Restruktureringen av Thai Airways

Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Ser TG954/955 til/fra Oslo har vært innstilt endel ganger siste uka, har dette noe med økonomiske problemer å gjøre?
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Tviler på det. De beskrives som svært punktlige bla. ift å betale regninger. Dårlige bookingtall? Er april, varmetiden kommer nå og da er det litt i overkant varmt i Thailand for mange.
 
Last edited:
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Husker fra august at torsdag ikke går. Ofte står det cancelled på OSL, som ikke er planlagt . Har faktisk studert dem , og de virker å være tidlig inne hver dag og i rute ut.
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

De har justert ned til 5 ganger i uka, sjekket nå. De hopper over tirsdag og torsdag. Er sesongbasert.
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

De har justert ned til 5 ganger i uka, sjekket nå. De hopper over tirsdag og torsdag. Er sesongbasert.

Sånn har det vært i alle år Thai har flydd på OSL. Daglig i vintersesong og 5 dager pr uke på sommeren, ikke tirsdag og torsdag. Og siste åra med daglig i sommerferieukene.
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

5 dagar i veka frå 25. mars til 15. juni.
Dagleg frå 16. juni til 17. august.
5 dagar i veka frå 19. august til 29. oktober.
Dagleg frå 30. oktober til 25. mars.
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Flyet som kom i dag var stappfullt, ikke ett ledig sete, så konstaterer at ruta går bra enda. Har fløyet fire ganger med Thai på ruta siden desember og vært like fullt hver gang. Thailand på sommeren er det flere og flere som gjør. Den daglige regnskuren er ikke verdens undergang.

Det er vel rett og slett bare disposisjon av materiale på andre ruter hvor de tjener mer eller så som ligger til grunn. Kan være low yield i lavsesongen (hot season i Thailand nå. rainy på høsten).
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Thai utsetter leveranser av både A350-900 og B787-9. Allerede i år skulle selskapet mottatt fly.

https://www.flightglobal.com/news/articles/thai-to-defer-delivery-of-14-widebodies-421050/

Ser ut som dette egentlig var tomme trusler, og at det nok heller ikke var bare-bare for Thai og utsette leveranser av fly såpass sent i produksjonsprosessen.

Første A350 til Thai er jo nå malt i fulle Thai farger og skal nå få kabinen og motorer innstaler, før levering en eller annen gang i sommer

http://www.airbus.com/newsevents/ne...s-completes-painting-of-thais-first-a350-xwb/
Painting of the first A350 XWB for Thai Airways International (THAI) has been completed and the aircraft rolled-out from the Airbus paint shop in Toulouse, France, in the airline’s livery. The aircraft is now set to move to the next stages of production, including the installation of engines and cabin furnishing, before starting ground and flight tests. The aircraft is scheduled for delivery to THAI in mid-2016.
 

Attachments

  • TG350.jpg
    TG350.jpg
    56.9 KB · Views: 3,297
Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Ser ut som Thai klarte å havne seg på pluss siden for 2016 under ett, selv om overskuddet var svært lite.

http://m.bangkokpost.com/business/t...to-profit-in-2016?refer=http://m.facebook.com
The national carrier reported a consolidated net profit of 47 million baht in 2016, compared to a net loss of 13 billion baht in 2015, according to its filing to the Stock Exchange of Thailand on Tuesday evening.

47 millioner Baht er jo ikke mer enn 11 millioner kroner
 
Last edited:
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

For oss som har vært en del i Thailand og kjenner til styresettet der med militærjuntaen m.m er det vel ikke rart at det går med underskudd.
Thai har ei flåte bestående av 788, 388, 744, 346,333, 773, 772, 734 med 358-9 i bestilling.
Misstenker noe korrupsjon her blant ledelsen der personlig økonomisk gevinst går foran å få en flåtestruktur som er økonomisk forsvarlig.
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Både 737-400 og 340-600 er ute av flåten.
A350-900 er satt i drift for lengst, Thai har også 2 stk. 787-900

Utfasingen av 747 er jo også i full gang selv om det tar tid
 
Re: Thai med stort tap de siste 9 mnd.

Nå har den nye lederen kun vært i stillingen i et halvt år, men man kan være kritisk til hvorfor de henter inn en leder med bakgrunn i et annet statseid selskap, som drev med eiendom.

Det virker som man i Thailand har motforestillinger til å hente utenlandsk ekspertise, slik man også ser i andre asiatiske land. Men uansett hvem man hadde hentet inn, så er det vel vanskelig å gjøre mye med vedlikeholdsutgiftene og oljeprisen med det første.
 
Last edited:
Back
Top