt en dårlig ide. Høye kostnader og sliter uforholdsmessig mye på flyet.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Det å fylle et widebody-fly for en times flytur er ikke det samme som at de tjener gode penger på det. Det er jo en grunn til at det ikke gjøres i større grad mange steder til tross for mangel på crew, fulle fly og trangt om plassen på flyplasser.


Det var vel stort sett bare en morgenavgang til Phuket som gikk med 747 på slutten. Men å fylle opp A330 og B777’ere flere ganger om dagen til HKT og CNX må vel være god butikk? Det kan se ut til at mye av trafikken nå går med lowcost Airlines som AirAsia, Vietjet, Nok etc.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Det var vel stort sett bare en morgenavgang til Phuket som gikk med 747 på slutten. Men å fylle opp A330 og B777’ere flere ganger om dagen til HKT og CNX må vel være god butikk? Det kan se ut til at mye av trafikken nå går med lowcost Airlines som AirAsia, Vietjet, Nok etc.

‘Noen’ synes det var en god ide å sette inn en DC-8-63 på FBU-BGO også. Kanskje han jobber i Thai nå? ;)
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

‘Noen’ synes det var en god ide å sette inn en DC-8-63 på FBU-BGO også. Kanskje han jobber i Thai nå? ;)

Husk hvem som startet opp Thai i sin tid. De fikk vel inn med morsmelken at hver sjef skal ha hver sin flytype.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

‘Noen’ synes det var en god ide å sette inn en DC-8-63 på FBU-BGO også. Kanskje han jobber i Thai nå? ;)

Det var en god ide for oss flyspottere som bodde i Bergen på den tiden. Det var en fin avveksling fra DC9 og 737. Men for de reisende og for SAS var det ingen god ide. Det var mye teknisk tull og ofte lange forsinkelser.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Det var vel stort sett bare en morgenavgang til Phuket som gikk med 747 på slutten. Men å fylle opp A330 og B777’ere flere ganger om dagen til HKT og CNX må vel være god butikk? Det kan se ut til at mye av trafikken nå går med lowcost Airlines som AirAsia, Vietjet, Nok etc.

TG gik med 747 op til 4 gange om dagen. 2 om morgenen. en midt om dagen og 1 om aftenen.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Hm, skal staten eie så mye så fortsetter det kanskje den samme tralten hvor mange skal mele egen kake og resultatet blir deretter?
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Hm, skal staten eie så mye så fortsetter det kanskje den samme tralten hvor mange skal mele egen kake og resultatet blir deretter?
Grunnen til å komme under 50% statlig eierskap var vel bl.a for å unngå nettopp det. Jeg er overrasket over at de har klart å rydde såpass opp med kun interne krefter uten å innhente kompetanse utenfra. Men mulig de har leid inn vestlige som konsulenter.

Nepotisme i Thailand er nok utfordrende å komme unna også i fremtiden. Samtidig har TG kraftig konkurranse på domestic og intra-asia fra diverse low-cost i tillegg til SQ. Så jeg tror det blir vanskeligere for både politikere og andre statlige ansatte å trikse seg til gratisturer. Dette var jo et viden kjent problem som nok ble etterspurt en løsning på i Chapter-11 forhandlingene.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Thai planlegger få in 2 til A350-900 i starten av 2023

https://aviationsourcenews.com/news/thai-airways-announces-fleet-strategy-for-high-season/

Furthermore, the airline has expressed through the Letter of Interest to replace older aircraft, by inking 2 extra Airbus A350-900s. The approvals for the new A350s depend on the Civil Aviation Authority of Thailand and the Thai Transport ministry. The new A350s are slated for a January 2023 delivery should this materialise.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Samtidig har de signert en leasing avtale på ytterligere 2 A350-900, som skal leveres i 2023
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Thai planlegger også å reaktivere noen av de gamle parkerte flyene, for å dekke opp økt etterspørsel: https://www.bangkokpost.com/business/2434550/thai-airways-to-keep-some-old-planes-instead-of-selling

Det nevnes 3 stk A330 og 2 stk B777-200ER som skal komme i trafikk igjen tidlig neste år.

Jeg var innom BKK for en måneds tid siden, og må si det var ganske trist oppsyn å se parkering av Thai fly, A380, B747-400, B777-200, A330. Så sikkert over 20 stk til sammen, med masse synlig skitt på det hvite liveriet. En annen ting er hvor heldig det er med langtidsparkering i det ekstremt fuktige klimaet, kan ikke se for meg at det er så gunstig.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

«The Asian carrier has already sold 12 Boeing 747s, and five Airbus A340s, and is in the processing of selling four more A340s.»

Lurer på hvem som har kjøpt disse? Og kommer de i lufta igjen eller skal de hugges? I følge artikkelen vurderer de å sette inn noen av A380’ene også.
 
Back
Top