Reiseåret 2016 - en oppsummering

Re: Reiseåret 2016 - en oppsummering

Ble ny rekord for 4. året på rad, og denne gangen var det nok til edelt metall hos SAS.

Antall flyvninger
37 (9 innenriks, 28 utenriks)

Antall kilometer/miles
84 425 / 52 459

Tid tilbragt i luften
126 timer og 30 minutter (5,3 dager / 0,8 uker)

Bidrag til klimakrisen
10,7 tonn CO2

Sete
36 vindu
1 midtsete

Klasse
4 Business
14 Premium E
19 Økonomi

Mest benyttede flyplasser
1. OSL (21 avganger og landinger)
2. ARN (14)
3. TFS (6)

Flyselskap
1. SAS (21 flyvninger)
2. Norwegian (7)

Flytyper
1. Boeing 737 (22 flyvninger)
2. A32X (5)
2. Airbus 330 (4)
3. Dash 8 (4)

Mest benyttede flyruter
1. OSL-ARN (4 ganger)
2. ARN-OSL (3)
3. TFS-OSL (3)

Beste opplevelse i luften
Ingenting som utmerker seg, men 2 langturer i C blir jo aldri feil.

Verste opplevelse i luften

Usikker, men blant mulige: Sove hele turen i C fra LAX-ARN, gikk glipp av absolutt alt bortsett fra boblevannet under ombordstigning. Nå vil nok noen mene at det å sove bort 11 timer på fly kvalifiserer mer til beste opplevelse..
En annen kandidat er HEL-TFS med Norwegian, med grei motvind tok det 7 timer, og vi satt vel nesten 8 i flyet. Lenge siden jeg har hatt så vondt i kroppen etter en flytur, kan ikke begripe at noen liker disse skinnsetene...

Særeste opplevelse på bakken
Etter å ha lagt tomlene på scanneren og svart på de vanlige spørsmålene, hadde immigrasjonsvakten på newark ett spørsmål til:
-Do you play Pokémon Go?
-No
-Ok, then you may pass.

Nye flyplasser
HAM, BRU, FRA, HKG, LAX, PHX

Nye flytyper
CRJ-900
A380

Beste destinasjoner
Med tre turer til Tenerife i året så kan jeg ikke la være å nevne den. Spillegal som jeg er får jeg også nevne Las Vegas og Macau

Last edited:

Antall flyturer 2016: 15

Nye flyplasser:
LAX, SEA,TLL,SKP, PRN

Flytyper:
A320/1
A350
B737-700
B737-800
B737-900

Nye Flyselskaper:
Wiz Air
Air Malta
Vueling
Air Alaska

Beste opplevelse i lufta:
Bli oppgradert med plusgrade begge veier til LAX :)

Beste på bakken: Longen i LAX. Den er fresh og ny med bra mat tilbud.(First class lounge light)

Verste i luften: Flyvning om natten 0400 med SK fra LYR- Umenneskelig tidspunkt selv for charter...

Værste på bakken: LAX. 1 time i passkø i varm terminal.

Klokket akkurat inn til nok et år med FBG etter årets pinnekjøttlag i Nice. 31 totalt, alle, bortsett fra to med Airbaltic, en med AF, en med Vueling og en med Iberia, i KLMs blå. Alt innad i Europa og på økonomi.

Iberiaturen medførte et første møte med ATR-72, ellers ingen nye flytyper. Iberia var forøvrig også en førstegangs inne selskapskategorien.

På flyplassfronten er Belfast, Alicante og Valencia lagt til i samlingen. En gammel traver som Nice er kun besøkt to ganger, mens jeg ikke har vært i London iår (!).

Beste opplevelse i luften er det vanskelig å finne. Jeg digger å reise og trives stort så lenge jeg får rødvinsklunken min og det fortsatt er noen sider igjen i boken.

Like vanskelig er det å sette fingeren på verste, men KLM klarte å surre bort bagasjen vår to ganger på den årlige Spaniaturen. :D

På bakken er helt klart avgang 06.25 en skikkelig taper med flybuss 04.15. Ikke blir det tid til en takeoff-pilsner, lounge og alt annet som er godt heller. Ble nektet i loungen i Riga på samme reise. Merkelig på KL-billett, men jeg er ingen kranglefant, smilte pent og tok en pils i kafeen istedet.

Vinner på bakken er mange. Opplever veldig mye godt servicearbeid rundt omkring. Syns også nye delen av OSL-loungen innfrir og det nye matsystemet på schengenloungen i AMS ligeså.

2017 ser ut til å bli et ganske likt år, med untak av en tur over dammen til litt road-tripping og påfølgende cruise. C på flyene og utvendig med balkong på båten. Blir stas :)

Last edited:

Så var reiseåret 2016 over… Året endte på 123.746 km fordelt på 89 flighter. Antallet er omlag som i 2015, men med ganske mange flere km. Tror det kun har vært ett år (2013) med flere og lengre reiser. 46 reiser i økonomi, 28 i premium økonomi, 15 i business, men dessverre ingen i First. 64 flighter i jobb og 25 privat. En av de morsomste opplevelsene i 2016 var en rundflyvning med Anotonov An-2. Dette flyet unnslapp heldigvis den tragiske brannen på Geiteryggen. Ellers har det vært 3 langturer med SK i ny businessklasse (EWR, ORD, HKG), dette har blitt et meget godt produkt. Kanskje ikke helt i klasse med QR, men klart godkjent. En tur i annen etage med Thai 747 fra BKK til HKG var også en fin opplevelse. Ingen store nedturer, men året startet dårlig da Norwegian sørget for at jeg ikke nådde hjem til en konsert med Jason Isbell pga forsinket avgang fra LGW.

Nye flytyper: Antonov An-2, Embraer 145, Dornier 328 Jet
Nye selskaper: United Express, Al Maha Airways
Nye destinasjoner: Burlington (BTV), Stockholm (BMA), Alicante (ALC), Geneve (GVA), Chicago (ORD), Notodden (NTB), Dubai (DWC)

Topp 10 flytyper:
Boeing 737-800 (19)
Boeing 737-700 (11)
Airbus A320 (11)
Boeing 737-600 (9)
Dash 8-100 (8)
Airbus A321 (5)
Bombardier CRJ-900 (4)
Boeing 787-8 (4)
Airbus 330-300 (4)
Boeing 777-300ER (3)

Topp 5 selskaper:
SAS (53)
Widerøe (8)
Qatar (7)
Norwegian (5)
Thai (4)

Topp 5 destinasjoner:
København (24)
Bangkok (8)
Doha (8)
Stavanger (8)
Sogndal (8)
Og 60 turer startet eller sluttet på OSL.

Klarte hårfint å slå fjorårets rekord på 33 flyvninger. Så lenge ut til at det skulle stoppe på 32 helt til jeg og en kollega bestemte oss for en dagstur til Stockholm for litt juleshopping og for å prøve nye A320Neo' til SAS.

Starter friskt på ny rekord på nyåret med en tur til Trondheim første helga i Januar.

Antall flyvninger
34 (14 innenriks, 20 utenriks)

Antall kilometer/miles
58 117 / 36 112

Tid tilbragt i luften
89 timer og 40 minutter (3,7 dager / 0,5 uker)

Bidrag til klimakrisen
7,6 tonn CO2

Sete
23 vindu
5 midtsete
6 midtgang

1. OSL (18 avganger og landinger)
2. ARN (10)
3. SAN (8)
4. CPH (4)
5. LAX (4)

Flyselskap
1. SAS (22 flyvninger)
2. United Airlines (6)
3. Delta Air Lines (2)
4. Finnair (2)
5. Spirit Airlines (2)

Flytyper
1. Boeing 737-800 (8 flyvninger)
2. Boeing 737-700 (7)
3. Airbus A320-200 (6)
4. Airbus A330-300 (4)
5. Airbus A319-100 (3)

Mest benyttede flyruter
1. OSL-ARN (3 ganger)
2. ARN-OSL (3)
3. LAX-ARN (2)

Fikk flydd C for første gang. Ble påspandert etter graduation i California så fløy SAS sin nye biz fra LAX-ARN. Helt klart noe man kan venne seg til.

Beste opplevelse på bakken
Star Alliance Gold Lounge på LAX.

Svært lite dårlige opplevelser. De fleste kan vel settes i kategorien "medpassasjerer"

Verste opplevelse på bakken
Når ene flyet mitt hjem fra LAX var forsinket nesten 5 timer.

Nye flyplasser
Brussel, Vancouver, Wien, Trondheim, Stavanger, Dallas

Beste destinasjoner
Når jeg reiser så er jeg som regel ikke på samme sted veldig lenge. Men høydepunktet i år er uten tvil Vancouver og Whistler. Fantastisk natur og meget hyggelige mennesker. Fantastisk skiføre.

2016 ble året da jeg gikk all inn for å forsøke å kurere lysten til å fly - og feilet. Startet friskt med retur hjem fra NYC 2.januar, og etter det har det gått slag i slag. Jeg gjetter på at jeg har klokket inn ~220 reisedøgn i løpet av året, og om noen dager melder jeg meg inn i Travel Pass-klubben. Hjelpes...

Antall flyvninger
145. Med unntak av retur fra NYC og en t/rt HKG har alt vært shorthaul. Er det rart man drikker..?

Tid tilbragt i luften
125 timer sier SAS-appen, men det er løgn. Hvis vi runder opp til 140 tror jeg vi er der.

Bidrag til klimakrisen
Det vil jeg helst ikke tenke på, men klimakalkulatoren til NRK antyder ~17 tonn.

1. BGO(mistet tellingen)
2. OSL (ca. like mange som BGO?)
3. CPH

Flyselskap
1. SAS (139ish)
2. Widerøe(4ish)
3. EnterAir (2 for mye)

Mest benyttede flyruter
1. BGO-OSL(flere ganger enn jeg har lyst å tenke på)

Her burde jeg skrevet C-klasse til HKG, men det var faktisk litt skuffende og purseren hadde så mye etterbarberingsvann på at jeg kunne lukte at han gikk forbi utenfor da jeg satt på do... Jeg tror faktisk det må bli SAS Plus i en E-190 til CPH hvor flyvertinnen var i perlehumør og nærmest insisterte på at det skulle gjennomføres smaking på alt hun hadde på lur i trallen sin.

Hjem fra NYC med forkjølelse 2. januar. Husker ikke stort fra turen bortsett fra at jeg var glad for at jeg satt i Plus så jeg hadde fri flyt av rødvin og cognac (til medisinsk bruk selvsagt).Så tett i nesen at jeg ikke kun høre på en uke, og særdeles dårlig logistikkplanlegging medførte retur til OSL 9 timer etter ankomst BGO..

Særeste opplevelse
I utgangspunktet burde storm og irrops bli en dårlig opplevelse i stedet for sær, men avbrutt landing på BGO, franske damer, rom fra Guatemala og "stjeling" av billetten til en barndomskompis tror jeg får bli årets særeste reiseminne.

Nye flyplasser
HAM, HKG, MXP

Beste destinasjoner
Etter en arbeidsuke i Oslo er det faktisk steike fint å komme hjem til Bergen. Når det er sagt var det ikke helt feil med noen dager på toppen av Ritz-Carlton i Hong Kong heller.

Last edited:

2016 ble ikke ett rekordår, men får en veldig sterk andreplass. Gull hos KLM beholdes for 2017. Gull hos SAS beholdes om ca 7500 kvalifiserende poeng tikker inn før utgangen av mai 2017, og det må man jo tro skjer. Ca 1500 miles hos OneWorld kvalifiserer derimot ikke til noen ting. Og til slutt ble gull hos Hilton opptjent på ærlig vis.

Antall flyvninger:
59 hvorav 13 innenlands i Norge

Antall kilometer/miles
124 763 / 77 524

Tid tilbragt i luften
185,5 timer

Bidrag til klimakrisen
Helt sikkert, men husker ikke måltid spist om bord så blir vanskelig å regne ut nøyaktig

Sete
Vindu 9
Midt 1
Midtgang 45

Kabinklasse
Economy 30
Economy+ 1
Business 27

1. Bergen / BGO (27 ankomst/avgang)
2. Oslo / OSL (21)
3. Amsterdam / AMS (14)
4. København / CPH (7)
5. Bangkok / BKK (7)
6. Charlotte / CLT (6)
7. Newark / EWR (6)
8. Washington / IAD (4)
9. Chicago / ORD (4)
10. Tokyo / NRT (4)

Flyselskap
1. SAS (30 etapper)
2. KLM (14)
3. American Airlines (4)
4. ANA (3)
5. United (3)
6. China Southern (2)
7. Air France (1)
8. Norwegian (1)
9. Thai (1)

Flytyper
1. Boeing 737 (26 etapper)
2. Airbus 330 (5)
3. Boeing 777 (5)
4. CRJ-900 (5)
5. Airbus 321 (3)
6. Boeing 787 (2)
7. Fokker 70 (2)
8. Embraer 190 (2)
9. Airbus 340 (2)
10. Embraer 170 (2)
(ble ingen nye flytyper i 2016, totalt 14 og da telles kun hovedserie. 53 forskjellige individ)

Mest benyttede flyruter
1. BGO-OSL (8 ganger)
2. AMS-BGO (4)
3. OSL-BGO (4)
4. OSL-EWR (3)
5. BGO-AMS (3)
6. CPH-BGO (3)
7. CLT-IAD (2)
8. EWR-CLT (2)
9. IAD-CPH (2)
10. BKK-AMS (2)

Beste / Verste i luften
Her er det ikke stort som skiller seg ut hverken positivt eller negativt.

Beste / Verste på bakken

Kommer ikke på noe spesifikt her heller. Jeg ser frem til BGO får bedre plass til mennesker og en lounge.

Nye flyplasser
Av totalt 21 flyplasser var det første gang på Tampere / TMP, Manchester / MAN, Cardiff / CWL og Charlotte / CLT

Antall flyvninger:
KLM-tellinga stoppet på 35, da blir det ca 40 totalt.

Amsterdam, Glasgow og Vigra er sterkt representert i toppen

Nye flytyper
Avro RJ100
Britten Islander
DHC 6-400

Nye Flyselskap
Brussels airlines
Iberia Express
Hebrideean airlines

Nye Flyplasser
Brussels, Islay, Colonsay, Barra, Denver, Cotonu, Las Vegas, Dallas FW, Tucson

Beste i luften
Første tur i C longhaul, toppetasjen på KLM jumbo.

Beste reiseopplevelse
Henge ut av et helikopter 1500 fot over terminalene på LAX med kameraet rundt nakken (bilder kommer når jeg får lagt dem ut).

Spm, hvordan logger dere alle flyvningen??

Hvilke nettsteder?
Andre lurer tips??

Sent from my iPhone using Tapatalk

90% av mine reiser er med SAS, og bortimot 100% med *A, så jeg har god nok oversikt med SAS-appen.

Myyye mindre jobbreising på meg nå, men fortsatt blir det da noen turer til hovedstaden i det minste.
Mer normalt på privatfronten, slik at totalt opprettholdes kortene, selv om svartfargen på kortet til SAS endres til en klart lysere tone.

Verdt å nevne er følgende:

Nye flyselskap: Silk Air, Liat, Aer Lingus
Ny flyplass: BGI, SKN
Hyppigst benyttete flyplasser: BGO, OSL, LHR
Hyppigst benyttete selskaper: BA, SK samt noen få turer med SQ, DY, AA, QR, AY, WF.

Spesiell opplevelse på bakken: Husker ingen spesielle.
Beste i luften: Ble hentet på 20H like før avgang og flyttet frem til 7A på CPH-ORD, da de mente det setet var mye bedre å sitte i... :)
Verste i luften: Det meste har generelt blitt trangere, smalere og vanskeligere, men ingenting ille nok til å festes spesielt i minnet.

Året var preget av en del pappapermisjon så jeg hadde nesten halve året borte fra jobb, noe som påvirker reisingen min. Likevel, man får jo reist litt i permisjon også da :)

Antall flights: 63 (27 domestic, 36 international)
Miles: 62 481
Km: 100 553

Nye destinasjoner: CPT, SFO, VNO, BNA.
Mest besøkte flyplasser: OSL, FRA, CPH, LHR.

Nye flyselskap: Emirates, TAP

Beste lounge: Lufthansa First Class Lounge B og FCT FRA. FCL B bedre pga nesten ingen folk og man blir kjørt til flyet der også på USA turer. Tips til Fnate neste gang i LH F til statene ;)
Verste lounge: Aspire Lounge 26 Amsterdam. Overfylt vannhull med null spiselig.

Mest positive opplevelser: Emirates Dubai A business lounge med Moet bar og boarding direkte fra lounge.
SAS nye business klasse som er et suverent solo sete man sover godt i (langt bedre enn 2-3-2 lie-flat fjøset til Emirates i 77W for å si det slik).
TAP solid 3-retters med varm mat OSL-LIS, flott service i ekte 2-2 seter og god stemning.

Største skuffelse: SAS kutter tredje parts lounger. Selvom disse ofte ikke er mye å skryte av, så man kan få seg kaffe, farris og et sted å jobbe med nett. No more.

Antall flighter: Ca. 150 (SAS app sier i underkant av 100, så kommer alt annet i tillegg)
Antall miles: Mellom 150.000-200.000

Kabin:
First 5% (alt på poeng)
Business: 5% (alt på poeng / oppgradert)
Plus / Premium: 80% (betalt - mesteparten VIP-salg)
Economy / Go: 10%

Mest brukte flyplasser:
BGO
OSL
EWR
CPH
WAW

Nye flyplasser:
HND
AES
KSU
SKN
MQN
...og sikkert noen til

Beste opplevelse:
Da besetningen på SK 901 sørget for å vente med å forberede mitt måltid til ungene var sovnet. Fikk deretter full individuell servering. På samme flight fikk jeg "double upgrade" for meg + tre pax (Go ---> Business).

Verste opplevelse:
Ingen konkret, men overraskende mange "gretne gamle gubber" og "sure tanter" på SAS longhaul (alle kabinklasser). Skjønner ikke at de ikke klarer å fylle opp flyet med de som er positiv og kundeorientert.

Ellers:
Året da jeg mistet all respekt for "Komiske Roald", som har flydd Norden rundt for å fortelle hvor fantastisk SAS skal bli, men det eneste som har skjedd er at de kutter Fast Track og lounge og rettferdiggjør det med noe så fullstendig meningsløst som satsing på City Lounge.

Skjermbilde 2016-12-28 kl. 00.39.01 by Ellen Stokke, on Flickr

Ble ikke mye reising i 2016. Den årlige turen til Sør-Afrika var høydepunktet, med sommerferien i Køben og Paris som en god nummer to.

Antall flights: 9

Nye destinasjoner: DXB
Mest besøkte flyplasser: OSL og DXB

Nye flyselskap: Emirates

Mest positive opplevelse: Hadde hørt mye positivt om Emirates og så frem til å fly med dem. Det innfridde absolutt til forventingene, selv om jeg bare reiste Economy.

Største skuffelse: Dubaituren i pinsen. Jeg hadde ikke fått med meg hvor vannvittig varmt det var i Dubai på den tiden av året og det ble rett og slett for mye for en nordboer. Jeg tilbrakte mye av tiden i og ved bassenget og fikk ikke opplevd så mye av det jeg hadde planlagt på forhånd.

Året ble som følgende

103 flyturer hvorav 65 utenriks og 38 innenriks
Det ble ca 68 000 km, og 145 timer i lufta

Vært på tur med SAS, Widerøe, Norwegian, Lufthansa, BA, Brussels Airlines, German Wings, KLM

Mest besøkte flyplasser er SVG, OSL, LHR, CPH og GOT

Beste opplevelse SAS business til EWR med fruen.

Dårligste opplevelse må være utallige forsinkelser/kanselleringer/ombookinger med WIF fra GOT til OSL.

Antall flighter: 3

Selskaper: SAS (En flight opb. Cityjet)

Destinasjoner: Stavanger og Newark.

Verste opplevelse: SAS (Cityjet) CRJ-900. Trangt for en som er litt "korpulent".

Beste opplevelse: SAS biz tur/retur New York.

Ellers: Første tur innenriks i Norge med fly registrert i et land utenfor Norden.
Første tur med SAS A330 (Doblet antall flyvninger med typen, og TREdoblet antall individer jeg har flydd av typen)

Et av mine roligste år noensinne, og sannsynlig det med mest valuta for pengene når det gjelder penger brukt på flybilletter.

85 flighter, ned fra 86 i 2015. Nye selskaper i bold.
SK 23
AA 10
BA 10
LH 5
Aeroflot 4
Austrian 4
Norwegian 4
Thai 4
KLM 3
Air Canada 2
Cathay Pacific 2
Cimber 2
Croatia Airlines 2
Delta 2
Dragonair 2
Lao Airlines 2
Brussel Airways 1
Golden Myanmar Airways 1
Novair 1
Ryanair 1

Nye flyplasser

HEH
CLT
FRO
LCA
LPQ
MMX
RGN
SJJ
STT
STX
TSE
TSF
YVR
ZAD
ZAG

Høydare:
-Helgetur til Luang Prabang
-Inle og Bagan
-Helgetur til Vancouver som fikk meg til å stille spørsmål ved min regel med å ikke gjenta en destinasjon
-Status i alle 3 allianser samtidig, riktignok kun sølv i Flying Blue
-Appelsinsjokoladefondue ikveld på Tenerife. Plutselig skjønner jeg grimasen til Homer Simpson når han tenker på smultringer.
attachment.php

Merkverdigheter
-Å komme over en bollywoodinnspilling i Astana. Noen i filmteamet ble veldig interessert i meg så jeg skygget banen.
-3 turer til Karibien i løpet av 5 uker, det var de eneste slottene jeg hadde ledig da jeg kom over en kjempepris.

Miljø og avlat
Har kun flydd kollektivt i 2016

attachment.php

Attachments

• appelsin.jpg
    appelsin.jpg
    87.9 KB · Views: 403
  • map2016.gif
    map2016.gif
    50.9 KB · Views: 361
Last edited:

Totalt 50 flighter ( alt privat, er så heldig aldri har fløyet i jobb i mitt liv :D )

Total distanse 202.100 km

UA 22
LH 14
TG 4 ( F AWARD SYD)
SK 7
TK 2 ( C award DEL ) )
AI 1 ( C award DEL )

Edit: kun en ny flytype 737-900ER

Status: UA MP Platinum )

Fruen fløyet 14.400 km mer.

Hennes status UA MP 1K

Spesielt hyggelig opplevelse: DEL med utflukt til Agra....:):)

Last edited:
Back