Lademuligheter er det vel på de fleste tog, muligens med unntak av eldre togsett på lokalstrekninger? Internett er nok ofte veldig mangelfullt, for de med simkort fra Norge eller EU er nok mobilnettet gjerne å foretrekke, men er strekker med hull der også, selv på sentrale østlandet
De gamle "krengetogene" de bruker fra Oslo til Kristiansand/Stavanger/Bergen/Trondheim har bare lademuligheter i "komfort". Men forstår det slik at de gamle "puslespill-togene" har lademuligheter i samtlige avdelinger?
De gamle "krengetogene" de bruker fra Oslo til Kristiansand/Stavanger/Bergen/Trondheim har bare lademuligheter i "komfort". Men forstår det slik at de gamle "puslespill-togene" har lademuligheter i samtlige avdelinger?
Ser at type 73 er "krengetoget". Ser også at ovennevnte nettside sier at type 73 har strømmuttak i hele toget på sørlandsbanen, men kun i komfort på dovrebanen... Har selv aldri funnet lademuligheter i type 73 utenom komfort på mine mange reiser på sørlandsbanen...Skjønte ikke helt hve du mente med "krenge"- og "puslespilltog", men i følge en relativt uoffisiell nettside er det uttak i hele toget på både type 73, type 5 og type 7.
Kjøpte billet på lokal tog fra Oslo S til Gardemoen og sa jeg skulle reise med 13;47 toget: Helt greit og fikk to billetter samt kvitteringer.
Vi kom til stasjonen tidlig så jeg spurte en dame ved liten skranke ved nedgangen til sporene om vi kunne ta et tidligere tog?
Javisst sa hun, for disse billetten er ikke validere enda. (Hun skannet dem)
Javel, så da går vi bare ned til toget sa jeg?
Jada, alt var i skjønneste orden.
Vi ruslet ned til sporet og kikket bak på billetten hvor det stod den er ikke gyldig hvis den ikke er validert.
Da kom det et tog hvor det stod på dørene at man kan kun stige ombord med gyldige billetter.
Noe som ikke stemte her så jeg spurte en konduktør på perrongen hvor landet lå..?
Hun sa at hvis man gikk ombord på tog med Oransje dører så kunne det bli kraftig bot hvis det ble kontrol og biletter ikke var validert, men det var også grå dører på toget, der kunne man stige på med u-validert billett.
Ok, flott.
Etter 5 minutter kom toget vårt, men ingen grå dører, bare oransje fargete dører.
(Begynte nå å få litt hode pinne)
Så at det ikke sto noe på de oransje dørene om at kun folk med gyldige billetter kunne gå gjennom disse dørene så vi bare tråkket inn og satte oss, men håpet det ikke ble kontrol i tilfelle man hadde brutt en stor og farlig regel om å validere en billet som var kjøpt for en time siden og som muligens var ugyldig på den strekningen man kjøpte billetten for og på samme dag.
Først var det stopp på Lillestrøm og ingen kontrollør forløpig. På neste leg til OSL hvisket dog min frue, som var medskyldig, at det kom en kontrollør og at vi kanskje kunne bli kastet av toget, eller få klekkelig bot?
Da han kom til oss sa jeg nonsjalant at jeg håpet han hadde validerings maskin for billetene våre, hvis ikke måtte vi kanskje ta oppvasken?
Han bare smilte og skannet billetene så alt gakk bra.
Må dog innrømme at jeg ikke var helt på bølgelengde med systemet: Hvile tog har grå dører og hvilke tog kan man få klekkelig bot ved å gå gjennom en oransje farget dør uten validert billett?
Det er vel enkelt nok for folk som tar toget hver dag, men for oss andre burde det følge med bruksanvisning.
(Vi tok toget dagen før fra Trondheim til Oslo, men kjøpte billett 1 måned i forveien og fikk sete nummer og boarding kort på PDF og utskrevet så det var enkelt og greit, men lokal toget til flyplassen var skumle greier, feil dørfarge og ikke gyldige billetter, det kunne lett bli kasjotten på uvitne turister, huttetu.
Man kjøper da en enkelbillett for 4 soner i Ruters takstregulativ. Som regel blir starttidspunktet satt til en gang.
Jernbanereformen er til å få fnatt av men det er en annen diskusjon...Generelt: Starter med en gang om det er en EnTur-billett (dvs. Vy tidligere NSB solgt av EnTur for Ruter-reise fra en BaneNord-stasjon), men ikke om det er billett kjøpt av Ruter på en Ruter-automat, de må valideres for å startes. [emoji38]
Jernbanereformen er til å få fnatt av men det er en annen diskusjon...
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Det er mange tiår siden det ble innført ubetjente vogner på tog i Norge hvor man måtte ha gyldig billett. Det har altså ingenting å gjøre med endring av endring av jernbaneselskaper.Det gikk fint og flott, men grå dører og oransje dører med forskjellig billett, hvis ikke før man fet bot...?![]()
Det er mange tiår siden det ble innført ubetjente vogner på tog i Norge hvor man måtte ha gyldig billett. Det har altså ingenting å gjøre med endring av endring av jernbaneselskaper.
Og det er ikke bare en kryptisk fargekode på dørene, det er også en rekke oppslag inni og utenpå togene om at man må ha gyldig billett om man bruker en av de ubetjente vognene.
Skulle vel ha forsket bedre før jeg tok sjansen på å kjøpe tog billett på Oslo S, eller spørre guru robertaas før man tar sjansen på å reise neste gang.![]()
Det er ikke alltid helt klart for en som er i Oslo annenhvert skuddår, hva som er gyldig billett eller ikke ...
Nå har jo systemet vært der lenge før man begynte å endre ting og det er nok MYE som spares. Tidligere trengtes det 2-3 konduktører pr togsett i rushen for å rekke over alt, nå er det normalt en pr. togsett. Og at man må drive mye veiledning tror jeg ikke, det er jo normalt å kjøpe billett før man går på toget alle steder så ifht turisme burde det være null stress.Lurer på hvor mye man sparer ved å redusere antall konduktører ombord, i forhold til hvor mye man må bruke på ulik markering, billettsystemer, vektere for periodisk kontrol, kundeveiledning for de som ikke har master i VyNSB Busser AS, osv osv.
. det er jo normalt å kjøpe billett før man går på toget alle steder så ifht turisme burde det være null stress.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.