Restruktureringen av Thai Airways

Re: Thai med store tap - mot konkurs

Det nye Thai skal kun fly 787,A350 og 777 ER, står det i saken. Vet ikke nøyaktig hvor mange fly de har til sammen i disse tre kategoriene, men det vil være et kraftig nedskalert selskap. Da kan vel fort ruta til Oslo henge i en tynn tråd.

Nå er det jo alltid forskjell på hva man ser for seg eller planlegger, og hva man ender opp med. Tror man heller skal se på det fra en annen vinkel: Thai planlegger å fly de rutene som enten allerede er lønnsomme (eller var i dager) eller de som kan bli lønnsomme med å bytte til en mer egnet flytype

Og man skal heller ikke se bort i fra at selv om det kutter ut flere flytyper, så betyr ikke det at de kutter flåten tilsvarende, da de kan også velge å innfase flere fly av flytypene de ønsker å beholde. På grunn av Korona finnes det nå eller vil snart finnes ledige fly av dette på markedet. Eller produksjonsslot hos produsentene på kort varsel
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

spørgsmåler vel også hvor meget de vil flyve på Skandinavien...tror ikke de kommer ud med daglige flyvninger på alle 3 lande...i alle fald ikke fra starten
Hilsen Ole
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Det nye Thai skal kun fly 787,A350 og 777 ER, står det i saken. Vet ikke nøyaktig hvor mange fly de har til sammen i disse tre kategoriene, men det vil være et kraftig nedskalert selskap. Da kan vel fort ruta til Oslo henge i en tynn tråd.

I sommerprogrammet S21 har de annonsert med B787 på OSL. Frakt av laks er vel en stor del av inntekten på den ruten, så spørs om de kutter den nå som DY ikke ser ut til å fly internasjonalt.

Det som er synd i et litt lengre perspektiv er at First forsvinner fra TG med utfasing av B747 og A388. Sistnevnte trivdes jeg godt i.

Det var her på forumet jeg først oppdaget fordelene med USDM og poengreiser. Min r første tur var i 2013 med fire strekk i TG F, av totalt 25. De flest med familie. Takk til alle dere som delte :)
 
Last edited:
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Blir spennende å se. Ut fra min lille kjennskap til landet, tror jeg de fortsatt vil prioritere høyt trafikken i Asia. Tokyo, Shanghai, Beijing, Hong Kong, Singapore. De har store ambisjoner for turister fra Kina, den dagen verden blir litt mer normal. Australia tror jeg ikke de gir opp. Historisk tette bånd mellom Australia og Sørøst-Asia. Mye thailandske studenter der og et populært reisemål. Så er det India som er viktig. Her opplever de vel heller ikke så tøff konkurranse. I Europa vil de selvfølgelig fortsette med London, Paris og Frankfurt. Så spørs det hvor mye kapasitet de sitter igjen med når dette er dekket opp og de har faset ut massevis av eldre maskiner.....
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

I sommerprogrammet har de annonsert med A350 på OSL. Frakt av laks er vel en stor del av inntekten på den ruten, så spørs om de kutter den nå som DY ikke ser ut til å fly internasjonalt.


Uten at reiserestriksjonene heves, er det neppe liv laga for denne ruten med noen form for flymateriell. Turismen fra Asia var i vekst, men med innreiseforbud ut året vil dere neppe se Thai på OSL i år.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Uten at reiserestriksjonene heves, er det neppe liv laga for denne ruten med noen form for flymateriell. Turismen fra Asia var i vekst, men med innreiseforbud ut året vil dere neppe se Thai på OSL i år.

Beklager, mente S21, altså neste år.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

I sommerprogrammet har de annonsert med A350 på OSL. Frakt av laks er vel en stor del av inntekten på den ruten, så spørs om de kutter den nå som DY ikke ser ut til å fly internasjonalt.

En liten korreksjon, i S21 programmet til TG ligger 787-9 inne på OSL. Thai har bare to maskiner av denne flytypen, og i kjent TG-stil er det unike seter i business som ikke finnes på andre flytyper i flåten.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

En liten korreksjon, i S21 programmet til TG ligger 787-9 inne på OSL. Thai har bare to maskiner av denne flytypen, og i kjent TG-stil er det unike seter i business som ikke finnes på andre flytyper i flåten.

Stemmer, rettet til B787 nå.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Flightglobal melder Thai har for OK for en restrukturering gjennom konkursretten i Thailand

https://www.flightglobal.com/thai-a...court-supervised-restructuring/138436.article

Rettsbegjæring om konkurs må leveres i både Thailand og USA, for å sette i gang rehab prosessen, i følge Bangkok Post. 35% av kreditorene er basert i USA (Boeing?).

De skriver også at det er spesielt arbeidstaker-lover og lover for statlige foretak som har hindret restrukturering tidligere. Planen er nå å redusere statens eierandel til under 50%, slik at sistnevnte lover ikke lenger gjelder.

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1920900/cabinet-gives-nod-to-thai-rehab
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Thailandske myndigheter har redusert sin eierandel i Thai Airways til under 50%, slik at selskapet ikke lenger regnes som en statlig virksomhet, og dermed står friere og under et mer fleksibelt lovverk

https://www.flightglobal.com/thai-government-reduces-stake-in-thai-airways/138518.article

The Thai government is no longer a majority shareholder in Thai Airways after the country’s finance ministry reduced its stake to 47.86% from 51.03%.

“After the reduction of shareholding percentage held by the Ministry of Finance in the company, the company shall cease to be a state enterprise under the relevant laws,” Thai Airways says in a filing to the Stock Exchange of Thailand.
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Thai Airways har da lagt følgene fly ut for salg

10 x B747-400 MSN 26609, 26610, 27724, 27725, 28705,28706, 32369, 32370, 33770, 33771
6 x 777-200 MSN 27726, 27727, 27728, 27729, 27732, 27733
6 x 777-300 MSN 29150, 29151, 29211, 29212, 29213, 29214
6 x A340-600 MSN 677 , 681 , 689 , 710 , 719 , 953
5 x A340-500 MSN 624 , 628 , 775
1 x A300-600 MSN 681
2 x 737-400 MSN 26613, 26614

Selv om det skal vel sies at noen av de har vært forsøkt solgt før...
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Noen som blir med å spleise på en A345?[emoji6]
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Overasket over at de ikke har lagt ut a380 til salgs også men de er vel hvertfall uselgbare om dagen
 
Back
Top