Reiseåret 2022

Re: Reiseåret 2022

Har reist både med T-banelinje 2 og busslinjene 21, 69 og 79

Godt man har lifetime gold

Åh 79 det er østkantens egen mjølkerute. Er noen jeg kjenner som har en drikkelek på den bussen der hvor man tar en shot for hver gang den stopper på et stopp som slutter på -rud. PS det er ganske mange av dem på ruta...

Men jeg sliter litt med å kåre hvem som er mest mjølkerute av den og 100 bussen, men jeg er tilbøyelig til å si 100 bussen da 100 bussen går innom omtrent alle steder det er mulig å svinge innom mellom Oslo og Lillestrøm og ikke bare litt engang...
 
Re: Reiseåret 2022

Da ble det visst et år som er litt mer som forventet og med en salig blanding av veteran varianten A320, nye A20N med russisk spesifikasjon og lodne seter helt foran og nesten nye A21N med gardin og fancy seter foran, men normale seter helt foran.
 

Attachments

  • map-3.jpg
    map-3.jpg
    52 KB · Views: 280
Re: Reiseåret 2022

MAKAN! Feil Gaustad

Jeg sittet og sett på den toppen du snakker om da. Drakk øl og så på den. Fin i profil
Toppen må og skal jo sees fra fly da. I lav høyde rundt. MAKAN, dette er jo et flyforum, ikke sant! [emoji2369][emoji6]Screenshot_20221223_194944_Capture.jpgScreenshot_20221223_195022_Capture.jpg

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk
 
Re: Reiseåret 2022

Toppen må og skal jo sees fra fly da. I lav høyde rundt.

Pass på fallvind på lesiden, den kan fort bli skummel hvis man er for lavt og for nærme. Fikk merke det veldig godt en gang jeg fløy motorseilfly rundt der i ungdommen.
 
Re: Reiseåret 2022

Ble 84 flygninger i år, inkludert to gjenstående.

Ingen nye selskaper
Nye flyplasser ble RET, GDN og RNO
Nye flytyper MAX8/9, 772, 77W, CRJ200, A321neo


attachment.php
 

Attachments

  • Bilde_2022-12-24_011122894.png
    Bilde_2022-12-24_011122894.png
    473 KB · Views: 509
Re: Reiseåret 2022

Mye WF Oslo-Røros etter at de igjen overtok ruten i januar, en del Oslo-Trondheim med både SAS og Norwegian, en tur til Stavanger med SAS, en tur til Ålesund med SAS, to turer til Napoli og Roma med Lufthansa og en tur til Seattle med Icelandair…tenker og planlegger det samme for 2023.
 
Last edited:
Re: Reiseåret 2022

Pass på fallvind på lesiden, den kan fort bli skummel hvis man er for lavt og for nærme. Fikk merke det veldig godt en gang jeg fløy motorseilfly rundt der i ungdommen.
Nå er jeg kun passasjer noen ganger, men ja jeg husker litt turbulens på lesiden. Piloten forklarte litt om det også. Hvordan det er i le av fjell.

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk
 
Re: Reiseåret 2022

Et fint flyår med ny rekord for min del i antall flyvninger, 39 i antallet, 11 innenlands og 28 innen Europa. Hadde litt å ta igjen etter corona-tiden. Alle var personlige turer alene eller med familie.

Fikk oppleve tre nye land med Finland, Estland og Latvia, pluss Åland dersom det teller med. Favorittreisemålet i år ble Saaremaa. De tre kjekkeste flytypene må være Fokker 50, Airbus A318-100 og Dakota C-53. En drøm å få fly disse før det er for sent.

Nye flyselskaper:
AirBaltic, Air France Hop, AIS Airlines, Amapola Flyg, Budapest Aircraft Service, Cityjet, Dakota Norway, Ethiopian Airlines, Finnair, Flyr, Norra, NyxAir, Swiss International Air Lines

Nye flytyper:
Airbus A220-100, Airbus A318-100, Airbus A220-300, Airbus A320neo, ATR 42-500, BAe Jetstream 32EP, Boeing 737-8, Boeing 787-8, Bombardier CRJ-1000, Douglas C-53D, Embraer 120ER, Fokker 50, Saab 340A

Nye flyplasser:
BOO, CDG, HEL, KDL, LYC, LYS, MHQ, POR, RIX, SRP, TLL, URE, ZRH,

Topp to flyselskap:
1. Norwegian Air Shuttle 10
2. NyxAir 4

Topp to flytyper:
1. Boeing 737-800 12
2. Airbus A320neo 3

Topp to flyplasser:
1. OSL 16
2. Stavanger 13
 
Re: Reiseåret 2022

Blir jeg ender med 68 turer bak i flyet i år (DFW-EWR-ZRH i morgen). Litt opp fra 51 i fjor. 1/3 privat, 2/3 i jobbsammenheng.

map1 by fjasebase, on Flickr

På seterad 0 ble det en god del mer. Lengste var SFO-BOS, korteste DFW-DAL og DAL-RBD. Begge ca 17km. Noen uker i Europa var god variasjon!

map2 by fjasebase, on Flickr

map3 by fjasebase, on Flickr
 
Re: Reiseåret 2022

Det ble "Bare" 3 flighter i 2022- men jeg er egentlig ganske fornøyd. En ny flytype: 787, ett nytt-nytt flyselskap: Norse og en ny flyplass:FLL, samt første gang jeg har kjøpt noe bedre en Economy
Første skikkelig long-haul tur siden 1987, (det må jo ikke være long haul, selv om det er 777-300ER) da vi tok Norse sin åpningstur til FLL. Dette var min andre widebody flight med ett Europeisk selskap, forrige gang var SAS DC10 CPH-SIN i 1986 Det var servering av champagne(Eller var det brutt?) kaker og boller og brus. Da vi landet i FLL var det vannsalutt og gave fra flyplassen, da dette var første ruteflyvning fra utenfor Amerika på 2 år. På returen prøvde vi Premium. Selv om det var irriterende å få servert maten kl 01.30 på natten så sov jeg godt etterpå og beaglen vi fikk til frokost smakte utrolig godt. Med sete 8C var jeg første man ut av flyet og dermed er jeg den første som har gjennomført en ukestur til Florida med Norse
I tillegg ble det en jobbtur BGO-OSL med den eldste maskinen til DY.

For 2023 ser det mye bedre ut. Ny tur med Norse, i Premium, til FLL, ble bestilt for noen timer siden, med avreise om 20 dager. Derfra blir det til Quito og retur fra Guayaquil, eller motsatt. Kanskje blir det en mellomlanding på veien også. Og hvem vet kanskje er flyåret 2023 avsluttet før vi er ferdig med Januar. Eller kanskje ikke...
 
Re: Reiseåret 2022

Året 2022 endte opp på 25 flighter, hvorav 22 var innenriks og 3 internasjonale.

attachment.php


Nytt flyselskap ble Atlantic Airways, etter å ha blitt ombooket på vei hjem fra FAE før jul, og Norra (for Widerøe BGO-KRS). Nye flyplasser ble RET og FAE, og nye streker på kartet ble OSL-BGO, BOO-RET-BOO, BGO-FAE, FAE-CPH og CPH-SVG.

Beste minne er da jeg måtte bælje nedpå en buy-onboard Cava RET-BOO, mens vi var på downwind til 25 med hjula nede og det hele :colgate:
 

Attachments

  • Screenshot 2022-12-29 at 14.47.30.png
    Screenshot 2022-12-29 at 14.47.30.png
    257.4 KB · Views: 300
Re: Reiseåret 2022

Kort oppsummert.
En tur tur/retur OSL-TOS med SAS pluss i november.
Behagelig tur med merkelig mat. (Fylte rundstykkelignende greier med uleselig tekst og ukjent innhold. )

Og dett var dett i 2022.
 
Re: Reiseåret 2022

Det ble 20 flighter i 2022 som er det høyeste siden 2019.
Ingen nye flytyper dessverre, skulle fly 789 fra Addis, men ble endret til 788. Fikk to nye land Tanzania og Rwanda,3 nye flyselskap Rwandair-Brussels Airline og Ethiopian Airlines.
Det ble 5 nye flyplassser Brussel-Kigali-Dar-Es-Salaam-Kilmanjaro og Addis Abbeba
 

Attachments

  • Skjermbilde 2022-12-30 023302.jpg
    Skjermbilde 2022-12-30 023302.jpg
    102.4 KB · Views: 39
Last edited:
Re: Reiseåret 2022

Så er tiden inne for å oppsummere reiseåret 2022. Første halvåret var fortsatt preget av pandemien, så færre jobbreiser enn normalt, men dette tok seg opp utover høsten. Ble heldigvis også en tur på hytta i Thailand. Booket billetter under «Phuket Sandbox», noe som førte til litt ekstra papirarbeid. Men absolutt overkommelig og med raske tilbakemeldinger fra thailandske myndigheter. Var da enklest å booke flight direkte til Phuket, og da var det Emirates som kom ut som det beste valget med OSL-DXB-HKT med et par timer å vente i Dubai. Karantenehotellet i Phuket var Holiday Inn Resort i Patong. Har etter hvert blitt stamhotellet der, og er et veldig fint sted å tilbringe noen dager. Noen andre fritidsreiser ble det også, Bodø, 2 x København og en fin høstferie i Spania med utgangspunkt i Alicante. I tillegg ble det en ukes motorsykkelferie i Danmark, Jylland rundt på småveier.

Året endte da på 54.743 km fordelt på 58 flighter, godt over en dobling fra i fjor. Men fortsatt godt under gjennomsnittet for et «normalår». 41 flighter i jobb og 17 private – så tilbake til normalfordeling igjen etter et år med flere privatreiser enn jobbreiser. Årets høydepunkt var selvfølgelig den sagnomsuste turen til Røst😊 Og årets skuffelse? Emirates på business fra Bangkok til Dubai. Hadde ikke spist i loungen og hadde forberedt meg til noen timer med god mat og drikke, for så å sove på neste flight til Oslo. Men denne flighten kom opprinnelig fra Hong Kong og hadde kun en kort stopp i Bangkok. Så middag ble kun servert på første leg’et. Dette var svært skuffende, noe jeg også ga uttrykk for til CC. Fyren viste stor medlidenhet med meg og beklaget så mye, men mat var det ikke å få. Så det ble 5 skåler med nøtter, bobler og GT til jeg sloknet…

Nye flytyper: Embraer E195-E2
Nye selskaper: Thai Vietjet Air
Nye flyplasser: Røst (RET), Sandnessjøen (SSJ)

Topp 9 flytyper:
Boeing 737-800 (16)
Airbus A320neo (15)
Airbus A320 (7)
Boeing 777-300ER (4)
Dash 8-100 (4)
Airbus A319 (3)
Boeing 737 MAX 8 (2)
Airbus A321 (2)
ATR 72-600 (2)

Topp 8 selskaper:
SAS (23)
Norwegian (10)
Lufthansa (5)
Flyr (4)
Widerøe (4)
Emirates (4)
KLM (4)
Air France (2)

Topp 8 flyplasser:
Oslo (22)
Trondheim (14)
København (10)
Stavanger (8)
Bodø (6)
Amsterdam (4)
Dubai (4)
München (4)

Klasser:
Economy (38)
SAS Plus (17)
Business (3)
First (0)
 
Re: Reiseåret 2022

Dette er min oversikt over Reiseåret 2022:

Nye destinasjoner jeg opplevde dette året; Cartagena, Montevideo, Saõ Paulo, Rio de Janeiro, Warszawa, Palermo.
 

Attachments

  • 9886A102-C010-4C81-AC4C-2F503DADDB92.jpg
    9886A102-C010-4C81-AC4C-2F503DADDB92.jpg
    96.1 KB · Views: 39
Re: Reiseåret 2022

Da kan man runde av 2022. Det ble 58 flyturer i 2022.

Nye flyplasser:
RET, MIA, LUX, og LCY

Ny flyselskaper:
JetBlue, Luxair og EuroWings.

Topp 3 flytyper:

1. A320neo
2. DH8D
3. A319

Årets opptur: Å bli stuck i London, slik at man kunne fly LCY-LUX-OSL dagen etterpå.
Årets nedtur: Det ULTRAKJIPE hotellet vi bodde på ved LCY. Det er kanskje det kjipeste hotellrommet jeg noen sinne har sovet på. Det var rent, men minnet mer om en fengselcelle enn hotellrom.
 

Attachments

  • 2022stats.jpg
    2022stats.jpg
    110 KB · Views: 23
Back
Top