Re: Reiseåret 2013: Hva ble totalen?
Først og fremst; Hickok, du har min dypeste medfølelse. Særlig med tanke på at BGO er din base.
Dernest;
2013-tallene
Antall flighter: 91
En marginal økning i et ellers veldig stabilt reisemønster, hvis vi ser år for år fra ca. 2008. En liten overvekt av intraeuropeisk (42) sammenlignet med innenriks (34), mens interkontinentalt og intranordamerikansk står for resten. Asia, Afrika og Sør-Amerika er som vanlig sorte hull i mitt reisemønster, dog med noen hederlige unntak her og der.
I 2013 fløy jeg mest med...
1. SAS (47)
2. Lufthansa (11)
3. Southwest Airlines (7)
4. Norwegian (7)*
5. Swiss (4)
* Southwest rangeres foran Norwegian p.g.a. antall miles.
I 2013 fløy jeg i...
1. Economy (80)
2. Business Class (7)
3. Economy Extra/Plus (2)
4. US Domestic First (2)
5. SAS Plus (0 - null - niks - ingen)
I 2013 benyttet jeg oftest...
1. OSL (58)
2. BGO (24)
3. CPH (8)
3. VIE (8)
3. FRA (8)
Nye flyplasser
CFU
VCE
LJU
HHN
SXF
Beste opplevelser (tilfeldig rekkefølge)
1. ZRH-SFO (LX Business Class)
Har flydd ruten før, da i First Class, men i Business Class det er fortsatt kun Swiss som får meg til sovne som en stein.
2. LAS-ORD (UA First)
Etter 34 timer uten søvn, hvorav 18 timer sammenhengende rundt pokerbordet, kviknet jeg til da en strålende opplagt flyvertinne oppdaget at vi holdt med samme NFL-lag. Hun dro frem mobilen sin og viste bilder fra da hun hadde vært crew på charterflighten som tok laget både til Conference-finalen og Super Bowl - akkompagnert av en frokost-GT. Hadde aaaaaldri skjedd i Skandinavia. Aldri!
3. FRA-OSL (LH Economy)
Kveldsflight. Kjempet mot søvnen da et mannlig medlem av kabinbesetningen plutselig tiltalte meg ved navn da de kom rundt med drikke. Fulgte senere opp med spørsmål om påfyll, noe ingen andre rundt meg fikk. Som nordmann og EBG blir man selvsagt satt ut av sånt. Hadde aaaaaldri skjedd med SAS. Aldri!
4. TPA-ALB (WN)
Skjedde før avgang. Ved en feiltakelse ble passet liggende i innsjekket bagasje. Oppdaget dette da jeg ble nektet adgang til sikkerhetskontrollen. Ca. 40 min til flyavgang og kaotisk mye folk. En bakkeansatt hos Southwest tok tak, forsvant avgårde og kom tilbake med bagen på rekordtid. Alt med et smil. Billetten hadde jeg betalt 2.50 USD for, så god servicevaluta for pengene
5. OSL-BRU (SK Go)
Topp crew bød på chips "on the house" da min sidemann og jeg bestilte drikkerunde nummer to. Noen måneder senere ble jeg for øvrig pålagt å betale for den samme chipsen i SAS Plus på OSL-EWR

, men la ikke SAS' utrolige evne til å komplisere servicekonsepter ødelegge det flotte øyeblikket som ble skapt i luften på vei mot BRU denne ettermiddagen.
Negativt (tilfeldig rekkefølge)
1. Utryddelsen av SAS intraeuropeisk Business Class.
2. Skjønnsutøvelsesløseevneveike vektere i Fast Track på OSL ("Det lyser rødt. Ja, jeg ser du har gullkort og flyr med SAS, men det lyser rødt. Gå og snakk med SAS. Flyet ditt går om 15 minutter, sier du? Gå og snakk med SAS.").
3. PC-laderallergiske vektere i sikkerhetskontrollen på TRD.
4. SAS-purseren som forlangte at jeg utsatte min sønn for økt sikkerhetsrisiko ved å ha han på fanget, fremfor i luftfartsgodkjent bilstol, under start og landing, samt CR som i etterkant mente det var en helt ålreit vurdering.
5. BGO.