Reiseåret 2018

Re: Reiseåret 2018

Om alt går etter planen, blir det 63 Flyvninger på meg i 2018. ( 62 i 2017)
Foruten en ferietur til Tyrkia i oktober, har alt sammen vert mer eller mindre begivehetsløse turer i økonomiklasse, til og fra jobb. Alt betalt av egen lomme.

Årets siste tur går i kveld klokken 23:35 med Wizz fra Kiev til Katowice, så i år blir det nyttårsfeiring ombord i fly.
Men om det skulle oppstå en aldri så liten forsinkelse er det ikke umulig at flighten må loggføres i 2019.

Wizzair: 25
KLM Royal Dutch Airlines: 13
SAS :7
Air France :6
Norwegian :5
Azur Air :2
Ryanair :2
Joon :1
LOT Polish Airlines: 1
Carpatair :1

Ingen nye flytyper i år.
Nye flyplasser : SXF og LUZ
Nye selskaper :Carpatair

2018 var året da jeg hadde planlagt å få meg flying blue platinum status.
Men så flæsket plutselig KLM til og la ned nattstopp ruten fra Amsterdam til Kiev, og med den forsvant den siste fornuftige pendlerruten som passet meg mellom Vestlandet og Ukraina.
Siden i sommer har eg reist mest på separate billetter med Wizzair via Polen, Budapest og København.
Helt ok i grunn, selv om gullkortet ryker. Mer behagelig med flybytte på små flyplasser i Polen enn å stresse rundt på Ams og cdg.

Endte opp med 29 flyvninger i 2018, opp to fra 2017.

30 701 miles
22 domestic, 7 international
78 timer og 36 minutter i lufta
6,3 tonn CO2 :p

Topp flyselskap:
United (13)
SAS (8)
WF (7)
KLM (1)

Topp flytyper
B739 (6)
B738 (5)
DH8A (4)

Nye flytyper:
E170
E175
B739

Nye flyplasser
SVJ
OMA
BWI

Beste opplevelse
Widerøe BOO-SVJ i 6000 fot :nor

29060732_10156100629665330_6836908924077885824_o.jpg

Håper 2019 bringer mange nye gode flyopplevelser :fly

Ser at Google også følger med....

attachment.php

Attachments

• google.jpg
    google.jpg
    74.2 KB · Views: 630

Har ikkje laga meg fancy kart, men oppsummeringa er sånn ca:
SK inkl. underbruk med 20 flights, DY med 16 og WF med berre 3. Så totalt 39 turar.

Nye reisemål har vore HOV og VNO. Elles er alt anna, bortsett frå ein tur til London, fordelt mellom OSL og eit par-tre turar til BGO, ein til TOS, ein til SVG og ein til RIX. Så ikkje så sabla spennande, mao.

Det mest "eksotiske" er at ein no kan reise ein god del stadar både innanlands og utanlands frå TRD uten å sette seg i ein 737. Har hatt fleire turar som berre har vore kombinasjonar av CRJ, ATR og Dash.

2018 ble et rolig reiseår med lite flyvning for min del med kun 13 flyturer, ikke flydd så lite siden 2007. Kombinasjon av fullføre studier og starte i jobb, samt sommerferie i Norge med bil bidrar godt.
Likevel rakk man innom både Malawi og USA, sistnevnte fordi jeg endelig nådde målet mitt om nok EB poeng til å kunne reise long-haul, tilogmed i biz i en retning. Hadde det ikke vært for poeng som gikk ut hadde jeg spart til nok poeng til biz begge retninger.

Så får man se hva året bringer av reiser, har i det minste vinterferien i boks, blir nok helgetur med kamerat, og antagelig Duxford med fattern

Attachments

• map.jpg
    map.jpg
    135.9 KB · Views: 216

Jeg ser på reiseåret 2018 vs 2017 at jeg er ufattelig lite innovativ.. 136.12 timer i luften 2017 og 136.48 timer i luften 2018.

Det ble:

54 flighter
Ett nytt flyselskap: ANA
En ny flyplass: DEL
19 av fligthene i monkey.

Det morsomm er at beste opplevelse i 2018 var eksakt det samme som i 2017 - Sete 1A på LHs 748 fra HND-FRA og verste var også eksakt det samme - Turkish i økonomi IST-OSL

Kartene for 2017 og 2018 er også mer eller mindre det samme..

verste var også eksakt det samme - Turkish i økonomi IST-OSL
Merkelig. De regnes da for å ha et godt produkt i økonomi og det er også min erfaring.

Var problemet at det var din eneste reise i året i økonomi eller var du spesielt uheldig med dem?

Merkelig. De regnes da for å ha et godt produkt i økonomi og det er også min erfaring.

Var problemet at det var din eneste reise i året i økonomi eller var du spesielt uheldig med dem?

Det er vel en blanding - en av grunnene er at forventingene er for høye fordi alle sier det er så bra og jeg blir litt skuffet når man kommer ombord. Husk - jeg sier ikke at det er ille, jeg liker jo alle flytruene, men denne likte jeg igjen minst.

Jeg synes onboardingen på IST, klientellet ombord og crewet gir en kjip steming. Maten er rett under grei. Har man nyere A321 så er jo selvfølgelig underholdning osv langt bedre enn SAS og lignende på samme type ruter.
Vi fløy dem Business nå OSL-IST i julen og det var en større skuffelse i forhold til forventningene.

Koster Lufthansa under 20% i tillegg når neste DXB tur bookes (og gjerne mer hvis det bare er billet til en og ikke fem) så blir det lett Lufthansa istedenfor.

.
Vi fløy dem Business nå OSL-IST i julen og det var en større skuffelse i forhold til forventningene.
.

Mener du det altså? For Dundrosaurusen er TK C på OSL-IST en absolutt favoritt. Mye bedre enn LH. Kun en skuffende TK flight for oss men det skyldtes en Pax som (for en ikke-Tyrker?) latet som han hadde bombe og skulle kapre flyet ved landing på TLV. Det var litt kontrabest.

Men ellers har det vært gjennomgående bra med Köfte og kebab.

Til DXB skjønner jeg det bedre, då du får 2 mellomlange strekk og mellomlanding midt på natten.

Reiseåret 2018 endte på 64 flyvninger over 62 097 kilometer, 101 timer, fem flyselskaper, 36 ruter og 22 flyplasser. Lengste tur ble Stockholm-Hong Kong og korteste tur Trondheim-Namsos. Nye flyplasser ble Namsos, Kristiansund og Alta, mens eneste nye flytype ble Dash 8-200. Flyåret har vært preget av mange (dyre) innenriksturer i SAS Plus, men også noen fine internasjonale ruter, slik som New York og Boston i SAS Business.

Flyselskaper
SAS Scandinavian Airlines - 49
Widerøe - 6
Norwegian - 5
Ryanair - 2
KLM Royal Dutch Airlines - 2

Flytyper:
Boeing 737-800 - 27
Boeing 737-700 - 16
Airbus A320-200 (og neo) - 5
Canadair Regional Jet 900- 4
Airbus A330-300 - 4
Dash 8-100 - 3
Dash 8-200 - 2
Embraer 190 - 1
Dash 8-Q400 - 1
Boeing 737-600 - 1

Topp 3 ruter
OSL - SVG - 8
SVG - OSL - 7
TRD - OSL - 6

Last edited:

Mener du det altså? For Dundrosaurusen er TK C på OSL-IST en absolutt favoritt. Mye bedre enn LH. Kun en skuffende TK flight for oss men det skyldtes en Pax som (for en ikke-Tyrker?) latet som han hadde bombe og skulle kapre flyet ved landing på TLV. Det var litt kontrabest.

Men ellers har det vært gjennomgående bra med Köfte og kebab.

Til DXB skjønner jeg det bedre, då du får 2 mellomlange strekk og mellomlanding midt på natten.

Jepp, det mener jeg bestemt. Maten (kebaben osv) var løene varer og eneste som skilte seg ut var den tyrkiske kaffen. Jeg vet ikke om du tenker på Lufthansas intra-Europa eller de lengre rutene, men sammenlignet med FRA-DXB så synes jeg det var stusselig. At flybytte skjer på natten er greit og passer godt med et spart (dyrt) hotelldøgn. Men her også, mora eller datteren.

FAEA1761-0821-449D-B9E0-AF4590E13334.jpeg

Antall flygninger : 14

Domestic Norge : 2
Intraeuropeisk : 12

Benyttetde flyselskap:

(1) Air Dolomiti (Nytt)
(2) KLM Cityhopper (Nytt)
(4) Lufthansa
(1) Lufthansa regional
(2) Norwegian
(2) KLM
(2) Thomas Cook (ny under det navnet men har fløyet med Scanair og Premiair tidligere som er forløpere)

Flytyper:
(2) A330-300 (Ny)
(1) E195 (Ny)
(4) A320
(1) CRJ900
(3) B737-800
(1) B737-700
(2) E190

Flyplasser:
LCY (Ny)
LPA (Ny)
OSL
MUC
BSL
FRA
BOO
AMS

Last edited:
Reiseåret 2018

Fem flyvninger i 2018, så på det jevne. To tur-retur og en enveis (tog den andre).

OSL, BGO, SVG og Ibiza

Ny flyplass: Ibiza

Ny destinasjon: Formentera (fint, stille, dyrt, god mat, fantastiske strender, må tilbake)

Kjørte bil tur-retur Roma, så gikk glipp av minst en tur-retur med fly der. På den turen ble det mange nye destinasjoner: Malmø, Trento, Castel Giorgio, Bolsena, Orvieto, Roma, Dro og Potsdam.

Max land på ett og samme døgn: 5 (No, Se, Dk, De, At og It)

Flyselskaper: DY

Flytyper: 737-800

Planer i 2019? Køben i juni er bestemt, ellers tipper jeg en syden og minst en storby (Paris, Berlin eller London kanskje).

Last edited:
Back