Restriksjoner i svingradius?

Polaris

Free Luigi
I går kveld kom det et svært SAS 738 på takeoff forbi stuevinduet mitt. Ikke noe uvanlig med det, men 15 sekunder etter de ble "luftbårne" la det seg omtrent loddrett i lufta. Svingte 180 grader foran stuevinduet (tør påstå jeg aldri har sett det før), la seg lavt over Kjølen og forsvant nordover. Avinor gav meg rutenr SK4492 til Svalbard, men jeg har aldri sett at de la seg så hardt over, så tidlig, og brukte ei rute som var så lav over Kjølen....

1) Det finnes vel restriksjoner ifht hvor hardt de kan svinge med passasjerfly, hva ligger disse på?

2) Hva kan være årsaken til den rare svingingen og ruta? :) Random spørsmål, men jeg er nysgjerrig!
 
Last edited:
Vanskelig å si da det mangler en del informasjon:
1) Hvor bor du?
2) Hvilke flyplass?
3) Hvilke rullebane var i bruk?
4) Hvordan var været?
4) Hvor ligger Kjølen?

Uansett vil jeg anta at det var en visual departure, og hvis terreng, trafikk og værmessig forhold tillater det - så flyr man korteste vei ut og bort :)
 
Vanskelig å si da det mangler en del informasjon:
1) Hvor bor du?
2) Hvilke flyplass?
3) Hvilke rullebane var i bruk?
4) Hvordan var været?
4) Hvor ligger Kjølen?

Uansett vil jeg anta at det var en visual departure, og hvis terreng, trafikk og værmessig forhold tillater det - så flyr man korteste vei ut og bort :)

Om jeg ikke tar helt feil så bor hun like sør for flyplassen i TOS (basert på bilder hun har tatt & lagt ut her), og basert på beskrivelsen hennes så var det sannsynligvis rullebane 19 i bruk. Kjølen ligger på Kvaløya like vest av flyplassen.
 
1) Hvor bor du? Rett ved enden av rullebanen til TOS mot sør.
2) Hvilke flyplass? TOS
3) Hvilke rullebane var i bruk? De tok av mot sør, altså tok de av fra 19
4) Hvordan var været? Overskyet uten nevneverdig vind. Ingen nedbør.
4) Hvor ligger Kjølen? Rett vest, Kjølen er den fjelltoppen som har en svær avinor-radar på seg.
 
30 grader turn ser ganske 'skarpt' ut, det ... sammenlign med 30 graders helling i en bakke.
 
Hei Polaris.

30 grader krengning er vanlig (ofte bruker man bare 25 for å ha bedre margin), og i simulator trener man steep turns med 45-60 graders krengning, men det er mest bare for å ha det i fingrene.

En -800 som svinger rett etter avgang, svinger som regel i 500 fot, og det ser nok lavt ut. I tillegg har flyet ganske høy angrepsvinkel på grunn av den lave hastigheten, som de i dette tilfellet gjerne beholder istedetfor å flate ut litt for å akselerere. Det gjør at flyet kommer krappere rundt svingen enn med høyere hastighet, og derved kommer fortere "on track". Om de beholdt take-off flaps ute under svingen, var hastigheten trolig nede i 170-180 knop, før de akselererte til 250 knop og senere til stigefarten over 10 000 fot.

Kombinasjon av 25-30 grader krengning , høy nese/angrepsvinkel og fjellene i bakgrunnen har nok gjort at det så "ekstra kult" ut fra bakken, en av grunnene til at en del fremdeles synes det ser spennende ut å fly, kanskje.

For flygerne sin del er det naturlig å ta de snarveiene som klareringer, trafikk, terreng og regelverket kan gi dem, så de sparer drivstoff og tid; begge verdifulle "commodities" i disse tider. Men du kan være sikker på at det var "sikkert", og at pulsen ikke var nevneverdig høyere enn normalt på flight deck.
 
30 grader turn ser ganske 'skarpt' ut, det ... sammenlign med 30 graders helling i en bakke.
Til sammenligning har Fløybanen i Bergen 27 grader stigning på det bratteste, og det virker som "rett opp".
 
Takker og bukker for gode forklaringer! Kan kanskje spekulere i at de var skikkelig tunglastet og ville svinge nordover så raskt som mulig / et par "freshe piloter" hadde større friheter i luftrommet siden det var såpass sent, eller noe i den duren.... (Dog er det kanskje ikke så mye sannhet i setningen "freshe piloter hos SAS" :p )
 
Takker og bukker for gode forklaringer! Kan kanskje spekulere i at de var skikkelig tunglastet og ville svinge nordover så raskt som mulig / et par "freshe piloter" hadde større friheter i luftrommet siden det var såpass sent, eller noe i den duren.... (Dog er det kanskje ikke så mye sannhet i setningen "freshe piloter hos SAS" :p )

Siden det er en av sistnevnte kategori som har tatt seg bryet med å svare deg på det du lurte på, og det tydeligvis må ha vært to av dem i flyet som du skrev om, er det vel ikke helt usannsynlig, selv om snittalderen nok gjør de "freshe" for høyere aldersgrupper en din. ;) Men, bedøm selv, vi kan møtes på Skarven en kveld, eller i en luftkamp over Tromsø (hvis du flyr) ;)
 
Siden det er en av sistnevnte kategori som har tatt seg bryet med å svare deg på det du lurte på, og det tydeligvis må ha vært to av dem i flyet som du skrev om, er det vel ikke helt usannsynlig, selv om snittalderen nok gjør de "freshe" for høyere aldersgrupper en din. ;) Men, bedøm selv, vi kan møtes på Skarven en kveld, eller i en luftkamp over Tromsø (hvis du flyr) ;)

Møte en pilot på skarven? Jatakk :love *ler*
 
Heisann!

...Siden det er en av sistnevnte kategori som har tatt seg bryet med å svare deg på det du lurte på, og det tydeligvis må ha vært to av dem i flyet som du skrev om, er det vel ikke helt usannsynlig, selv om snittalderen nok gjør de "freshe" for høyere aldersgrupper en din...

Jumper G5, du er nok mere diplomat enn meg... ^_^

Polaris!

Flere her paa forumet sitter jo med aarevis av erfaring, jobber i denne industrien osv. og Jumper G5 med sine mange aar som jagerflyger og senere trafikkflyger faller vel godt inn i denne kategorien. Flott at du deltar, men det vel griet aa vise litt respekt tilbake og unoedvendig aa legge inn slike "egg" paa slutten... ;)

Dag
 
Selvfølgelig! Hva jeg mente med "fresh" (som jeg nå innser er et begrep man kan tolke mange veier) er at man var "nyutdannet" / "helt ny i jobben" / "helt fersk i flybransjen".

Ikke negativt ment, setter pris på rutine jeg ;)
 
Hei igjen Polaris!

Selvfølgelig! Hva jeg mente med "fresh" (som jeg nå innser er et begrep man kan tolke mange veier) er at man var "nyutdannet" / "helt ny i jobben" / "helt fersk i flybransjen".

Ikke negativt ment, setter pris på rutine jeg ;)

Sikkert ikke noe problem, og jeg "hoppet" vel litt raskt paa dette jeg ogsaa...:rolleyes:

BTW: Paa fleste Boeing fly, og jeg regner med Airbus fly ogsaa, saa faar du en "BANK ANGLE" annunciation om du krenger for mye. Noen her som vet hvilke grader dette kommer paa, og eller er det ogsaa en alpha input paa dette signalet?

Dag
 
Ikke le av piloter på Skarven. De er flere enn man tror :)

Piloter, akademikere, helsepersonell, turister osv. Med sol & varmt (Tromsø-varmt...) i lufta er det ikke mange andre steder som er bedre å ta seg en pils enn Skarven, men jeg skjønner hvor du vil Sukram.:)
 
Back
Top