Hei Dag. Som også Jumper skriver, så er det min erfaring at man legger relativt lite vekt på "recovery"-øvelser (fra "unusual attitudes / stalls) i simulator på store maskiner.
På A320 / 321 / 330 er det knapt et tema.
I normal law (som 99,99 % av alle flygningene foregår i til daglig ) har man en rekke protections (stall, overspeed, high pitch, overload, bank etc). Etter 10 år med Airbus har jeg enda ikke opplevd "next step" - alternate law. Der har man mistet en del "protections", men har fortsatt bl.a. stall-protection. Flyet vil fortsatt ikke kunne stalle som et konvensjonelt fly.
Autothrust vil automatisk gi full gass og flyet etablere en pitchkonfigurasjon som i verste fall vil gi en synkende profil for flyet, med høy nese, men fortsatt ingen stall.
Seriøs downgrading av computere og andre systemer kan til slutt sende flyet i direct law. Da er man i et konvensjonelt fly, med konvensjonell stall-warning inntakt, og man må utføre en "konvensjonell recovery", ved behov. Ved total downgrading hamler man så helt nede i kjelleren (mechanical backup, med kun THS og rudder tilbake, med det er en annen historie).
De gangene man kommer i nærheten av temaet "recovery", er ofte i forbindelse med øvelser på severe microburst's (windshear), unreliable speeds o.l.
Men også da forutsetter man full protections som utgangspunkt, og man flyr flight director commands, som igjen er innenfor "beskyttelsessonen" (flight envelope protections).
Blir veldig teknisk dette, og sikkert kun for de spesielt interesserte;-)
Men det var bare ment som en info om hvordan man på AIRBUS behandler dette.
Tally-Ho