Det finnes utallige meninger om hvor mange land det er i verden og hva som må til for å ha vært der. Men mitt syn er 198. Regner da de 193 forente nasjoner samt Palestina og Vatikanet som har observatør status og Vestlige Sahara, Taiwan og Kosovo som er godkjent av de fleste andre.
Flyplass, transitt etc teller ikke som å ha vært der. I mitt syn må man kan ha en samtale med en totalt ukjent person og kunne snakke om en denne plassen som om man har bodd dær, at man vet av enkelte gater, hvor de viktigste attraksjonene er etc. Et eksempel her er da jeg var i transit i Zurich mellom en flygning fra Trondheim til Barcelona i 2001, den gangen hadde jeg aldri vært i Sveits og syntes det var greit og telle dette da jeg gikk på utsiden av flyplassen og sto på en bakketopp. Senere ved en diskusjon da det ble snakk om samme plass, kunne jeg ikke fortelle noe om denne byen fordi jeg hadde rett og slett ikke vært dær. Man må ha sett noe, gjort noe for å egentlig kan krysse av eller si at man har vært dær.
Uansett jeg reiser for å oppleve og ønsker å ha med meg mest mulig av et land, reiser ikke pga å bli først eller ha mest land innen en viss alder. Jeg har vært i 103 av 198 land så langt, er 34 år, men har også vært i over 700 byer verden over og om dette hadde vært en konkurranse ville jeg nok først ha reist til alle hovedstedene i alle land før jeg hadde fordypet meg i andre byer i hvert enkelt land. Verden er rett og slett for stor til å rekke over alt, da menes alt som i alle opplevelser, plasser, festivaler, fjelltopper, poler, byer etc.
Det finnes flere reiseklubber og personer som er på toppen når det gjelder reising, da faller Gunnar Garfors litt til kort, men bragden han har gjort er bra den,. Han skriver han er den yngste hobby reisende personen i verden, det betyr at han har aldri reist lenger på ferie enn max et par uker i slengen samt helger med en fulltidsjobb eller studier. Så det sier seg selv, man klarer ikke å oppleve alt på så kort tid, da er nok motivet mer for rekorden.
Uansett, har skrevet lit om verdens land og reiseklubber på hjemmesiden min her.
http://www.gobystolsvik.com/travel-tips/how-many-countries-are-there/