Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Re: Liste av land med endrede restriksjoner for ankomst (av nordmenn) (status-tråd)

Jeg har spurt på noen andre forum, men spør nok feil da svarene er at det er soleklart. Jeg prøver en gang til og så skal jeg gi opp.

Jeg vet at UAE krever enten fullvaksinering, PCR eller recovery fra Covid.

Problemet er / hva mener de med fullvaksinert og QR kode? Alle over 12 hos oss har gyldig EU corona sertifikat til juni, men det er fordi alle har hatt Covid i januar. Ser de på check in OSL på noe annet enn at det er gydlig for EU?

12 åringen har jo bare ett skudd og vi voksne har jo ikke fått noen skudd siden september i fjor.

Skjønte noen spørsmålet mitt?

På punkt tre her så virker det som man må ha hatt Covid innen en måned før man drar, men i Norge gjelder jo Covid som skudd flere måneder.

https://www.emirates.com/english/help/covid-19/dubai-travel-requirements/tourists/

Du har rett i forhold til smitte. Recovery er kun gyldig i 1 måned (30 dager) fra dag 15 etter påvist smitte. Så for dere med covid i januar er ikke disse sertifikatene gyldige for innreise i UAE.

Når det gjelder fullvaksinering så har ikke UAE noen utløpsdato på gyldighet slik som feks EU har på 270 dager. Så så lenge dere har 2 doser av en WHO godkjent vaksine, noe alle de man kan få i Norge er, så er det nok. EU Covid Certificate enten digitalt eller på papir (pdf) er godkjent og akseptert av Emirates hvertfall da disse har en verifiserbar QR-kode.

Da gjenstår bare 12 åringen og sånn reglene er nå så må han da ta en PCR test innenfor 48 timer før avreise. Som du ser i linken så trenger ikke testen å ha en QR-kode så lenge den er godkjent af feks Helsedirektoratet i Norge. Så for eksempel Dr Dropin sine tester og sertifikater er godkjente.

Hilsen en handlingagent

Re: Liste av land med endrede restriksjoner for ankomst (av nordmenn) (status-tråd)

https://www.emirates.com/english/help/covid-19/dubai-travel-requirements/tourists/

Du har rett i forhold til smitte. Recovery er kun gyldig i 1 måned (30 dager) fra dag 15 etter påvist smitte. Så for dere med covid i januar er ikke disse sertifikatene gyldige for innreise i UAE.

Når det gjelder fullvaksinering så har ikke UAE noen utløpsdato på gyldighet slik som feks EU har på 270 dager. Så så lenge dere har 2 doser av en WHO godkjent vaksine, noe alle de man kan få i Norge er, så er det nok. EU Covid Certificate enten digitalt eller på papir (pdf) er godkjent og akseptert av Emirates hvertfall da disse har en verifiserbar QR-kode.

Da gjenstår bare 12 åringen og sånn reglene er nå så må han da ta en PCR test innenfor 48 timer før avreise. Som du ser i linken så trenger ikke testen å ha en QR-kode så lenge den er godkjent af feks Helsedirektoratet i Norge. Så for eksempel Dr Dropin sine tester og sertifikater er godkjente.

Hilsen en handlingagent

Wow.. takk. Der var svaret. :up:

Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Hei igjen. Noen som vet hvor man kan få rimeligst (som ikke er helt yalla) PCR hurtigtest i Oslo nå? (Og evt. om noen gir rabatt for reisende med Turkish?)

Last edited:

Hei igjen. Noen som vet hvor man kan få rimeligst (som ikke er helt yalla) PCR hutigtest i Oslo nå? (Og evt. om noen git rabatt for reisende med Turkish?)

PCR Hurtigtest du liksom, ok siden du spør om PCR test så må du nok regne med å punge ut om du skal ha svar hurtig. Dr Dropin tar 2500 kroner. Ellers kan man faktisk bruke dropintest fra kommunen dersom du kan vente 1 dag eller 2 på svar (det er ikke stor pågang på PCR test nå svaret foreligger som regel påfølgende virkedag). Det er slutt på at de analyserer tester i helger nå så ikke ta test på en fredag. Fordelen med å ta på en dropin lokasjon i regi av kommunen er jo at det er gratis, men man må vente litt på svar fra Furst.
https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/koronatest-og-provesvar/drop-in-pcr-test/ - ja nei de spør ikke hvorfor du vil ta test.

Uansett Volvat tar 1890 som er langt billigere enn Dr Dropins stive 2500
https://www.volvat.no/tjenester/corona-test/pcr-ekspress/

Last edited:

Hei igjen. Noen som vet hvor man kan få rimeligst (som ikke er helt yalla) PCR hurtigtest i Oslo nå? (Og evt. om noen gir rabatt for reisende med Turkish?)

Legevakt Vest var ihvertfall rimelig i norsk målestokk tidligere i vinter.

Legevakt Vest var ihvertfall rimelig i norsk målestokk tidligere i vinter.

Takker.. Booket på Oslo Helse (ligger ned på Bislet og på Oslo S)under SAS kampanjen og legger inn en fremetidig SAS booking. Da ble det faktisk overkommelig pris og de er avslappet med bookingkoden.

Jeg har tenkt å reise til USA i august og må derfor ta en Antigen-test (d.v.s. hurtigtest) senest dagen før avreise. Jeg har tatt 3 vaksiner og har hatt Covid-19. Jeg har vaksinepass, men der er det ikke registrert at jeg har hatt Covid-19 (i februar i år), og i følge FHI utløper vaksinepasset (for godt, slik jeg forstod det) 30/6.

Ordner da de som tar testen (enten det er Oslo Helse, dr. Dropin eller noen andre) med alle papirer slik at jeg ikke får problemer på OSL før jeg reiser?

Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

August? Det kan være helt andre krav når den tid kommer ... Så det ville jeg ikke bekymret meg om nå.

August? Det kan være helt andre krav når den tid kommer ... Så det ville jeg ikke bekymret meg om nå.

Jeg er klar over det, men spørsmålet er da om de strammer inn eller slipper opp reglene, og om jeg skal ta sjansen på å bestille nå eller vente. 🤷♂️

Jeg er klar over det, men spørsmålet er da om de strammer inn eller slipper opp reglene, og om jeg skal ta sjansen på å bestille nå eller vente. [emoji1745][emoji3603]

At Canada har avskaffet restriksjonene gjør at jeg mistenker at vi vil følge før sommerferien.

Men du vil uansett kunne reise såfremt du følger reglene med mindre noe veldig dramatisk skjer.

Takk for svaret.

Det er noen år siden jag var i USA nå, og jeg lurer derfor på om det er noe annet enn ESTA og negativ Covid-test jeg må ha for å komme inni USA, d.v.s. andre papirer som må fylles ut før avreise?

...og i følge FHI utløper vaksinepasset (for godt, slik jeg forstod det) 30/6.
Mener du de skal avskaffe QR-kode-passet? Eller refererer du til datoen i vaksinepasset ditt? (Den endres løpende)

Vaksinebevis/pass for de vaksiner man har fått vil man alltid ha (og har hatt lenge, ref den "gamle gule papirlefasa")

Mener du de skal avskaffe QR-kode-passet? Eller refererer du til datoen i vaksinepasset ditt? (Den endres løpende)

Vaksinebevis/pass for de vaksiner man har fått vil man alltid ha (og har hatt lenge, ref den "gamle gule papirlefasa")

Jeg er klar over at datoen endrer seg, men etter det jeg forstod av samtalen med FHI skulle det avskaffes. Jeg ser imidlertid nå at jeg har misforstått henne.

Har lest litt men ikke blitt helt klok på dagens regler; jeg skal til New York 15. april. Har 2 doser og hadde covid 17 januar så avreise er på dag 88. Hva gjelder da? Må jeg ha en test og "fit-to-travel" eller noe annet? Livredd for å stå igjen på OSL...

Har lest litt men ikke blitt helt klok på dagens regler; jeg skal til New York 15. april. Har 2 doser og hadde covid 17 januar så avreise er på dag 88. Hva gjelder da? Må jeg ha en test og "fit-to-travel" eller noe annet? Livredd for å stå igjen på OSL...

Du må ha test ja. PCR 72 timer før ankomst eller antigen 24 timer før. Tok min på Dr. Dropin på OSL før avreise. Spennende 20 minutter.

Ingen sjekker noe i USA. Det er kun for innsjekk på OSL. God tur.

Halla,

Jeg skal da til usa nå med KLM. Jeg er x3 vaxxed og har gyldig cert på dette. Så hadde jeg covid for 2 måneder siden, men det ligger ikke i helsenorge (bare hurtigtest). Jeg hater disse testpinnene. Forstår jeg et riktig at det holder med brev fra min lege at jeg har gjennomgått covid og er fit for flight? Slik jeg forstår trenger flyselskapet et offisielt brev fra en lege, men henger de seg opp i at min smitte ikke står i covid pass? Forstår jeg det og riktig at det er ingen som bryr seg ved border crossing i usa?

Takk

Back