Reiseåret 2024

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Reiseåret 2024

På tiden med den vanlige oppsummeringen. 21 flighter, er det samme som i fjor, dog er 38.000km ned 10%. Stort sett turer innen Europa, pluss en til Las Vegas. Kun en enkelt innenriksflight, en enveis til Stavanger.

Ingen jobbreiser, hvilket jeg av flere grunner kunne tenke meg å gjøre noe med til neste år, dog en tur til ARN med Flypodden.

Ingen nye flyselskap eller flytyper, men en ny flyplass i form av SPU

Flyplasser: OSL, DEN, FRA, SPU, ZRH, MAN, ARN, LIS, MAD, CDG, LAS, BRU, SVG, AMS.

Destinasjoner var Stavanger, Manchester, Lech (fløy til ZRH), Split, Antwerpen (fløy til AMS og fra BRU) og Las Vegas. Og ja, Frøsundavik. Resten var mellomlandinger

Flytyper:
A320neo: 9
A320: 5
737-800: 2
CRJ-900, 737-700, 787-9, A340-600, A319, 737-MAX 8: 1

Flyselskap:
SAS: 9
Lufthansa: 4
Air France, United, Iberia: 2
Norwegian, KLM: 1
 

Attachments

  • Fly2024.PNG
    Fly2024.PNG
    116.8 KB · Views: 271
Re: Reiseåret 2024

Ikke så veldig spennende for min del.
Kom hjem fra Gdansk 1 januar, også ble det en innenrikstur til Bergen, et par småturer med Kielferga, tur til Gøteborg med buss, Kristiansand for å drive med festival. Også ble det en tur til Lisboa som endte med en frastjålet mobil og greier og greier.

Dro til Rondane for å jobbe litt for DNT og høsten ble kanskje mer spennende for min del da det ble turer til MUC for oktoberfest (en unnskyldning for å bruke Lufthansa ), ORD med SAS, BEG med Lufthansa (nok en gang en dårlig unnskyldning for å bruke Lufthansa for å sikre Senator) .

Nye flyplasser ble ORD og BEG. Ingen andre nye i år. Ble vel nesten en bedre kunde av SJ Nord i år enn noe flyselskap kanskje hehe, dessverre la SJ ned sitt bonusprogram i Norge.
 
Last edited:
Re: Reiseåret 2024

Reiseåret 2024 ble ikke så travelt da ferieleiligheten ble benyttet mye.
Dog fikk jeg 13 turer opp i lufta, blant annet hjemreise fra Japan i år.

Flytyper:
A350-900
A320 NEO
A320
B787-8
Diamond da40
Cessna 172
Cornell pt19
Tiger moth
Embraer E195

Det var flytypene. Tre turer med Cornell var stas å få med seg. Flyr ikke så ofte, men synes cockpit er morsomt, pluss åpen cockpit da føler man at man flyr. ;)
Haneda
München
Kansai Osaka
Wien
Kjeller
Frankfurt
Gardermoen

Det var det hele.
 
Re: Reiseåret 2024

Det ble 14 direkteflyvninger på meg i år (via Elefanten).

Flyplasser: OSL, SFO, LAX, PDX, ARN, CPH, BDU, KEF.

Jeg tar ikke med Togreiser da dette er et Flyforum.
 
Re: Reiseåret 2024

Tidenes reiseår for meg.
Jeg trodde fly-reiseåret var over 4 februar, men det snek seg inn en TOS-OSL tur 24.11 med SAS
Dermed har det blitt 16 flighter hittil i år. Reiseåret er over, ikke kalender året, men jeg regner de 2 gjenværende flyvningene til 2025, da de er del av en ferie som foregår 96% i 2025. 15 flighter på en ferie kommer jeg aldri til å overgå (trodde jeg) 11 flyselskap på en ferie kommer jeg aldri til å overgå (trodde jeg) 10 nye flyselskap på en ferie kommer jeg aldri til å overgå (trodde jeg) 15 flyplasser på en ferie kommer jeg aldri til å overgå (trodde jeg) 13 nye flyplasser på en ferie, kommer jeg aldri til å overgå (trodde jeg) 14 (nye) hotell på en ferie kommer jeg aldri til å overgå(trodde jeg).
De nye flyselskapene er Pegasus, Gulf Air, Biman Bangladesh, Jetstar Asia, Batik Air, City link, Scoot, Royal Brunei, Firefly og Thai Air Asia. De 10 nye flyplassene er SAW, KWI, BAH, DAC, CGK, HLP, DPS, DIL(første flyprater i DIL?), KUL, BIA, BKI, PIA og BKK. Mest benyttede flyplass er Bali med 4, 3 ganger på OSL og SIN der jeg fikk brukt 3 av 4 terminaler. Forrige SIN besøk var 03.01.1987 da var det bare 1 terminal. DMK het BKK sist jeg var der, 03.01.87 Jeg fikk lagt til 7 nye land på listen over besøkte land der jeg har forlatt flyplassen. Ingen nye flytyper men 321 og 321 NEO var nye varianter i tillegg til 320, 320NEO, 319 og B737-800 samt B787-8 og 787-9 Mest benyttede flytyper er A320CEO med 4 og 787-9 med 3.
Korteste flight var KWI-BAH med 320NEO og lengste var, med meget stor margin Norse BKK-OSL. Både beste og verste flighten var på 1 rad i Premium Economy på en 787-9. 15 timer i PE med Norse var fantastisk. 3 timer i PE, DPS-SIN med Scoot var en tragedie. Makan til møkkete fly har jeg aldri reist med. Gardinen til galley så ut som om den aldri hadde blitt vasket. Setene og spesielt armlenene var utslitt, Maten var heller dårlig, drikke var alt for lite og internjetet virket knapt og ble fort gitt opp. Nest dårligste var SAS, TOS-OSL. Rad 25 på deres nye A320NEO er alt for trangt, bestod så vidt håndflate testen. Trist at SAS nå er nede på Wizzair nivå når det gjelder plass ombord. Pegasus sin nye 321Neo har ingen lommer. Hvor gjør man av mobilen under flighten? Mest possitive opplevelse var Gulfair. På BAH-DAC var vi nok de eneste som hadde noen i familien med blondt hår. Vi så ingen Europeere ombord, men var meget fornøyd, gode seter og ikke minst egen lomme til mobilen var fantastisk. Serveringen på Biman, DAC-SIN var også meget god. Fikk plenty med både mat og drikke. Listen over land jeg har flydd innenriks kan økes med Indonesia og Malaysia.
For 2025 har det tatt helt av, bokstavelig talt. 17 flighter med 13 selskap, hvorav 10 nye, er planlagt de neste 45 dager. Alle i economy. Vi skal innom 12 land og 20 flyplasser og bo på ca 25 forskjellige hotell. Kun Norse, BKK-OSL er med widebody, ellers for det meste A320 serien. A220 og Embraer 190 blir helt nye flytyper.
Edit: Korteste flight 2024 var Bandar Seri Begawan-Kota Kinabalu med Royal Brunei. Turen tok ca 30 min.
 
Last edited:
Re: Reiseåret 2024

16 flighter i år
OSL-CPH-BKK-CNX og retur i februar/mars
OSL-VIE-BER-MUC-OSL i november ("senator match")
OSL-MUC-BKK-CEI i november
CNX-BKK-ZRH-OSL i desember

6 flighter i plus, 8 flighter i biz og 2 flighter i first
A220 ny flytype (ZRH-OSL)
 
Re: Reiseåret 2024

1. september ble det nesten slutt på jobbreiser med fly og det savnes ikke. Faktisk blir det tog til salgssamlingen i Trøndelag nå i februar. Men i 2024 ble det både et gjensyn med DAT, det ble flere turer med Norwegian enn med SAS, nytt flyselskap ble ITA og LufthansaGruppen er fortsatt favoritten.
 
Re: Reiseåret 2024

Bare 7 flyvninger på meg i 2024; samtlige var familieturer. Stort sett ganske begivenhetsløst, bortsett fra å bli truffet av lynet rett etter avgang Sola med Sunclass. Det smalt voldsomt og tok tid før vi skjønte hva det var. Destinasjonene i år var Haarlem i Nederland, Torquay i England og Rhodos - Hellas. Det blir forhåpentligvis noen familieturer i 2025 også, men i begrenset omfang. Så da er 2024-statistikken som følger:

Totalt 7 flyvninger, cirka 14 timer i luften og 9700 km. Eneste nye land i år er Nederland.

Nytt flyselskap:
Sunclass Airlines

Nye flytyper:
Egentlig ingen, men siden vi er nerds så er det første gang med A321-200 med sharklets, og første gang med Embraer 175STD.

Ny flyplass:
RHO

Topp tre flyselskap:
1. Sunclass Airlines 3
2. KLM Cityhopper 2
2. Norwegian Air Shuttle 2

Topp tre flytyper:
1. Airbus A321-200SL 3
2. Boeing 737-800W 2
3. Embraer 190 og Embraer 175 1

Topp flyplasser:
1. SVG 3
2. RHO AMS OSL LGW 2
 
Re: Reiseåret 2024

Haha glemte å legge til at en ny flyplass i år ble AMS og det var også første gang med KLM. Ble et lite bongos tryllereiseopplegg på vei hjem fra BEG ja pga forsinkelse. BEG-MUC-AMS-OSL.
 
Re: Reiseåret 2024

Endte opp med 52 flighter i år og 107000 Km, inkludert WF711 senere i dag.

Ble 7 nye flyplasser, OPO, LIT, CMH, BNA, SMF, DEN og SEA

Selskaper
SAS 19
United 9
Brussels 7
Lufthansa 6
Widerøe 4
Alaska 2
Delta 2
LOT 2
Swiss 1

Flytyper:
11|A320neo
7|A320
5|A319
4|DHC8-100
3|737-800, A350-900, A321
2|CRJ200, 767-300, A330-300, ERJ175, 737-900
1|CRJ900, ERJ295, 737-8, 737-9, 757-200, 787-9
 
Re: Reiseåret 2024

Ikke så mye spennende å berette om her.

I starten av februar ble det en tur til Bergen for å ferie far sin 80 års dag. SAS A320 begge veier.

I midten av februar ble det en tur fra OSL til MUC med sønnen. Det var med SAS og A320Neo

I juni var kona og jeg på tur til Milano med følgende rute OSL-MPX-CPH-OSL. Også dette var med SAS A320

Av detter er MPX en ny flyplass for meg. Ellers er det flytyper jeg har fløyet med før og steder som jeg har vært tidligere.

Jeg har en drøss med avbestilte reiser også, men det er jo ikke så interessant. Både tur til DUB, DUS og BRU har blitt avbestilt da det ikke lot seg gjennomføre av helsemessige årsaker eller behandlinger. Skal prøve å få tatt igjen noe av dette i 2025. De avbestilte turen har heldigvis ikke kostet meg en krone og pengene står på konto og er klar til å brukes på litt flyturer i 2025.
 
Re: Reiseåret 2024

En magert reiseår, ja .. ble nok ikke langt unna samme antall miles i bilen som i fly i år.

Ett nytt selskap (Westjet) og en ny flytype, vel subtype ihvertfall (737 MAX) ...

26.000km - 9 flighter - fra Vancouver i vest til Bodø i øst.

Året avsluttes med biltur til kysten.
 
Re: Reiseåret 2024

Like mange flighter i år som i fjor, nemlig 2, men riktignok 10x i distanse. Det var en t/r LPA for å sykle på Granka da jeg var arbeidsledig.
Ellers ble det jo rundturen rundt Skagerak med tog og båt som avslutning på året.
Ligger antagelig an til dobbelt så mange flyturer neste år og antagelig mitt første bekjentskap med Ryanair
 
Re: Reiseåret 2024

Det ble "bare" 49 flighter i år og mesteparten var vel privat. 102.000 km i følge FlightMemory. Ble mye Airbus 350.

Nye selskaper ble Eurowings og Air France.

Nye flyplasser ble Düsseldorf, Atlanta og Charlotte.

Diamanten slo inn etter fire måneder og ser ut som den er ganske safe neste år også med 15 flighter booket.

Beste tur var vel den ufrivilliges med SAS i biz fra Charlotte til Atlanta:cool: og værste var fra Oslo til Düsseldorf med tå som brakk fem minutter før avreise.
 
Året er ikke over før 27. desember, da man skal reise hjem fra Bodø til Oslo, men vi inkluderer årets siste flytur i statistikken.
Skiftet jobb også i 2024 - gikk tilbake til samme bransje jeg jobbet med tidligere. Derfor nytt reisemønster i forhold til fjoråret.

Antall flyvninger 98 (+1%)
Antall kilometer 200,527 (-4%)
Lengste flytur i distanse: LHR - SIN (10 894 km, 13:10 t) - samme som i fjor.
Lengste flytur i flytid: PVG - AMS (8 919 km, 14:15 t)
Korteste flytur: HOV - SOG (127 km, 0:35 t)

Topp 5 flyplasser
OSL 55 (+12%)
AMS 14 (+133%)
PVG+SHA 10 (+150%)
HAU 10 (ikke benyttet i 2023)
SIN 8 (-30%)

Topp 5 flyselskaper
SAS 55 (+48%)
Widerøe 12 (+1200%)
KLM 12 (+100%)
Air France 6 (ikke benyttet i 2023)
Norwegian 5 (+150%)

Nye selskaper og flyselskaper i bold.
Flyelskaper: SAS, KLM, Widerøe, Norwegian, Air France, Lufthansa, Brussels Airlines, Singapore Airlines, Delta Air Lines, Iberia, OTC, RedStar Aviation, Turkish Airlines, Air China, China Eastern, Hainan Airlines, Juneyao Airlines, Shanghai Airlines, Swiss, Danish Air Transport, Virgin Australia

Flyplasser: OSL, BOO, MJF, TRD, HOV, FRO, SOG, BGO, HAU, AAL, CPH, AMS, LHR, INV, BRU, FRA, CDG, ZRH, GVA, MAD, PMI, LPA, IST, ISL (brukt da den var IST), DS Kanuni, JFK, ATL, MSY, SIN, PVG, SHA, PEK, WDS, XIY, TFU, CAN, SYD, MEL, HBA

Nye flytyper: Airbus 220-100, Leonardo AW139

2024:
- Fikk oppleve gamle Istanbul Ataturk. Det var gøy, samt helikoptertur ut i Svartehavet.
- Fornøyd med å oppleve Chengdu for første gang. Fornøyd med å fly A340-300 hos Swiss på samme tur.
- Fikk oppleve Indonesia for første gang - da Batam.

2025:
- Satser på færre turer med Widerøe. Er matlei av stedene Widerøe flyr til.
- Allerede Singapore og ett par Kina-turer på kalenderen første kvartal.
 

Attachments

  • 2024-12-26_20-38-10.png
    2024-12-26_20-38-10.png
    179.3 KB · Views: 227
Last edited:
Re: Reiseåret 2024

Ikke så mange flyvninger for min del, til gengæld var nogle lange!

CPH-KEF-CPH (SK)
CPH-SIN-SYD//MEL-SIN-CPH (SQ)
SYD-AYQ-MEL (JQ=Jetstar)

Nye flytyper: A359, B777-300ER (en gammel traver, I know!)
Nye lufthavne: SIN Changi*, SYD Kingsford Smith, Ayers Rock
(aka Conellan) og MEL (Tullamarine)

* Har været på den forrige lufthavn i SIN for mange år siden, men
kan ikke huske dens navn!

Jetstar er LCC, ejet af Qantas. Mit rejsebureau bookede dette selskab,
da det er noget billigere end QF og Virgin Australia på de samme ruter.
Jeg var egentlig lidt bekymret for, hvordan jeg ville været stillet i tilfælde
af IRROPS på disse to low density ruter, men alt gik heldigvis som
det skulle!
 
Re: Reiseåret 2024

Fortsatt vesentlig mindre reising på meg, sammenlignet med precovid. Egentlig ingen ønsker om å løfte det opp igjen heller.

Også litt endringer hos meg med at jeg ikke lenger gidder være "råkkestjerne" hos ett selskap. Nå er heller strategien å opprettholde grei status hos flere selskap.

Nye destinasjoner i år er vel Shanghai, Nuuk, Kanquerslaq og Albuquerque. Nytt selskap var Air Greenland og Swiss på long haul.

Kjipeste tur var nok Lufthansa til PVG i 747-400. Beste var helt klart AY916 til HEL for et par dager siden. Maaaaagisk crew.

Statistikken er:

1. SAS- 22 flights
2. Finnair - 10 flights
3. BA - 9 flights
4. KLM - 8 flights
Deretter masse forskjellig grums med 4-6 hver

Fornøyd med at A350-900 er 3dje mest brukte fly.
 
Reiseåret 2024

Det ble ganske mye reising dette året. En del med jobb og mye pendling.
87 flyvinger, opp fra 75 i 2023
14 flyselskaper, ingen nye om man ikke regner med German Airways som fløy for KLM på en flyvning, og FlyArystan som ble satt inn på en Air Astana flyvning.
35 flyplasser (12 nye (Bydgoszcz, Gibraltar, Poznan, Istanbul (ny IST), Eindhoven, Nürnberg, Klagenfurt, Rhodos, Katowice, Ostrava, Rzeszow, Almaty)). Det ble også sagt farvel til Bromma som mister all rutetrafikk etter årsskiftet.
14 flyselskaper, LOT: 29, SK 11, AY: 10, TK: 6, W6: 6, A3: 4, OS: 4, BA: 3, Air Astana: 1, DY: 4, FR: 3, BT: 2, AF: 2, KL: 2,
Flytyper: 19 (1 ny: A-350-900).
 
Last edited:
Re: Reiseåret 2024

Jeg begynte å tenke og da ser jeg at jeg ikke har fått med meg reiser i USA.
(Men jeg klarer ikke å slå Fnate sinne 51 flights).

Og etter å ha oppdatert arket mitt da ble det: 16 direkteflyvninger på meg i år.
18,367 miles (29,559 km)

Flyplasser: OSL, SFO, LAX, PDX, ARN, CPH, BDU, KEF.


Det ble 14 direkteflyvninger på meg i år (via Elefanten).
 
Re: Reiseåret 2024

Bra reiseår for min del.
77 Flighter fordelt på 8 selskaper. 98535 KM
55 jobb og 22 fritid. 48 x SAS, 15 Widerøe, 4 x Ethiopian, 4 x Lufthansa, 2 x Alaska, 2 x United, 1 x Norwegian, 1 x Wizz

Nye selskaper:
Wizz Air, Alaska Airlines, Ethiopian Airlines

Nye Flytyper:
747-400, 787-8, 787-9, 777-200(ER), ERJ195, 737-900, E175, A350-900

Nye Land:
Namibia (og mellomlanding i Etiopia)

Nye flyplasser:
LAS, LAX, SFO, ATL, JAX, ORD, IAD, BER, ADD, WDH

Høydepunkt, stort sett å lande hjemme i KSU ;)
 
Last edited:
Back
Top