Restruktureringen av Thai Airways

Re: Thai med store tap

Det brenner ett blått lys for Thai i følge presidenten i selskapet. Det er ennå tid til å snu skuta, men den bør komme på rett kurs så snart som mulig, ellers vil det være umulig å redde selskapet:

https://www.bangkokpost.com/business/1777704/thai-airways-at-risk-of-closure-president-says



Kan også tolkes/oversettes på følgene måte: Vennligst ta dere sammen og forbedr lønnsomheten, så ikke vi også fremover må kraftig subsidiere selskapet
 
Re: Thai med store tap

Vil Thai Airways overleve dette ? Kjenner jeg thaiene rett, så vil de gå langt for å redde flagg-selskapet sitt.

Thailand hadde 11 millioner kinesiske turister i 2019, og var sene med å stenge grenser. De hadde litt over 300 smittede, og var fremdeles i fase 2 i går. Sure sure...
 
Re: Thai med store tap

Pengene renne ut hos Thai også, så er spørsmålet om myndighetene tar en Alitalia eller en SAA? Eller om de finner på en egen kreativ løsning?
 
Re: Thai med store tap

Vil Thai Airways overleve dette ? Kjenner jeg thaiene rett, så vil de gå langt for å redde flagg-selskapet sitt.

Tror nok det sitter langt inne å la selskapet gå konkurs, spesielt med forbindelsene til kongehuset og som nasjonalt selskap. Hadde dog vært fint om de kunne bruke kalkulatoren nå i stedet for å "maintain face".
 
Re: Thai med store tap

Et lån fra den Thailandske staten på 2,2 milliarder US dollar vil hjelpe dem et stykke på vei. Iallefall frem til oktober i år.
One expat writer in Thailand told me “Thai will carry on with a combination of new money from other state enterprises and private support. But without a major reorganisation and changes in management this is just papering over the cracks.”

www.businesstraveller.com/thai-airways-seeks-us2-2-billion-in-state-aid/
 
Re: Thai med store tap

Tror nok det sitter langt inne å la selskapet gå konkurs, spesielt med forbindelsene til kongehuset og som nasjonalt selskap. Hadde dog vært fint om de kunne bruke kalkulatoren nå i stedet for å "maintain face".


Men ikke umulig de går for en form for restart
 
Re: Thai med store tap

Hvordan er eierstrukturen i Thai? Er det stats- eller privateid?
 
Re: Thai med store tap

Verdens rikeste kongehus kan vel spytte inn noen milliarder baht... Thai stiller jo fly til disposisjon mellom Bangkok og Corona-residensen i Tyskland når hans kongelige høyhet og konkubinene vil ut å lufte seg.
 
Re: Thai med store tap

Men ikke umulig de går for en form for restart

Det hadde vært fantastisk om de gjør det. Men den kompetansen som skal til må hentes utenfor Thailand, og det har de ikke vært villige til.

Kulturelt sett er Thaiene "låst" i forventninger/oppførsel og det er ikke tradisjon for kritikk oppad eller noe som kan få andre til å miste ansikt. Andre utenfra kan rydde opp med et finansielt fokus. Men da må det også gis fullmakter.

Det er vanskelig å forklare, men det er et samrøre av politiske føringer, kulturelle og uskrevne kodekser som gjør endring svært utfordrende. Dette gjelder dog ikke bare TG, men også andre selskap.
 
Last edited:
Re: Thai med store tap

Thai skal forbli på statens hender og de er villig til å låne det som trengs, selv om disse lånene vel kanskje i praksis blir tilskudd. Men det som er nytt er visstnok at nå skal selskapet drives av profesjonelle [emoji13]


https://www.bangkokpost.com/business/1910020/thai-will-borrow-to-survive-remain-state-enterprise

Thai Airways International (THAI) will borrow money to survive the coronavirus crisis, and will remain a state enterprise, the Finance Ministry announced on Wednesday


An informed source said the meeting also agreed that professionals should be brought in to manage the struggling airline.
 
Re: Thai med store tap

Ikke umulig myndighetene har litt seg inspirere av andre når de nå åpner for at en restrukturering av Thai kan skje gjennom en mulig konkurs.

Siden den thailandske staten tilsynelatende ønsker å eie og drive eget flyselskap og gitt den reelle verdien av dagens egenkapital egentlig er null, er jo da en styrt konkurs en effektiv måte å kvitte seg med gjeld, forpliktelser og ansatte på


https://www.bangkokpost.com/business/1918140/uttama-bankruptcy-an-option-for-thai


Filing for bankruptcy is an option for the rehabilitation of Thai Airways International (THAI), and the cabinet will make the final decision, Finance Minister Uttama Savanayana said on Thursday.
 
Re: Thai med store tap

Ikke umulig myndighetene har litt seg inspirere av andre når de nå åpner for at en restrukturering av Thai kan skje gjennom en mulig konkurs.

Siden den thailandske staten tilsynelatende ønsker å eie og drive eget flyselskap og gitt den reelle verdien av dagens egenkapital egentlig er null, er jo da en styrt konkurs en effektiv måte å kvitte seg med gjeld, forpliktelser og ansatte på


https://www.bangkokpost.com/business/1918140/uttama-bankruptcy-an-option-for-thai

Interessant utvikling. Men vil ikke en konkurs åpne opp for salg av konkursbo til private selskap? I den grad de ønsker å overta noe som helst.

Nå har jo statsministeren sagt at det er uaktuelt å privatisere, og han har håndplukket ministrene i kabinettet. Noe av usikkerheten tenker jeg ligger i om det i det hele tatt er mulig å restrukturere selv med det store lånet. Hvis sannsyligheten er en konkurs etter at lånet er brukt opp kan de muligens bli tvunget til å vurdere dette seriøst.

Nå er det også slik at politiske føringer har en tendens til å overstyre sunn (økonomisk) fornuft generelt, og i Thailand spesielt. Så det blir spennende å følge fremover, også siden jeg har et gullkort i TG med noen gjenstående C-oppgraderinger.
 
Re: Thai med store tap

Interessant utvikling. Men vil ikke en konkurs åpne opp for salg av konkursbo til private selskap? I den grad de ønsker å overta noe som helst.

Det kommer jo an på hvem som styrer konkursen og hva slags prosess det legges opp til.


Akkurat nå ser det ut som Thai vil bli slått konkurs gjennom en form for Thai-utgave av chapter 11. Da er det jo ikke snakk om en konkursbo i tradisjonell forstand

https://www.executivetraveller.com/news/thai-airways-bankruptcy

Thai Airways headed for bankruptcy, officials confirm

The loss-making airline is expected to embark on a sweeping restructure which will also streamline its fleet
 
Re: Thai med store tap - mot konkurs

Det nye Thai skal kun fly 787,A350 og 777 ER, står det i saken. Vet ikke nøyaktig hvor mange fly de har til sammen i disse tre kategoriene, men det vil være et kraftig nedskalert selskap. Da kan vel fort ruta til Oslo henge i en tynn tråd.
 
Back
Top